کد خبر: ۶۴۷۵
زمان انتشار: ۱۱:۴۲     ۱۵ آبان ۱۳۸۹
استاد موسسه آموزشي و پژوهشي امام (ره) با بيان اينكه بعضي‌ها مسئله بصيرت را ساده تصور مي‌كنند اما در حقيقت بسيار سخت است، گفت: سران فتنه دغدغه نام و شهرت دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت‌الاسلام سيد عبدالمجيد اشكوري شب گذشته در يادواره طلبه هنرمند بسيجي شهيد مهدي دهشيري در قم به موضوع بصيرت پرداخت و گفت: امام علي (ع) خطاب به كميل مي فرمايند «هيچ حركتي در عالم نيست كه تو بخواهي انجام دهي الا اينكه تو در انجام آن به معرفت نياز داري، دليل آن نيز اين است كه اين عالم، عالم پيچيده‌اي است و انسان نيز خود دنياي پيچيدگي است و چون دنيا را اين موجود پيچيده مي‌كند، فهم و معرفت پيچيدگي‌ها لازم است».
وي با تعريف بصيرت به معناي فهم پيچيدگي‌ها و اتخاذ رفتاري متناسب با آن تصريح كرد: صاحب بصيرت كسي است كه پيچيدگي‌ها را بشناسد و رفتار خود را با آن تنظيم كند.
اشكوري نخستين گام بصيرت را تفوق عقلانيت بر عواطف و غرايز دانست و گفت: مصداق واقعي اين ويژگي در دوران معاصر امام راحل است كه در هنگام بازگشت به وطن در هواپيما در بيان احساسات خود در آن لحظات حساس مي‌فرمايند «هيچ احساسي ندارم».
وي افزود: كساني توانستند از جنگ بهره ببرند و به قرب الهي برسند كه اين خصصيه را داشتند و از جان، مال‌ و خانواده در راه خداوند و دين او گذشتند.

* سران فتنه دغدغه نام و شهرت دارند
استاد موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با بيان اينكه بعضي‌ها مسئله بصيرت را ساده تصور مي‌كنند اما در حقيقت بسيار سخت است، گفت: برخي‌ها به خاطر اين موضوع كم آورده‌ و آخرت خود را به بهاي ناچيزي به دنيا فروخته‌اند.
اشكوري در ادامه با اشاره به وقايع فتنه 88 بيان داشت: به بسياري از سران و گردانندگان فتنه 88 گفته شد شما كه مي‌دانيد خيلي از اين كساني كه اكنون به خيابان‌ها ريخته‌اند شما را قبول ندارند و كارهاي كه شما مي‌كنيد به امنيت ملي و مصالح كشور ضربه مي‌زند، پس چرا دست به چنين كارها و اقداماتي مي‌زنيد‌ و آنها مي‌گفتند ما مي‌دانيم كه كارهايمان موجب ضربه زدن به كشور و امنيت آن مي‌شود ولي اگر اين كارها را نكنيم، طرفداران خود را از دست مي‌دهيم و تنها مي‌مانيم، ما هم آنها را قبول نداريم اما اين تنها راه باقيمانده براي ماست.
وي افزود: بعضي‌ها هم در صحنه حضور دارند اما در مقاطع حساس كم مي‌آورند چون هنوز غلبه عقل بر احساسات در آنها دروني نشده است و نتوانسته‌اند بر غرايز خود غلبه كنند و كسي در لحظات حساس مي‌تواند پاي حق بايستد كه اين ويژگي را داشته باشد.

* مباني فكري قوي شرط لازم بصيرت
اشكوري با اشاره به اينكه مباني فكري صحيح و قوي ديگر شرط لازم بصيرت است، تصريح كرد: عقلانيت بايد متمسك به مباني نظري قوي شود تا بتوان حقيقت عالم را با اين نظام فكري شناخت.
وي با تأكيد ضرورت پيدا كردن مبناي فكري قوي گفت: انحرافات فكري حتي به اندازه سر سوزني هم قابل گذشت نيست و اين مغالطه‌هايي كه بعضي‌ها مي‌كنند كه اين آدم خوبي است حالا چند اشتباه كوچك هم دارد ناشي از بي‌بصيرتي آنها‌ست و ما نبايد گول ظاهر افراد را بخوريم.
استاد موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) سومين ويژگي اهل بصيرت را فرصت شناسي و اولويت داشتن در امور دانست و گفت: بسياري از افراد در تشخيص حق از باطل موفق عمل مي‌كنند اما چون در وقت لازم كاري نمي‌كنند، فرصت را از دست مي‌دهند و تا ابد جزو حسرت خوردگان باقي مي‌مانند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها