کد خبر: ۶۵۰۶۲
زمان انتشار: ۱۸:۰۰     ۱۳ تير ۱۳۹۱
هلگا اشميت، همتاي "علي باقري" در تيم مذاکراتي غرب كيست؟ چه نقشي در مذاکرات 1+5 با ايران دارد؟ سوابق سياسي اشميت چيست؟ آيا آنچنان كه رسانه‌هاي آلماني ادعا مي‌کنند، وي قدرت در سايه 1+5 است؟ براي اطلاع از جزئيات موضوع و آشنايي بيشتر با اين ديپلمات غربي، با گزارش ويژه مشرق همراه شويد.
مشرق، چندي است كه مذاكرات 1+5 بار ديگر در رسانه‌هاي جهان در زمره مهم‌ترين عناوين خبري و حتي در صدر اخبار قرار گرفته است. مذاكرات ايران و 1+5 در استانبول، مذاكرات در بغداد، مذاكرات در مسكو، ديدارهاي دوجانبه ميان مسؤولان ايراني، نامه‌هاي رد و بدل شده ميان معاونان هر دو طرف همه و همه در صدر اخبار بين‌الملل قرار گرفته است.

مشرق از چندي پيش، اقدام به معرفي اعضا و بعضي از معاونان گروه 1+5 كرده است و هفته گذشته در گزارشي "سرگي ریابکوف" نماينده روس در مذاكرات را تا حدودي معرفي كرد.

تيم کارشناسي فني اعزامي هلگا اشميت، امروز در شهر استانبول ترکيه، مذاکراتي را با تيم کارشناسي ايراني آغاز کرده است که تا کنون خبري از آن منتشر نشده است. اما نقش اشميت آلماني در اين ميان چيست؟


5+1؛ پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل به اضافه آلمان

اضافه شدن آلمان به پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت به دليل اينكه اين كشور يكي از اعضاي تأثيرگذار و مؤسس اتحاديه اروپا است، انجام شده است اما آلمان از اينكه به عنوان يك كشور در كنار پنج كشور ديگر مطرح مي‌شود، رضايت چنداني نداشته و همواره با لفظ EU 3 يا تروئيكاي اروپا (آلمان، انگليس و فرانسه) و سه كشور قدرتمند جهان از اين مذاكرات نام مي‌برد تا وزنه خود را در حد دو كشور ديگر اروپايي بالا ببرد و از حالت انفراد خارج شود اما لفظ معمول در رسانه‌ها همان گروه 1+5 است.

در اين بين، آلمان دو نماينده در اين مذاكرات دارد: يكي "هانس لوكاس" نماينده رسمي دولت آلمان و سرتيم مذاکره‌کننده اين کشور در موضوع هسته‌اي ايران و ديگري "هلگا ماريا اشميت" معاون "كاترين اشتون" مسؤول سياست خارجي اتحاديه اروپا و رئيس هيئت مذاکره‌كننده اروپايي.


هلگا اشميت كيست؟

اشميت متولد 8 دسامبر 1960 ميلادي است و موفق به دریافت درجه‌های پیشرفته در زبان انگلیسی، زبان فرانسه، زبان لاتين، ادبیات، تاریخ و سیاست از دانشگاه مونیخ و دانشگاه سوربن در پاریس.

او در موقعیت‌های مختلف در درون دولت آلمان از سال 1988 ميلادي کار می‌کرده است از جمله در آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی و قانون اروپا، اقتصاد، روابط بین المللی (1988-1990)[1].


هلگا اشميت

اشميت، مسؤول مطبوعات و روابط عمومی سفارت آلمان در واشنگتن (1991-1994) و مشاور سیاسی خارجی وزیر خارجه اسبق آلمان "كلاووس كينكل" (1994-1998) و رئیس کارکنان "یوشکا فیشر" (1998-2000) بوده است.

هلگا اشميت از سال 2003 تا سال  2005 ميلادي، مسؤول کارکنان سیاسی وزارت امور خارجه فدرال در برلین و از  2006 تا 2010 ميلادي، مدیر "برنامه‌ریزی سیاست" و "واحد هشداردهنده زودهنگام" در دبیرخانه کل شورای اتحادیه اروپا در بروکسل بوده است[2].

اشميت، اکنون معاون دبیرکل اتحادیه اروپا و مشاور ارشد "آنگلا مركل" صدراعظم آلمان است و در كنار كاترين اشتون به عنوان معاون وي حضور پيدا مي‌كند.


اشميت در كنار اشتون

اشميت اختياري از خود ندارد

بر اساس اطلاعاتي که ديپلمات‌هاي ايراني در اختيار خبرنگار مشرق قرار داده‌اند، اگر چه اشميت يكي از افرادي است كه در زمان مذاكرات سعدآباد همراه يوشكا فيشر به ايران سفر كرده و مطالعات عميقي روي پرونده هسته‌اي ايران دارد اما هيچ امتياز ويژه‌اي نداشته و همواره از مقام مافوق خود كسب اطلاع مي‌كند؛ به عنوان مثال، وي در چند مذاكره با "علي باقري" معاون سياست خارجي و امنيت بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي و از مذاكره‌كنندگان ارشد هسته‌اي ايران، تنها به ذكر جمله "من در وضعيت مذاكره نيستم"، "من بايد با مقام‌هاي ارشد در بروكسل تماس بگيرم"، "من نمي‌توانم چيزي بگويم" و از اين سنخ جملات بهره مي‌گيرد كه همواره پنج كشور ديگر به جز آمريكا در مذاكرات به زبان مي‌آورند.

از سوي ديگر، اگر چه بعضي از منابع خبري آلماني از اشميت به عنوان قدرت در سايه 1+5 ياد مي‌كنند اما با توجه به عملكرد تيم آلماني در طول اين سه دوره مذاكرات، گاهي اتفاق افتاده است كه اصلاً تيم آلماني وقتي براي صحبت‌كردن پيدا نكرده است و تنها براي حفظ اعتبار و آبروي خود در مذاكرات شركت كرده است[3].

بنابر منابع خبري، وي ارتباطات خاصي با رئيس دفتر وزير خارجه آلمان نيز داشته است. رئيس دفتر وزير امور خارجه آلمان، کسي بود که به اتهام جاسوسي براي سفارت آمريكا در برلين، از اين سمت اخراج شد. "هلموت متسنر" 41 ساله مقام ارشد حزب "دموكرات‌هاي آزاد" متهم است در جريان مذاكرات احزاب ائتلافي براي تشكيل دولت، سفارت آمريكا را در جريان آخرين تحولات قرار مي‌داده است.[4]



هلموت متسنر

به نظر مي‌رسد در بين سه زن شركت‌كننده در مذاكرات 1+5 با ايران، يعني "كاترين اشتون"، "هلگا اشميت" و "وندي شرمن" نماينده آمريكا، اين تنها شرمن است كه حرفي براي گفتن دارد و در مذاكرات اخير مسكو نيز شرمن به‌صورت تلويحي در عباراتي خطاب به هيئت ايراني، به اين واقعيت اشاره كرده است كه هيچ يك از اين پنج كشور، از خود اراده‌اي نداشته و زير نظر آمريكا فعاليت مي‌كنند.



وندي شرمن نمانيده آمريكا در 1+5


براي اطلاع بيشتر و آشنايي با ديگر اعضاي تيم مذاکراتي 1+5، منتظر گزارش‌هاي بعدي مشرق باشيد.




[1] - http://stateoftheunion.eui.eu/helga-maria-schmid.html

[2] -http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/tehranbureau/2012/06/profiles-these-three-women-ashton-schmid-sherman-and-the-nuclear-talks.html#ixzz1zRuMRYjp

[3] -http://www.irdiplomatic.com/view-16180.html

[4]- http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/03/wikileaks-first-scalp-german-aide


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها