کد خبر: ۶۴۴۰۴
زمان انتشار: ۱۰:۲۵     ۱۱ تير ۱۳۹۱
فرزند کمتر زندگی بهتر؛ سال‌ها بود که به این جمله باور داشتیم و تمام سیاست‌ها در جهت تشویق خانواده‌ها به داشتن فرزند کمتر اعمال می‌شد اما این روزها زمزمه‌های عجیبی به گوش می‌رسد که دیگر زندگی بهتر را با فرزند کمتر همراه نمی‌داند و افکار عمومی همچنان دچار سردرگمی است؛ نیاز امروز جامعه کاهش جمعیت است یا افزایش آن؟
آنا: سال‌های طولانی سیاست‌های اتخاذ شده، خانواده‌های ایرانی را به سمت فرزند آوری کمتر سوق می‌داد و از در و دیوار شهر گرفته تا پشت قوطی کبریت شعار "فرزند کمتر زندگی بهتر" به چشم می‌خورد اما این روزها چه اتفاقی افتاده که مسئولان تغییر عقیده داده‌اند و دیگر اعتقاد ندارند که زندگی بهتر با فرزند کمتر رقم می‌خورد.
 
این روزها در محافل مختلفی خبر از کاهش جمعیت کشور شنیده می‌شود و این موضوع برخی از مسئولان را به تکاپو انداخته تا تلاش کنند جامعه را به سمت زاد و ولد بیشتر سوق دهند.
 
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران اوایل سال 89 گفت: بنده شعار دو بچه کافی است را قبول ندارم، این مسئله سیاست غلطی بود که غربی‌ها انتخاب کرده و امروز پشیمان هستند و سرمایه سنگینی برای حفظ هویت و فرهنگ خود می‌پردازند، چرا باید در مسیری قرار بگیریم که نتیجه آن مشخص است.
 
رئیس جمهور ادامه داد: فرمول دو بچه (برای هر خانواده) کافی است در واقع فرمول نابودی یک ملت است و این روش همان راهی است که اکنون اروپایی‌ها در آن گرفتار شده‌اند.
 
صاحب نظران و کارشناسان وزارت بهداشت معتقدند که تحولات جمعیتی ایران نشان می‌دهد رقم 6 فرزند برای هر زن در اوایل انقلاب به تدریج کم شده تا اینکه در سال‌های اخیر به 1،8 فرزند رسیده است.
 
شهلا کاظمی‌پور، معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در این خصوص می‌گوید: طبق بررسی‌هایی که ما داشته‌ایم و نیز بر اساس آماری که ثبت‌ احوال به ما اعلام کرده شاخص تعداد کل فرزندان کاهش یافته است.
 
وی با اعلام اینکه بررسی تحولات جمعیتی در ایران نشان می‌دهد رقم 6،5 فرزند در اوایل انقلاب به تدریج کم شده تا اینکه در سال‌های اخیر به 1،8 فرزند رسیده، اضافه می‌کند: طبق آمار، اگر زوج‌ها به طور متوسط 2،1 فرزند داشته باشند و فرزندان جایگزین آنها شوند، جمعیت ثابت می‌ماند و این 0،1 نیز به دلیل احتمال فوت فرزندان لحاظ شده است.
 
به گفته کاظمی پور اگر تعداد فرزندان والدین کمتر از این مقدار باشد، جمعیت جایگزین نمی‌شود و هر چه این‌ رقم کم شود، تعداد کل فرزندان زوجین کم می‌شود.
 
وی ادامه می‌دهد: در واقع عدد 1،8 فرزند یعنی به طور متوسط هر 10 زوج 18 فرزند دارند. به این معنی که یا یک بچه دارند یا 2 بچه. در مورد خانواده‌هایی که یک فرزند دبستانی دارند، احتمال اینکه خانواده در آینده یک بچه دیگر هم بیاورد هست، اما تعداد فرزندان از 2 نفر تجاوز نمی‌کند.
 
عده دیگری از کارشناسان معتقدند، شعار دو بچه کافی است در شرایطی خوب بود که ما 7 بچه داشتیم و تعداد زاد و ولد زیاد بود. اگر در عمل بگوییم دو بچه کافی است مطمئناً تعداد فرزندان از این پایین‌تر می‌آید چون بسیاری از خانواده‌ها یک بچه می‌خواهند و بعضی اصلا بچه‌دار نمی‌شوند، در حالی‌که برای بقای نسل 2،1 تا 2،2 بچه لازم است بنابراین اگربگوییم 3 بچه، ممکن است در تولد دو فرزند متوقف شویم.
 
به گزارش آنا، علی رغم اظهار نظرات بسیاری از کارشناسان در‌خصوص کاهش جمعیت کشور و حرکت هرم سنی به سمت سالخوردگی، عده‌ای از جمعیت شناسان معتقدند که ایران به تازگی رشد انفجار آمیز جمعیت را کنار گذاشته و به رشد متعادل جمعیت دست یافته است بنابراین در چنین شرایطی تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری اقدام قابل قبولی نیست چرا که کشور ظرفیت پذیرش جمعیتی بالاتر از این میزان را ندارد.
 
آنچه که هم اکنون در میان افکار عمومی مشهود است سردرگمی جامعه در‌خصوص افزایش یا کاهش جمعیت است. آیا در شرایط فعلی دو فرزند کافی است یا جامعه به جمعیت بیشتری نیاز دارد؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
nima
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۱ - ۱۱ تير ۱۳۹۱
۰
۰
سلام و خسته نباشید
بابا به خدا ما میفهمیم برای چنمین باره که همین موضوع رو با تیترهای مختلف میزنید نمیدونم چه نیت و قصدی دارید ولی بازم نظر ما یعنی دهه شصتی ها که اکنون جوانان این مملکت هستیم همونه که باید باشه یعنی فرزند کمتر زندگی رفاه امنیت ارامش کار سرمایه و........................ بیشتر
دیگه نمیدونم چرا شما میخواین این نگرش رو عوض کنین البته مدلهای مختلفی برای سنجش نگرش وجود داره که معتبرترین ان فیش بین و آیزن هست بهتره از اون مدل هم کمک بگیرین
یاعلی
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها