"صراط" - بدون شک بايد گفت يکي از اصلي ترين دلايل افزايش بدحجابي در کشور مربوط به نحوه طراحي و توزيع لباس است.
در واقع اگر نگاهي به بازارهاي کلانشهر ها بزنيم به
خوبي مشخص مي شود که تهيه لباس هاي مناسب براي جوانان بسيار کم است. بخصوص
در حوزه پوشش براي بانوان شاهد موج شديدي از غرب گرايي هستيم.
نگارنده خود در بازديد از يکي از بازارهاي جنوب تهران
متوجه شد که غالب مانتوهايي که براي بانوان طراحي شدهاست آستين کوتاه
هستند! و اين در حالي بود که اين مانتوها به راحتي به فروش مي رسيدند اما
اگر فردي همين مانتو را در خيابان بپوشد نيروي انتظامي با وي برخورد مي
کند!
در آيات و روايات اسلامي نيز به کرات ديده مي شود که برخي از آسيب هاي
اخلاقي از همين نحوه پوشش پديد مي آيد. در ذيل به برخي از روايات در خصوص
نحوه پوشش و ارتباط آنها با رذيلت هاي اخلاقي نگاهي مي کنيم؛
« هرگاه برهنه ميشويد شيطان با چشم طمع به شما مينگرد، پس خود را بپوشانيد."
"کفش راحتي و سبک بپوشيد و همانند اهل کتاب نباشيد، کفش خوب و لباس پاکيزه بپوشيد"
"هرگاه امت من از پوشيدن کفشها و نعلينهاي پاره پاره و وصله دار دريغ نکنند خدا بر آنان آسان گيرد"
"هلاکت زنان امت من در دو چيز است: طلا و لباس نازک /
اي علي هر مردي از همسرش اطاعت کند خدا او را به رو در جهنم افکند. حضرت
علي عليه السلام پرسيد: اين چه اطاعتي است؟ فرمود: در پوشيدن لباس نازک به
وي اجازه دهد"
همان گرامي به علي عليه السلام فرمود: "اي برادر! به
تو سفارشي ميکنم آن را رعايت کن که شايد خدا سودي به تو برساند: لباس خشن و
مناسب اندام بپوش تا غرور و تکبر تو را نگيرد"
همچنين فرمود: "از خصلتهايي که موجب هلاکت قوم لوط شد پوشيدن حرير(ابريشم) بود."
"شش چيز از اخلاق قوم لوط در اين امت است: پوشيدن
روپوش بلند از روي تکبر که بر زمين کشيده ميشود، گشودن و باز گذاشتن
دکمههاي پيراهن و قبا و ...؛ نيز ميفرمايد: هر کس لباس فاخر بپوشد به
تکبر گرايد و متکبر در آتش دوزخ است."
"رسول خدا(ص) امتش را از دست کردن انگشتر طلا و پوشيدن انواع لباس زرباف و ابريشمي و ارغواني نهي فرمود."
"کفش باريک و نوک دراز نپوشيد، چرا که آن، کفش فرعون است و نخستين بار او آن را پوشيد."
"رسول خدا(ص) مردان را از پوشيدن لباس زنان و زنان را از پوشيدن لباس مردان نهي ميفرمود."
"رسول خدا(ص) از انگشت نما شدن در هر دو سو(افراط و
تفريط) نهي فرموده است: نرمي و بلندي لباس يا تفريط در ضخامت، زبري و
کوتاهي آن و نيز ميفرمايد: "لباسي که در زيبايي يا زشتي شهرت دارد نپوشيد"
و نيز ميفرمايد: "هر کس لباس شهرت بپوشد خدا از او رو گرداند تا وقتي که
آن را کنار نهد" و همچنين ميفرمايد: "هر کس در دنيا لباس شهرت بپوشد خدا
روز قيامت لباس ذلت بر او بپوشاند."
البته تاکنون تلاش هايي نيز براي ترويج مد و پوشش هاي اسلامي صورت پذيرفته است که هنوز ثمرات آن به بار ننشسته است.
ضمن آنکه براي ترويج اين الگوهاي پوشش چالش هايي نيز
وجود دارد.در وهله اول بايد گفت كه بخشي از لباس هايي كه در نمايشگاه هاي
مد و لباس چند ساله اخير بخصوص براي بانوان ارائه مي شود اصلا نمي توانند
به عنوان يك لباس مناسب در اجتماع به حساب آيند.
مثلا لباس هاي سنتي زنان ايراني كه بسيار نيز حجيم
هستند نمي توانند براي بانوان امروز ايراني لباسي مناسب باشند. يعني لباس
ها و يا مدهايي كه در اين نمايشگاه ها ارائه مي شود بايد بر اساس واقعيت
هاي جامعه امروز ما باشد.
امروزه بسياري از زنان ايراني شاغل هستند و مطمئنا اصلانمي توانند از چنين لباس هايي استفاده كنند.
دومين نكته نيز آن است كه براي ارائه و ترويج يك مد و
لباس در جامعه بايد يك سير منظم و طولاني را برنامه ريزي كرد كه از واقعيت
هاي امروز جامعه آغازمي شود و به تدريج به سمت ايده آلها حركت مي كند.
مطمئنا اگر در نمايشگاه هاي مد و لباس در همان وهله
اول سعي داشته باشيم تا نمونه هاي ايده آلي خود را در معرض نمايش قرار دهيم
با استقبال چنداني روبه رو نخواهيم شد و حتي ممكن است شكست بخوريم.
زهرا خسروي