کد خبر: ۶۴۲۳۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۱۰ تير ۱۳۹۱
اين‌گونه است كه گاهي مشاهده مي‌شود در بعضي بخش‌ها اعضاي مختلف يك خانواده، برخي سمت‌ها را احراز مي‌كنند و اين سمت‌ها تا مدت طولاني، در ميان آنها دست‌به‌دست مي‌شود.
جامعه سعودي بر اساس ساختارهاي قبيله‌اي بنيان نهاده شده و ساخت قدرت در اين كشور نيز به نحو دراماتيكي از اين ساختارها و مناسبات متاثر است.

به گزارش جام جم، فرآيند به قدرت رسيدن در عربستان كاملا از سيستم‌ قبيله‌اي و فاميلي تبعيت مي‌كند و فرد به قدرت رسيده، تنها به اعتبار نسبت‌ها و علقه‌هايي كه با خاندان سلطنت مي‌تواند داشته باشد، به جايگاه قدرت غيرمشروط و غيرپاسخگو دست مي‌يابد.

اين‌گونه است كه گاهي مشاهده مي‌شود در بعضي بخش‌ها اعضاي مختلف يك خانواده، برخي سمت‌ها را احراز مي‌كنند و اين سمت‌ها تا مدت طولاني، در ميان آنها دست‌به‌دست مي‌شود.

به عنوان مثال مي‌توان به كابينه فعلي عربستان سعودي اشاره كرد كه از حيث حضور همزمان چهار برادر از يك خانواده در آن، مي‌تواند پديده بي‌نظيري به شمار بيايد.

در ادامه سمت و خلاصه سوابق اين چهار برادر عضو كابينه سعودي را مي‌خوانيد.

سلمان بن‌عبدالعزيز آل‌‌سعود؛ وليعهد و وزيردفاع

سلمان كه پسر بيست‌ و پنجم ملك عبدالعزيز است، سال 1935 متولد شد. مادر او حصه بنت احمدالسديري از وابستگان عشيره قدرتمند سديري است.

او فعاليت در امور اجرايي را از دهه 1950 ميلادي شروع كرد. سال 1954 و وقتي 19 سال داشت،

از سوي پدرش به عنوان شهردار رياض معرفي شد. او نوامبر سال گذشته و پس از درگذشت شاهزاده سلطان بن‌عبدالعزيز آل‌سعود كه برادر تني‌اش بود، عهده‌دار سمت وزارت دفاع هم شد.

اندكي بعد و با درگذشت نايف بن‌عبدالعزيز وليعهد پيشين او به مقام وليعهدي هم رسيد.

احمد بن‌عبدالعزيزآل‌سعود وزير كشور

شاهزاده احمد بن‌عبدالعزيز، نهمين وزير كشور عربستان‌سعودي برادر تني سلمان بن‌عبدالعزيز، ولي‌عهد تازه منصوب است.

وي سي و يكمين فرزند ملك عبد‌العزيز از همسرش حصه بنت احمدالسديري است كه در زمان ملك فيصل جانشين حاكم مكه مكرمه بود و سال ۱۹۷۵ در آغاز پادشاهي ملك خالد به معاونت وزارت كشور عربستان سعودي منصوب شد.

شاهزاده احمد بن‌عبدالعزيز متولد سال ۱۹۴۱ در طول حضور خود به عنوان معاون وزير كشور سعودي همواره در سركوب‌هاي امنيتي اين وزارتخانه و تبادل اطلاعات امنيتي با كشورهاي عرب حوزه‌هاي خليج فارس مشاركت داشته است.

سعود بن‌فيصل آل‌سعود وزير امورخارجه

وزير امور خارجه عربستان‌سعودي را بيشتر به نام سعود‌الفيصل مي‌شناسند كه از سال 1975 عهده‌دار اين سمت بوده و قديمي‌ترين وزير امورخارجه معاصر است.

او كه متولد 1941 است، فرزند ملك فيصل و عفت‌الثنايان است. در دانشگاه پرينستون درس خوانده و با مدرك كارشناسي اقتصاد از اين دانشگاه فارغ‌التحصيل شد.

سعودالفيصل برادر تني شاهزاده تركي فيصل، رييس پيشين سازمان اطلاعاتي عربستان‌سعودي است كه البته هنوز از چهره‌هاي متنفذ اين كشور است.

او كه به هفت زبان صحبت مي‌كند، روابط بسيار نزديكي با آمريكايي‌ها دارد و نقشي عمده در شكل‌دهي سياست خارجي عربستان‌سعودي ايفا مي‌كند.

مكرين بن‌عبدالعزيز آل‌سعود رئيس مخابرات العامه

مكرين جوان‌ترين پسر ملك عبدالعزيز سال 1945 از مادري يمني به‌ دنيا آمد.

او پس از پايان تحصيلات متوسطه به بريتانيا رفت و در كالج سلطنتي علوم هوايي اين كشور به تحصيل پرداخت.

سال 1975 به فرماندهي يگان دوم نيروي هوايي عربستان ‌سعودي رسيد و تا سال‌ها در اين نيرو ماند.

سال 1980 فرماندار حيل شد و تا سال 1999 در اين سمت ماند، مدتي فرماندار مدينه شد و سال 2005 از سوي ملك‌ عبدالله به رياست سازمان اطلاعاتي عربستان‌سعودي كه پستي كليدي است، منصوب شد. مكرين روابط نزديكي با پاكستان دارد و با بسياري از مقامات ارشد اين كشور دوست است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها