کد خبر: ۶۴۶۶
زمان انتشار: ۱۰:۰۵     ۱۵ آبان ۱۳۸۹
”ایران و مصر دو نیروی اصلی در منطقه هستند.“ اين جمله از محمد حسنین هیكل روزنامه نگار و نویسنده مشهور مصری یكی دو هفته بعد از انتخابات سال 88 ايران است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اگر تعريف از مصر را به حساب حس ميهن دوستي هيكل بگذاريم نمي توانيم دليلي جز اثر گذاري ايران بر منطقه يراي قدرتمند دانستن ايران توسط اين روزنامه نگار مشهور بين المللي بدانيم.

قدرتي كه هر روز دامنه تاثير گذار ي آن بيش از پيش مي شود و حيات خلوت هاي شرق و غرب  را به محل سيطره تفكرات انقلابي خود تبديل كرده است. اما جولان و يكه تازي ايران به وي‍ژه در جهان اسلام ديگر با زبان ديپلماتيك نيست بلكه ايران براي به كرسي نشاندن سخنان انقلابي و اسلامي خود با استفاده از ابزار فرهنگ و هنر وارد عرصه شده است.در اين ميان با توجه به آنكه وقايع تاريخي بهترين عرصه براي ابراز نظر ايران است مي توان به نقاط تاريخي مشترك ميان فرهنگ اسلامي و شيعي ميان ساير اديان و مذاهب رجوع و با بازخواني مستدرك  آن تأثير مطلوب را در ميان افكار و قلوب ساير ملت ها داشت.

هنر هفتم ”سينما“ و سريال هاي تلويزيوني بي شك در اين راه يكي از محكم ترين وسايل ارتباط جمعي است كه خواست سازنده را به مخاطب مي رساند.گرچه سينماي ايران در پاره اي اوقات با توليد طنزهاي كم مايه به بيراهه مي رود ولي دو اثر كه يكي در قالب سينما و ديگري در قاب سيما در حال اكران است نمود واضح بر اثر گذاري ايران در افكار و قلوب ملل ها است.“ملك سليمان نبي“؛“مختارنامه“

فتنه اي كه اجنه با كمك انسان برپا كردند

”عده اي از سپاهيان حضرت سليمان(ع) در حال حفاظت از معبد اورشليم هستند كه سران فتنه به سپاهيان خود دستور مي دهند تا تورات ها را بر سر دست بگيرند تا نزديكان سليمان سلاح بر زمين بگذارند و زمين گذاشتن سلاح همان و حمله به اورشليم همان“ اگر حدس زديد كه قسمتي از فيلم امام علي (ع) در جنگ صفين را با نام سپاهيان سليمان و تورات عوض كرده ايم اشتباه كرده ايد چرا كه اين سكانسي از فيلم ملك سليمان نبي (ع) است.البته هيچ كس نمي تواند مانع از تكرار تاريخ شود چرا كه هزاران سال بعد در فتنه صفين هم اين اتفاق براي ياران حضرت علي(ع) افتاد و با بالا رفتن قرآن ها عده اي فريب خورده زود باور بر روي قرآن ناطق شمشير كشيدند.

در واقع يكي از ويژگي هاي مهم آثار تاريخي مذهبي كه در ايران ساخته مي شود پردازش به فتنه هايي است كه در طول ايام جبهه حق به فرماندهي اوليا و اوصياي الهي با آن درگير بوده اند و در اين ميان با توجه به بروز همان فتنه ها در كشورهاي اسلامي و حتي غير اسلامي مردم سعي مي كنند تا با شناخت هرچه بهتر جبهه حق در زمان خود به آن نزديك شوند و به قولي ديگر خود را در لباس نيكو ببيند بهتر است تا در هيكل و تنديس عده اي كه مذموم هستند.کار فتنه شیاطین و اجنّه در فيلم و واقعيت آنگاه پیچیده و دشوارتر می¬شود که در مسیر اغراض و اهوای اهل نفاق و غفلت قرار می¬گیرد.

فتنه فرصتی مناسب را فراهم می¬کند برای همه آنان که از روی تعصب و دنیاخواهی چشم به سرنگونی ملک سلیمان دوخته‌اند. کسانی که معجونی از امیال و عادات و سوء برداشت¬های خود را به نام دین اسباب معیشت قرار داده و به اقتضای این منافع ”کلمات را از موضع خود تحریف کرده‌اند این چنین است که واپسین و خطیرترین مرحله مواجهه با فتنه، نبرد با این جماعت اهل نفاق و خیانت است.

بلا تكليفي؛غصه دنيا؛ يكي به ميخ ونعل؛ دور بودن از فتنه

جمعه شب ها ساعت 10 شب اكثر خانواده هاي ايراني خود را شبيه يكي از اعضاي سريالي مي بينند كه بعد از سالها رونمايي شد؛“مختارنامه“ گرچه خوب نوشتن و تعريف و تمجيد از مختارنامه همچنان جا دارد اما تأثير گذار ياين سريال در ميان خانواده ها به حدي شده است كه نوعي همزاد پنداري ميان بازيگران سريال از مختار گرفته تا نعمان بن بشير تا عمر سعد در وجود بيننده احساس مي شود.

اگر پا را فراتر از اين نيز بگذاريم مي بينيم كه اين سريال نوعي دغدغه هاي دوران فتنه را به صورتي عيان در ميان مردم نشان مي دهد. كساني كه به بهانه سازندگي و كار و زندگي ميدان را خالي مي كنند بي شك با ديدن صحنه هاي ندامت مختار از تنها گذاشتن امام مجتبي(ع) دچار عذاب وجدان مي شوند.

تندروي نسبت به ولي زمان و فرمانده جبهه حق را كه خود آتشي است كه از سر غيرت ديني در كيان ايراني ديده مي شود؛ در ميان كساني كه گاها در دوران فتنه پا را فراتر از حد مي گذارند به خوبي قابل لمس است.

البته دنيا پرستي و جاه طلبي افرادي چون عمربن سعد و نيز سياست سكوت و يكي به ميخ و يكي به نعل زدن نعمان بن بشير و... را بي شك بينندگان اين سريال در ميان كساني مي جويند كه نقش مهره هاي سياه فتنه را بر عهده دارند.

استقبال جهان اسلام از مختارنامه


اما با آغاز مختارنامه و پخش آن در ساير نقاط جهان اسلام استقبال گسترده اي از اين سريال تاريخي صورت گرفته است.مسلمانان و شیعیان عربستان با ارسال پیامک آغاز پخش سریال مختارنامه را به یکدیگر تبریک می گویند.با پخش سریال مختارنامه از شبکه های ملی و قرآنی سیمای جمهوری اسلامی ایران، مسلمانان و شیعیان شرق عربستان و دیگر نواحی این کشور، ضمن ابراز شادمانی از پخش این سریال، آن را توفیقی دیگر برای جمهوری اسلامی ایران در مسیر پرده برداری از رازهای سر به مهر تاریخ واقعی اسلام بر شمرده اند.

در امارات متحده عربی نیز ایرانیان مسلمان مقیم این کشور، از اولین قسمت سریال مختارنامه به شدت استقبال نموده و بسیاری از آنها اقدام به ضبط و تکثیر آن نموده اند.پیشتر از جنوب عراق و بصره نیز خبر رسیده بود مبنی بر اینکه اهالی این منطقه با زمزمه های یا الثارات الحسین و اشک به استقبال جدیدترین ساخته تاریخی، مذهبی سید داود میرباقری کارگردان برجسته ایرانی اینگونه آثار رفته اند.

در بسیاری از کشورهای منطقه، تیتراژ ابتدایی این سریال به ویژه پرتاب خون توسط حضرت اباعبدالله الحسین، به صورت بلوتوث و همراه با نوحه عربی مورد استفاده قرار گرفته است.

وي‍‍ژگي هاي منحصر به فرد ملك سليمان

در فیلم ”ملک سلیمان“موسیقی در اغلب صحنه ها حضور دارد اما حضوری کاملا متمایز از آنچه در سابقه ذهنی تماشاگران سینمای ایران از موسیقی فیلم وجود دارد.در اینجا نقش موسیقی نوعی نقش همراهی کننده صحنه هاست و به عنوان یکی از عناصر مهم و حیاتی در اختیار فیلمساز برای فضا سازی است.

در ”ملک سلیمان“ تنوع موسیقایی به مقتضای تغییر در فضاهای فیلم به خوبی رعایت شده و فیلم تماشاگرش را دچار گمراهی نمی کند.چنان که به عنوان نمونه می توان به تفاوت موسیقی در صحنه های جنگی کار که تعدادشان هم در فیلمنامه کم نیست با صحنه پایانی اثر، جایی که سلیمان و همراهانش سوار بر کشتی پرنده در حال مناجاتند اشاره کرد که موسیقی در هر کدام از این صحنه ها به تناسب فضا ی سکانس نوشته شده است. کار تحقیقات فیلم از سال ۸۴ شروع شد؛ فیلمبرادی ملک سلیمان، ۱۴ تیرماه ۱۳۸۶ در رستم آباد گیلان آغاز شد و نه ماه مفید به طول انجامید. ملک سلیمان اولین فیلم ایرانی با پیش فروش جهانی است.

جلوه‌های ویژه و رایانه‌ای اين فيلم درحد استاندارد جهانی است و می‌تواند برای متخصصین جلوه‌های ویژه ايراني کلاس درس باشد. بازی رایانه‌ای ملك سليمان نيز در ابتدای نیمه دوم امسال بر اساس داستان این فیلم و با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ساخته می‌شود.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها