کد خبر: ۶۲۷۹۴
زمان انتشار: ۱۲:۱۹     ۰۳ تير ۱۳۹۱

مدت‌هاست که درگیر خرید جهیزیه‌اش است، قیمت بالای لوازم برقی خانواده‌اش را تحت فشار شدیدی قرار داده، با این حال باز هم تأکید دارد که باید تمام جهزیه‌اش را از مارک‌های خارجی تهیه کند چرا که خانواده ایرانی سالهاست به خرید اجناس خارجی عادت کرده است.

به گزارش آنا، سال هاست برای خرید لوازم خانگی و جهیزیه انگشت انتخاب به سوي کالاي خارجي نشانه مي رود. حتي وقتي قرار است در تهيه کم اهميت ترين وسايل نظير لوازم آرايش انتخابي صورت گيرد، کالاي ايراني در اين انتخاب جايي ندارد و کالاي خارجي که در برخي موارد از مشابه داخلي بي کيفيت تر است، انتخاب مي شود.
 
مدت‌هاست که خیابان امین حضور را برای خرید جهیزیه بالا و پایین می‌کند قیمت انواع برندهای لوازم خانگی برقی را پرسیده و یادداشت کرده تا پس از مشورت با دوست و آشنا تصمیم بگیرد که از میان انبوه برندهای خارجی کدام یک را انتخاب کند.
 
با آنکه توانایی مالی کافی برای تهیه جهیزیه خارجی ندارد اما حاضر نیست بدون آن زندگی مشترکش را آغاز کند بنابراین کمر همت را سخت بسته تا به هر طریقی که شده وامی برای خرید جهزیه فرنگی فراهم کند.
 
با اینکه می‌داند با نصف این هزینه می‌تواند جهیزیه‌اش را با کالای ایرانی تکمیل کند اما همچنان برای خرید جهیزیه خارجی پافشاری می‌کند آخر به خیال خود می‌خواهد با عزت و احترام راهی خانه بخت شود.
 
این موضوع فقط داستان این روزهای نوعروسان نیست بلکه بسیاری از مادران نیز هستند که اصرار فراوانی به خرید جهیزیه خارجی دارند و وقتی که تمام وسایل جهیزیه دخترشان را از نوع خارجی می‌خرند تا پیش بقیه کم نیاورند، حتی اگر آن کالا مشابه ایرانی داشته باشد و حتی اگر کیفیتش هم مثل هم یا بهتر باشد ولی با چشمان اشک آلود از خدا می خواهند که پسرشان در کارخانه‌‌ تولید اجناس داخلی فعالیت کند.
 
در نظر بگیرید که سالانه چه مقدار هزینه برای خرید جهیزیه در کشور صرف می‌شود و چه مقدار از این هزینه به خرید اجناس داخلی اختصاص می‌یابد؟
 
*جوان ایرانی و اندیشه‌ای که در ذهن او رسوخ کرده "فقط برند خارجی"
 
مریم 28 ساله، که خود را کارمند معرفی می‌کند ترجیح می‌دهد تا اگر روزی خواست جهیزیه تهیه کند آن را از میان اجناس خارجی تکمیل کند.
 
وی می‌افزاید: زمانی که خواهرم ازدواج کرد پدر و مادرم تمام جهیزیه او را از میان اجناس خارجی تهیه کردند چرا که معتقدیم جنس خارجی کیفیت بسیار بالاتری نسبت به کالای مشابه ایرانی دارد.
 
مریم معتقد است برای خرید لوازم برقی باید کالایی را انتخاب کرد که سال‌ها با کیفیت باقی مانده و کار کند و این خصوصیات را تنها می‌توان در میان کالای خارجی یافت.
 
این طرز تفکر فقط مختص به مریم نیست این روزها بسیاری از جوانان ایرانی اینگونه می‌اندیشند و این باور در ذهن آنها حک شده است که برند خارجی کیفیت بهتری از کالای داخلی دارد.
 
*وقتی کالای ایرانی میدان را به رقیب خارجی خود واگذار می‌کند
 
محمد حسین زاده که نمایندگی یکی از برندهای کره‌ای را در شرق تهران دارد در‌خصوص فروش اجناس ایرانی و خارجی می‌گوید: مسلما گرایش مردم به خرید اجناس خارجی به خصوص در حوزه لوازم برقی بیشتر است اما در صورتی كه واردات محصولات خارجی تا حدی كنترل شود و ارزش بیشتری برای كالاهای ایرانی قائل باشیم، بازار لوازم خانگی ایرانی رونق خواهد گرفت و علاوه بر این، سود بازار به جیب كارگر ایرانی خواهد رفت نه كارگر خارجی.
 
وی ادامه می‌دهد:‌ اگر محصولات ایرانی از پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار باشند مشتریان تمایل بیشتری به خرید كالاهای داخلی خواهند داشت.
 
این فروشنده معتقد است: كالاهای خارجی هر روز با تنوع و كیفیت بهتری عرضه می‌شوند در حالی‌ كه محصولات ایرانی با گذشت زمان دچار افت كیفیت شده و قابلیت رقابت با اجناس وارداتی را ندارند.
 
*پژوهشی تامل برانگیز
 
طبق نتایج پژوهشی که امسال در شهر تهران توسط مرکز تحقیقات صدا و سیما صورت گرفت، تمایل به مصرف کالاهای ایرانی در بین متأهلان به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از مجردان است، با افزایش سن تمایل به خرید کالای ایرانی بیشتر می‌شود همچنين با افزایش تحصیلات و همچنین درآمد از تمایل به خرید کالای ایرانی کاسته می‌شود. بر اساس اين نظرسنجي علاقه به خرید کالای خارجی در بین دو گروه دانشجویان و دانش‌آموزان نسبت به سایر گروه‌ها مشهود است.
 
مهمترين دلايل تمايل مردم به خريد کالاي ايراني، کيفيت کالاي ايراني با رقم 29.7 درصد و ارزان بودن اين کالاها با رقم 23.1 درصد بود. اما بارزترين دلايل تمايل آنها به خريد کالاهاي خارجي بادوام بودن کالا با 4.90 درصد گزارش شد.
 
بيشترين تمايل پاسخگويان براي خريد کالاي ايراني، مواد غذايي و خوراکي با رقم 86 درصد و فرش و موکت با 83.3 درصد مشاهده مي شود و کمترين ميزان تمايل براي خريد کالا‌هاي ايراني در گروه لوازم منزل مشاهده مي‌شود.
 
بر طبق این گزارش تبلیغات تاثیر مهمی در ترغيب مصرف کننده به خريد کالاي ايراني دارد؛ سازمان صدا و سيما با آمار 74 درصد، تبليغات شهري با 57.2 درصد، روزنامه ها و مجلات با 50 درصد و سايت هاي ايراني با 9.2 درصد و همچنين شبکه‌هاي ماهواره اي با 7.4 درصد در جذب خريداران کالاهاي ايراني نقش دارند.
 
بر اساس اين سنجش پاسخگويان به ميزان 52.8 درصد به تبليغات کالا در صدا و سيما و 32 درصد به تبليغات کالاها در روزنامه ها و مجلات و همچنين 28 درصد به تبليغات کالاها در سطح شهر اعتماد دارند.
 
*به زور تبلیغات نمی‌توان کالای ایرانی به خورد مردم داد
 
به گزارش آنا، اگرچه تبلیغات کالا تنها یک راه حل موثر برای ترویج استفاده از کالای داخلی به شمار می رود، اما در این میان نقش و وظیفه تولید کننده بیش از پیش تعیین کننده است.
 
بخش تولید با وجود برخی محدودیت هایی که خارج از حوزه اقتصادی به آن تحمیل می شود باید با بازسازی، نوسازی و استفاده از آخرین فناوری های روز، محصولاتی را تولید کند که نه تنها در شأن یک ایرانی باشد بلکه به دلیل مزیت هایی که دارد در بازارهای جهانی هم دارای جایگاه باشد.
 
کارشناسان بر این باورند که تولید کننده باید بداند که مصرف کننده ضامن بقای تولید است، چنانچه کالای بی کیفیت تداوم داشته باشد با زور تبلیغات نمی توان کالایی به خورد مردم داد.
 
كالاهای خارجی هر روز متنوع‌تر و با كیفیت بهتری عرضه می‌شوند در حالی‌ كه محصولات ایرانی با گذشت زمان دچار افت كیفیت شده و قابلیت رقابت با اجناس وارداتی را ندارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها