مهر، در ویژهبرنامه شبکه تهران که به مناسبت عید مبعث با اجرای محمود
شهریاری روی آنتن رفت مجری برنامه در اقدامی عجیب از امیر جعفری که بعنوان
مهمان در برنامه حضور پیدا کرده بود پرسید: "همسر شما شبیه چه میوهای
است؟" طرح این سوال نامتعارف که واکنش امیر جعفری و رسانهها را به دنبال
داشت باردیگر لزوم بازنگری و نظارت بر اجرای برنامههای زنده تلویزیونی را
زنده کرد.
این قبیل اشتباهات رایج است
سعید
مقیسه، مدیر شبکه تهران در پاسخ به پیگیری مهر درباره این اتفاق و اینکه
چرا نظارتی روی سئوالات مجریان برنامههای زنده وجود ندارد؟ گفت: اولاً در
هر برنامهای ممکن است اتفاقات ناخوشایندی بیفتد و شبکه لزوماً از همه
اتفاقاتی که در برنامه افتاده است، دفاع نمیکند. از جمله نکتهای که شما
گفتید و واقعاً قابل دفاع نیست.
وی ادامه داد: اشتباهاتی که برخی
مواقع در برنامههای زنده میافتد، رایج است. ما سعی میکنیم عوامل با
تمرین و توجه بیشتر از این اشتباهات ناآگاهانه جلوگیری کنند و کمتر دچار
این اشتباهات شویم.
مدیر شبکه تهران همچنین درباره اینکه چرا برای
ویژهبرنامه عید مبعث دکور مناسبی طراحی نشده بود و کاملاً سردستی بود؟
توضیح داد: ارزیابی یک برنامه نکات متفاوتی دارد. نمیتوان به صرف کم جلوه
بودن دکور بهزعم یک خبرگزاری یا گروهی از افراد تلقی کرد که برنامه ضعیف
است و توجه لازم نشده است.
مقیسه اشاره کرد: گاهی مردم از سادگی
برنامه صمیمیت بیشتر را درک میکنند. این طور نیست برنامه در قالب
استودیویی و مصنوعی انجام شود تا مردم بتوانند ارتباط بیشتر برقرار کنند.
برنامهای که جشن است و مخصوصاً در اعیاد مذهبی روی آنتن میرود، آنچه برای
ما از اهمیت زیادی برخوردار است، حضور بیشتر در میان مردم، سبک زندگی آنها
و اتفاقاتی که مردم با آن رو به رو هستند.
دکور در برنامه زنده اصل نیست
وی
ادامه داد: بقیه موارد جانبی است. نمیخواهم بگویم حتماً این دکور بهترین
دکوری بود که طراحی شده اما دکور اصل نیست. اصل محتوای برنامه است. اگر
محتوای مناسب برای برنامه تهیه شود، مباحثی همچون دکور و کیفیت فنی قابل
اغماض است.
مدیر شبکه تهران در پاسخ به این سئوال که شما در دکور
ویژه برنامه عید مبعث مردم را به ساده بودن تشویق نکردید، بلکه با قرار
دادن یک مبلمان بسیار لوکس در وسط سکوی سیمانی فرهنگسرای خاوران نبود
تجملات را منتقل کردید، گفت: من نگفتم میخواستیم پول کمتری خرج کنیم یا
میخواستیم سادگی را القا کنیم. اصل محتوا است که باید نسبت به آن توجه
بیشتری معطوف شود.
مقیسه عنوان کرد: مباحثی همچون دکور،
تصویربرداری، رنگ و لعاب در درجه دوم و بعد از محتوا قرار دارد و به تناسب
برنامههایی که خارج از استودیو برگزار میشود کاملاً باید مشهود کمرنگ
شود. اگر در دکوری مبلمان خاصی استفاده شده، بهتر است مردم ما بدانند که
این طور نیست که ما برای همه دکورها خریدی انجام میدهیم و حتماً هر چیزی
که در دکور بوده، خریداری شده است.
وی در پایان گفت: ممکن است
آکسسوار صحنه مواردی که در فیلمهای دیگر استفاده شد یا اجارهای بوده برای
طراحی صحنه برنامه دیگر هم استفاده کند. اینطور نیست که تجهیزات موجود از
پول بیتالمال خریداری شده است. از سوی دیگر خیلی مواقع هم وسائل صحنه
ارزش این را دارد که خریداری شود.