کد خبر: ۶۳۰۱۱
زمان انتشار: ۱۱:۰۶     ۰۴ تير ۱۳۹۱
در عملیات طریق القدس متوقف شد و تعداد شهدا بالا رفت. برخی از فرماندهان گفتند که دیگر ما نیستیم ما قصد ادامه تحصیل و درس خواندن داریم . پس از آن خدمت امام رسیدیم . ایشان در مواجهه با صاحب این فکر سخنی گفتند که خیلی ها هنوز شان نزول آن را نمی دانند.
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که به مناسبت میلاد حضرت امام حسین و علمدار کربلا حضرت ابالفضل عباس به مجلس دعوت شده بود تا در گرامیداشت روز پاسدار و جانباز برای نمایندگان مجلس نهم سخنرانی کند، گفت که ملت ما ملتی حسینی و انقلاب ما انقلابی عاشورایی است . وی برای تشریح وضعیت کنونی کشورهایی و راه هایی که برای پیشرفت کشور وجود دارد ، به یکی از مهم ترین مقاطع تاریخ انقلاب, یعنی سه ماهه تابستان سال 60، اشاره کرد. سخنانی که پیش از این گفته نشده است .

به گزارش «تابناک» ، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای سخنان خود گفت : ملتی که در سال 57 با شعار پیروزی خون بر شمشیر به میدان آمد و در سال 1359 در مقابل تجاوز رژیم بعث عراق به خاک میهنمان مقاومت و در سال 60 جوخه های ترور منافقین را نابود کرد و در اکنون هم در مقابل تحریم و کارشکنی های غرب ایستادگی کرده ، نشان داده است که مسیری حسینی دارد ؛ به همین خاطر است که ما این روزها را به عنوان روز پاسدار و جانباز برگزیده ایم که نشان دهیم تا آخر برای دفاع از اسلام و ارزش ها ایستادگی خواهیم کرد.

دکتر رضایی در ادامه با اشاره به تاریخ فداکاری های پاسداران در اویل انقلاب اسلامی و در جنگ تحمیلی به دوره سه ماهه تابستان تا اوایل پاییز سال 1360 اشاره کرد و گفت پس از اینکه در 25 خرداد 1360 نمایندگان ملت بنی صدر را از ریاست جمهوری عزل کردند و بافاصله پس از آن منافقین در خرداد همان سال با 17000 عضو و حدود 7000 هزار هوادار به جنگ مسلحانه روی آوردند.

از تابستان تا پاییز تعداد زیادی بسیجی و پاسدار بر اثر انفجار ها و ترور ها و در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند . در داخل موج انفجار ها و ترور ها ادامه داشت به گونه ای که شهر های بزرگ ایران به یک میدان رزم تبدیل شده بود از آن طرف هم چند شهر ما هم چون خرمشهر و مهران و بستان اشغال شده بود و شهرهای دیگر همچون سوسنگرد و آبادان هم در محاصره قرار گرفته بودند و دشمن در خروجی های اهواز هم مستقر شده بود .

در چنین شرایطی بود که انفجار در حزب جمهوری اسلامی نیز شکل گرفت و جمهوری اسلامی نوپای ملت ایران، رئیس قوه قضائیه و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس را از دست داد. رئیس جمهور که فرار کرده بود ، رئیس قوه قضائیه هم به شهادت رسیده بود و بسیاری از نماینده ها هم به شهادت رسیدند . در چنین شرایطی امام تصمیم عجیبی گرفت و فرمودند که مجلس باید تشکیل شوند که دشمنان نگویند که جمهوری اسلامی ساقط شده است و به دلیل اینکه امکان برگزاری انتخابات در زمان کوتاه ممکن نبود ، برخی از نمایندگان مجروح و زخمی روی برانکارد به مجلس امدند و با اینکه سرم به آنان وصل بود مجلس را تشکیل دادند .

در این شرایط که جنگ به شدت ادامه داشت و اوضاع داخلی هم متشنج بود ، می توان گفت که دشمنان انقلاب را سینه دیوار گذاشته بودند و می خواستند که تیر خلاص را به آن شلیک کنند . در همین بحبوحه نیروهای انقلاب به صورت جدی دست به کار شدند. در این زمینه دو خاطره نقل می کنم که برای فهم آن شرایط و موقعیت خطیر بسیار راهگشاست.

اول : در شهریور 1360 ، احمد آقا به من پیغام داد که امام با شما کار دارد . من خدمت امام رسیدم . امام فرمودند شما سنتان چقدر است که من گفتم 27 سال و پرسیدم از ایشان که چرا چنین سئوالی می پرسید. ایشان فرمودند که من می خواهم شما را فرمانده سپاه کنم . شما بروید و با کمک بچه حزب اللی ها و بسیجی ها اوضاع جنگ و جبهه ها را برگردانید . امام به ندرت با چنین لحنی صحبت می کردند مگر شرایط خاصی پیش آمده باشد.

دوم : در عملیات ثامن در آذر – که در همین جا یادی از آقای ظهیر نژاد که فرمانده نیروی زمینی بودند هم می کنم –  برادر ما شهید صیاد هم آمدند و جنگ روی دور پیروزی افتاد. اما این پیروزی ها در عملیات طریق القدس متوقف شد و تعداد شهدا بالا رفت. یکی از فرماندهان گفتند که دیگر ما نیستیم ما قصد ادامه تحصیل و درس خواندن داریم . اگر چه ممکن بود که این حرف یک نفر از فرماندهان باشد اما همین ندا نباید در جبهه ها نفوذ می کرد. به همین خاطر خدمت امام رسیدیم و ایشان نکات بسیار مهمی را بیان کردند .

حضرت امام در آن جلسه فرمودند که شما قدر خود را بدانید. ثبت شده بود که شما به اسلام کمک کنید. ای کاش من هم پاسدار بودم . در واقع دلیل بیان این جمله معروف امام در آن جلسه و پس از آن اتفاق بود.

اما در نهایت ترورها تمام شد ، جنگ با پیروزی به پایان رسید و نه تنها همه سرزمین ای ایران باز پس گرفته شدند که ما مرزها را هم رد کردیم .

دبیر مجمع افزود : جمهوری اسلامی ایران این افتخار را دارد که تنها نظام سیاسی در طول تاریخ 200 ساله ایران است که در زمان آن حتی یک وجب از خاک ایم سرزمین از ان جدا نشده است . این در حالی است که در زمان قاجار سرزمین شمالی و شمال غربی ایران ، در زمان رضا شاه نواحی آرارات و در زمان محمد رضا بحرین از ایران جدا شده بود.

در واقع در دوران حیات جمهوری اسلامی بود که به صورت کامل از مرزهای ایران محافظت شد و حتی نیروهای ایران به نیت انجام عملیات دفاعی از مرزهای کشور هم گذشتند. در چنین شرایطی این عراق و تمام دنیا بودند که به ایرانیان التماس می کردند که کوتاه بیایند ، اما ما فاو و قسمت های دیگری از عراق هم را گرفتیم . تا زمینه ساز پیروزی ایران در چجنگ باشد.

پس از پایان جنگ ، اکنون حدود ده سال است که رویارویی جدیدید با غرب با ایران شکل گرفته است . این رویارویی جدید که به شکل تحریم ها و مکارشکنی های سیاسی جلوه کرده است در آخرین مورد خود را در قالب سخنان مذاکره کنندگان غربی در خلال مذاکرات 1+5 نشان داد. اما حال که این تحریم ها و کارشکنی ها و توطئه ها و در واقع یک رویایرویی جدید وجود دارد ، چگونه می توان بر آن غلبه یافت ؟

مهم ترین نکته در این زمینه این است که پاسداری از انقلاب در همه زمینه ها و هم نهادها ادامه دارد . همه ما در نهادهای مختلف دولت ، قوه قضائیه و... در حال پاسداری از انقلاب هستیم . اگر بتوانیم در این رویارویی سوم به پیروزی برسیم به قله خواهیم رسید و در منطقه خود را نمایان خواهیم کردیم .

دومین مساله این است که فرهنگ انقلاب ، ارزش های انقلاب ، برابری ، وحدت ، حرکت در پشت سر رهبری و در مسیر امامت در کشور وجود دارد و این یکی دیگر از رمزهای پیروزی ما در این رویارویی سوم است .

سومین مساله این است که ما از تدبیر ، عقلانیت و دور اندیشی در این سال ها بهره ها برده ایم .در سال تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی به این خلاقیت و عقلانیت نیاز مبرم داریم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت عظیم مردمی ملت ایران شیرینی های پیروزی را به کام ملت بچشانیم .

تحولات اخیری که در داخل کشور برای پیشرفت وجود دارد ، تحولات بین المللی همچون بیداری اسلامی و تحولات کلان روابط بین الملل  حاکی از این است که دشمن درصدد این است که جلوی این حرکت داخلی و بیداری اسلامی در منطقه را بگیرد و بتواند ارزش های خود را در منطقه پیاده کند و آن وقت از خطر بمب اتم در ایران سخن می گوید. این در حالی است که نفوذ ایران و نفوذ ارزشی و تمدنی ایران اسلامی در منطقه است که از هزاران بمب اتم برای آنان سهمگین تر است .
کشورهای غربی باید بدانند که ایران قصد لشگر کشی به جایی را ندارد ، اما همانطور که آنان در سطوح مختلف منطقه ای و بین المللی دست به ائتلاف و اتحاد سازی می زنند ، ایران نیز حق دارد فراتر از مرزهای جغرافیایی خود بیندیشد تا این رویارویی سوم را نیز به پایان برسانیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها