کد خبر: ۶۲۷۷۷
زمان انتشار: ۱۱:۳۰     ۰۳ تير ۱۳۹۱

میرعلایی با اشاره به دریافت وام حداقلی دو فیلم پرحاشیه اکران نوروزی از فارابی، گفت: در روزهای نزدیک به جشنواره، به فیلم‌هایی که نیاز به حمایت‌های حداقلی دارند توجه می‌کنیم تا تنور جشنواره گرم‌تر شود.

به گزارش فارس، در بخش اول گفت‌وگوی فارس با «سیداحمد میرعلایی» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، وی از تولیدات این بنیاد، حمایت‌ از فیلم‌ها و اینکه همه فیلم‌های ایرانی با حمایت دولت ساخته می‌شوند، گفت.
 
در بخش دوم گفت‌وگو، میرعلایی درباره تولید آثار ارزشی و دفاع مقدس، دلیل بازگشایی مجدد بخش پخش فیلم‌ فارابی، توقیف برخی از فیلم‌ها، خانه سینما، حمایت از فیلمسازان اول و ... سخن گفته است.
 
بخش دوم گفت‌وگوی مشروح فارس با میرعلایی از نظر می‌گذرد:
 
 
مدیری به فیلمساز اعتماد کرده اما فیلم قابلیت اکران نداشته است
 
 
 
* چه برنامه‌ای برای اکران فیلم‌های ارزشی که فارابی حمایت و تولید کرده، دارید؟
 
- در برخی از دوره‌ها، آثاری ساخته شده اما شرایط اکران برای آن‌ها به دلایل مختلف فراهم نشده است. البته هیچ مدیری این نوع نگاه را به امر تولید نداشته که اثر ساخته شده در انبار نگهداری شود. گاه مدیری به یک فیلمساز اعتماد کرده اما اثر تولید شده قابلیت اکران نداشته است و ما چند نمونه از آن را در گذشته فارابی داریم‌. در این نیز دوره سعی کردیم دقت لازم صورت گیرد و با فیلمسازان تعامل بیشتری داشته باشیم تا چنین اتفاقی صورت نگیرد. در کارهای شاخص سینمایی، یک رابط فرهنگی در نظر گرفتیم تا در عین توجه به ارزش‌های محتوایی به جذابیت آثار نیز بیاندیشیم تا در اکران هم اثر تولیدی موفق عمل کند.
 
تهیه‌کننده را در مشارکت فیلم دخیل می‌کنیم تا فیلم در اکران رها نشود
 
 
* چرا فیلم‌هایی که در زمان تولید مورد حمایت قرار می‌گیرند، در زمان اکران از این حمایت محروم شده‌اند؟
 
- با توجه به فضای نمایشی محدود موجود کشور و در شرایط مساوی اکران آثار، طبیعتا باید توجه بیشتری به بخش خصوصی معطوف شود و باید با اکران مناسب بخش خصوصی را به ادامه کار تشویق کرد. بخش دولتی در اولویت بعدی اکران قرار می‌گیرد. البته این مساله به معنی عدم نگرانی ما به بازگشت سرمایه فیلم‌ها نیست، به همین دلیل ما حتی در آثار مشارکتی هم سعی می‌کنیم تا 50 درصد، تهیه‌کننده را هم دخیل کنیم تا دغدغه برای اکران و حمایت از فیلم در وی وجود داشته باشد و فیلم رها نشود. از سوی دیگر بخش دولتی آثاری را مورد حمایت قرار می‌دهد که از موضوعات ارزشی برخوردارند و در بخش خصوصی کمتر به آن توجه می‌شود.
 
 شورای صنفی نمایش باید برنامه‌ریزی سالانه داشته باشد/ باید بخشی از هزینه‌های تولید را به سمت اکران ببریم
 
ما در بخش اکران مشکل داریم و در سیاستگذاری این حوزه باید بازنگری صورت گیرد و به آن توجه شود. شورای صنفی نمایش باید برنامه‌ریزی سالانه داشته باشد و با یک ترکیب مناسب به نمایش آثار مختلف کمک کند. ما بخشی از هزینه‌های تولید را باید به سمت اکران هدایت کنیم تا در اکران فیلم مورد تشویق و حمایت قرار گیرد‌. آنجاست که فیلمساز خوب، الگو و تشویق می‌شود. این بخشی از سیاست‌های سازمان سینمایی است، البته این مساله فرآیندی مقطعی و آنی نیست و نیاز به برنامه‌ریزی پیچیده و تخصصی دارد. ما باید شاهد تشویق فیلمسازی باشیم که فیلم ارزشی می‌سازد، اگر این گونه نباشد فیلمساز امیدی برای ساخت این نوع آثار نخواهد داشت و مهم‌ترین تشویق پدید آوردن خوب شرایط اکران برای یک فیلمساز است.
 
 
پخش فارابی را به دلیل عدم توجه به آثار ارزشمند فعال کردیم
 
* در همین راستا پخش فارابی را فعال کردید؟
 
- بله. دو سال ما از بخش خصوصی پیروی کردیم و فیلم‌ها را در اختیار این بخش قرار دادیم اما دیدیم نسبت به آثار ارزشمندی که ساخته شده بودند توجه لازم صورت نگرفت و برخی از فیلم‌ها آنچنان که شایسته بودند دیده نشدند؛ به همین دلیل پخش فارابی را فعال کردیم. اولین فیلم اکران ما هم «شور شیرین» است و این روند ادامه خواهد داشت. البته اگر بخش خصوصی فیلم‌های ما را خوب اکران کند ما پخش خود را غیرفعال خواهیم کرد. قرار نیست بخش دولتی وارد عرصه‌ای شود که بخش خصوصی را تضعیف کند اما وقتی می‌بینیم سینمای ما با این مشکل مواجه شده که به آن اشاره کردید و فیلم‌های ارزشمند در شرایط بد اکران می‌شود ما وارد عمل می‌شویم.
 
اگر من خارج از مدیریت فارابی بودم اجازه نمی‌دادم «شب واقعه» این‌گونه اکران شود. فیلمی که در شرایط بد اکران شد و کسی هم از وضعیت نامناسب اکران آن خم به ابرو نیاورد. این فیلم می‌توانست موثر و موفق‌تر عمل کند. فیلم با حمایت موسسه فرهنگی هنری شاهد ساخته شد و علی‌رغم ویژگی‌های مثبتی که داشت در اکران به شدت مهجور واقع شد. ما برای «فرزند خاک» که در حوزه هنری تولید شد، شرایطی را فراهم کردیم که فیلم در ماه رمضان به فروش خوبی رسید و تا پایان این ماه هم در اکران سینماها ماند. بخشی از این مساله به تهیه‌کنندگانی که بودجه بیت‌المال را می‌گیرند و فیلم می‌سازند هم برمی‌گردد ‌ تهیه کننده خوب از ابتدای نگارش فیلمنامه تا روزی که تماشاچی از سالن بیرون می‌رود باید در خدمت فیلم باشد. برای تهیه‌کننده‌ای با وجدان کار و حرفه‌ای نباید فرق کند که بودجه کار را خودش تامین کرده و یا جایی دیگر. تهیه‌کننده حرفه‌ای باید به‌ تماشاچی احترام بگذارد و این چرخه ادامه داشته باشد و بازخورد مثبت و منفی مخاطب را بگیرد.
 
* چگونه فیلمنامه‌ها و فیلم‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد و اولویت‌های فارابی را در این حوزه بفرمایید.
 
- هر فیلمی که پروانه ساخت از اداره کل نظارت و ارزشیابی دریافت کرده در فارابی برای گرفتن امکانات مورد بررسی و حمایت قرار می‌گیرد. تقاضاها بررسی شده و با توجه به ارزش‌های اثر، تسهیلاتی چون وام یا مشارکت به آن‌ها ارایه می‌شود.
 
سقف وام‌ها را به 150 میلیون تومان رساندیم/ مشارکت 30 تا 90 درصدی از فیلم‌ها
 
* داشتن پروانه ساخت دلیل حمایت یا عدم حمایت فارابی از یک فیلم است؟
 
- فیلمنامه ملاک اصلی عمل ماست که اگر رد شود از اثر حمایت نخواهیم کرد. شوراهای فیلمنامه تشخیص می‌دهند برخی از فیلمنامه‌ها باید وام بگیرند. سقف وام در گذشته 100 میلیون بود که ما آن را به 150 میلیون تومان افزایش دادیم. در مورد برخی فیلمنامه‌ها مشارکت 30 تا 90 درصد صورت می‌گیرد. ما سعی می‌کنیم تهیه‌کننده را در ساخت فیلم مشارکت دهیم. در فارابی تلاش شده روی فیلمنامه‌های  ارزشی توجه بیشتر و سختگیرانه‌تری داشته باشیم تا موفق عمل کنیم و از این طریق به ارتقای سطح کیفی تولیدات سینمای ایران کمک کرده و آثاری تولید شود که پاسخگوی نیازهای واقعی مخاطبان کشور باشد.   
 
از نتیجه فیلم «عقاب صحرا» راضی هستیم
 
* چند فیلم ارزشی امسال داریم؟
 
- امسال قطعا چند فیلم خوب خواهیم داشت. مثل فیلمی در مورد تاریخ صدر اسلام به نام «عقاب صحرا» به کارگردانی مهرداد خوشبخت. به ایشان اعتماد کردیم و با وسواس عوامل فیلمی ساخته شد که از نتیجه آن راضی هستیم.
 
«استرداد» برای کارگردان تجربه ارزشمندی بود
 
 
دیگر پروژه فیلم «استرداد» به کارگردانی علی غفاری است که برای وی تجربه ارزشمند و در عین حال سختی بود که با وجود گروهی حرفه‌ای و کارکشته به یقین اثری ارزشمند خواهد بود.
 
* شایعه‌ای بود که بخشی از راش‌‌های «استرداد» را دور ریختید و فیلم با وقفه دوباره بخش‌هایی از آن گرفته شده است؟
 
- با توجه به داستان فیلم که نیاز به فصل زمستان داشت، گروه فیلمبرداری مجبور شد که این صحنه‌ها را هر چه سریع‌تر آغاز کند. پس از فیلمبرداری این بخش و کار بی‌وقفه گروه در مسکو، یک استراحت چند روزه در نظر گرفته شد و در این چند روز، فعالیت تولید متوقف نشد و چندین سکانس محدود فیلمنامه که به نظر ما نیاز به بازنویسی نهایی داشت توسط علی غفاری، پژمان لشکری‌پور رابط فرهنگی و نویسنده فیلمنامه بازنویسی شد.
 
در ادامه فیلم‌های ارزشی، فیلم «چمران» کار دیگری است که آقای حاتمی‌کیا در دست تولید دارند و این فیلم در مرحله پیش‌تولید است. هم‌اکنون گروه دکورها را آماده می‌کنند و دورخوانی‌ها انجام می‌شود، آقای عرب‌نیا هم برای نقش چمران انتخاب شده است. ‌آقای حاتمی‌کیا یکی از فیلمسازان موثر، حرفه‌ای و با نیت متعهدانه است و با تمام وجود کار را پیش می‌برد‌. پس از بررسی فیلمنامه اولیه، نظراتی به ایشان ارایه شد.
 
 
دیگر فریاد بحران و نابودی کامل در سینمای کودک بلند نیست
 
 
 
در خصوص مسایل اجتماعی و سینمای کودک نیز آثار خوبی در حال آماده‌سازی است تا جشنواره فیلم کودک پر رونق باشد. در این دو سال، تلاش کردیم تا اتفاق خوبی برای سینمای کودک رخ دهد و دیگر فریاد بحران و نابودی کامل در سینمای کودک بلند نیست. در زمینه‌های دیگر هم فعال هستیم. در زمینه دینی هم فعالیت‌هایی صورت گرفته مثل تحقیقاتی درباره امام جواد (ع) که توسط آقای گمینی انجام شده و در حال جمع آوری منابع در مورد این بزرگوار است. زیرا اطلاعات در زمینه امام‌های پس از امام رضا(ع) که به «ابن الرضا» معروف هستند کم است و به دلیل موقعیت اجتماعی و سیاسی آن زمان اخبار کمتری وجود دارد و این کار را سخت می‌کند.
 
 
* درباره دفاع مقدس چه برنامه‌ای دارید؟ گویا قرار است با تهمینه میلانی کاری در خصوص جنگ آغاز کنید؟
 
- به عقیده من نگین انگشتری انقلاب، دفاع مقدس است و بارزترین مقطع تاریخ کشور به شمار می‌رود. ‌اگر به دفاع مقدس برگردیم، وحدت و همدلی در بسیاری از زمینه‌ها ایجاد می‌شود، ما در این زمینه علاقمندیم ‌که کار کنیم. فیلمنامه کار جدید خانم میلانی در شورای تخصصی بررسی شده است، در صورت تامین نظرات کیفی بنیاد وارد مشارکت خواهیم‌ شد و بنیاد به صورت جدی مشارکت می‌کند. 
 
می‌خواستیم درباره انقلاب فیلم بسازیم اما فیلمنامه خوبی نداشتیم
 
سال گذشته می‌خواستیم درباره انقلاب فیلم بسازیم که متاسفانه فیلمنامه خوبی نداشتیم و این جای گله از من فیلمساز و دیگران است که متاسفانه یادمان رفته است هویت‌مان کجاست؟ ما جشنواره فیلمنامه‌نویسی انقلاب را راه‌اندازی کردیم و فیلمنامه‌های برگزیده این جشنواره مورد توجه چند تهیه‌کننده و فیلمساز قرار گرفته که امیدواریم شرایط تولید آن‌ها به زودی مهیا شود. در زمینه‌های اجتماعی، اخلاقی و مسایلی که رهبر انقلاب به آن اشاره داشتند، از جمله اخلاق، امید، آگاهی و خانواده نیز قصد تولید داریم. شعاری که در جشنواره گذشته بود را سعی می‌کنیم در آثار تولیدی به تحقق برسانیم و فکر می‌کنیم راهگشای سینمای دنیا خواهد بود. سینمای دنیا به یک سردرگمی رسیده و برای جذابیت از مقوله‌هایی چون سکس و خشونت بهره می‌برد. حتی سینمای فرهنگی آن‌ها هم به موضوعات جنسی روی آورده است. وقتی فیلم‌های جشنواره کن را با سینمای خودمان مقایسه می‌کنم، احساسم این است که اگر نگاه سیاسی بر جشنواره کن حاکم نبود و تنها براساس کیفیت فیلم‌ها آثار انتخاب می‌شد، برخی از فیلم‌های ما لایق دریافت جایزه بودند.
 
طرف لهستانی در ساخت فیلم «خسرو سینایی» تعلل می‌کند
 
 
* در کارهای مشارکتی با دیگر کشورها چقدر موفق عمل کردید؟
 
- در کارهای مشارکتی هم برنامه‌هایی داریم. فیلم آقای «خسرو سینایی» که خبر آن چندی قبل اعلام شد را پیگیری می‌کنیم. ما اعلام آمادگی کردیم اما شریک لهستانی تعلل می‌کند و مشکلات اقتصادی مانع از مشارکت به موقع آن‌ها شده است. البته شاید این مساله را تحمل نکنیم و شرایطی ایجاد کنیم که کار شروع شود.
 
شمقدری معتقد است «گزارش یک جشن» مشکلی برای اکران ندارد/ فیلم حاتمی‌کیا توقیف نیست
 
 
 
* اینجا این سوال مطرح می‌شود چگونه فیلمی که مورد حمایت قرار می‌گیرد در محاق توقیف است. یکی از نمونه‌های بارز آن «گزارش یک جشن» - به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا - فیلمی است که مورد حمایت شما قرار می‌گیرد اما نمایش داده نمی‌شود...
 
- درباره نمایش فیلم‌ها باید اداره کل نظارت و ارزشیابی پاسخگو باشد، زیرا این حیطه فعالیت آن‌هاست، اما در همه جای دنیا حساسیت‌هایی روی سینما وجود دارد و چارچوبی برای فعالیت‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ ما هم تابع قوانین و شرایط هستیم و باید طبق قوانین حرکت کنیم. به نظر شخصی من فیلم آقای حاتمی‌کیا هیچ اشکالی ندارد. آقای شمقدری هم نظرشان این است که فیلم می‌تواند اکران شود. البته چارچوب‌هایی تعریف شده از جمله مسائل سیاسی، اجتماعی حتی جهانی و... برخی از فیلم‌ها ممکن است موقعیت مناسبی برای اکران آن‌ها وجود نداشته باشد و یک سیاست خاص در این خصوص وجود دارد. فیلم‌ها توقیف نیستند ممکن است در شرایط دیگر و شاید هم بهتر اکران شوند.
 
 
 «ملکه» چطور، مشکل اکران دارد؟
 
- تعجب می کنم و اولین بار است این جمله را می‌شنوم. «ملکه» هیچ مشکلی ندارد. روی فیلمنامه آن به خوبی کار شده و حاصل کار، اثری قابل قبول و ارزشمند برای همه مخاطبان و کارشناسان بوده است. 
 
 
 
«گشت ارشاد» و «خصوصی» برای گرم کردن تنور جشنواره، از فارابی وام حداقلی گرفتند
 
 
 
* یکی دو فیلم که در نوروز امسال اکران شدند با مشکلاتی رو به رو شدند، مثل «گشت ارشاد» و «خصوصی» که مورد حمایت فارابی قرار گرفته بود. در این باره هم توضیح دهید.
 
- حمایت خاصی از «گشت ارشاد» و «خصوصی» صورت نگرفته و تنها وام حداقلی از فارابی دریافت کردند. در روزهای نزدیک به جشنواره ‌تلاش می‌کنیم به فیلم‌هایی که نیاز به حمایت‌های حداقلی دارند توجه کنیم تا تنور جشنواره گرم‌تر شود؛ البته این حمایت‌ها جزیی است و در همه دوره‌های گذشته هم بوده است.
 
 
 
«گشت ارشاد» و «خصوصی» را شخصا نمی‌پسندم
 
 
 
* ممکن است نظر شخصی خود را درباره فیلم‌ها بفرمایید؟
 
- این آثار مقبول من نیستند و به عنوان مدیر‌عامل بنیاد سینمایی فارابی ترجیح می‌دهم در این خصوص اظهار نظر نکنم. هر فیلمنامه‌ای را می‌توان به شیوه‌های مختلف کار کرد. در ساختار، کارگردان می‌تواند تغییرات مفهومی ایجاد کند. به طور مثال اگر در یک فیلمنامه فردی در حال خواندن کتاب است، در اجرا با توجه به نگاه کارگردان، این فعل چند معنا و مفهوم مختلف داشته باشد. این دو فیلم مقبول من نیستند و یکی از مشکلات دیگر، اکران همزمان آن‌ها در نوروز بود که باید با دقت بیشتری عمل می‌شد.
 
مبلغ وام را اعلام نمی‌کنیم/ مخالف نحوه برخورد با دو فیلم هستم
 
 
 
* مبلغ وام را اعلام می‌کنید؟
 
- ما مبلغ وام هیچ فیلمی را اعلام نمی‌کنیم، حمایتمان بسیار اندک بوده و حتی در جایی آقای سهیلی گفته اگر می‌دانستم مبلغ وام این قدر نازل است آن را نمی‌پذیرفتم، اما معتقد به رفتاری که با این آثار صورت گرفت هم نیستیم.
 
 
امام جمعه مشهد در نماز جمعه، فیلم شهید این شهر را تبلیغ کند
 
 با تهاجم و یک‌سویه‌نگری، سینما درست نمی‌شود. برخی از این شرایط سوء استفاده کردند. امام جمعه محترم تهران خود اعلام کردند که بر اساس گفته افرادی دیگر، اظهار نظر کرده‌اند، البته باید خوشحال باشیم سینما در نماز جمعه مطرح شده اما خوشحالی ما نباید زود تمام شود. امیدوارم روزی ائمه جمعه درباره فیلم‌های خوب هم صحبت کنند. «شور شیرین» فیلمی درباره یکی‌ از شهدای شهر مشهد است، امیدوارم آقای علم‌الهدی در نماز جمعه هم درباره این فیلم صحبت کند. ما می‌خواهیم این عزیزان درباره فیلم‌های خوب هم صحبت کنند تا مردم به دیدن فیلم خوب تشویق شوند و جامعه به سمت سینما و تولید آثار ارزشمند هدایت شود. به طور مثال برای برگزاری نخستین جشنواره فیلمنامه‌نویسی انقلاب اسلامی مسئولان و ستاد برگزاری خون دل زیادی خوردند تا به عنوان حرکتی ارزشمند در فرهنگ کشور ثبت شود و در این راستا در مراسم اختتامیه از دو بزرگواری که نام بردم برای حضور در این مراسم دعوت کردم اما این عزیزان ما را تنها گذاشتند؛ جشنواره‌ای نام مقدس انقلاب را بر تارک می‌دید حمایت بیشتر و دلسوزانه‌تر مسئولان را طلب می‌کرد. 
 
قدرت‌نمایی تنها فضا را متشنج می‌کند
 
از سوی دیگر ما نباید فقط به فکر بزرگ جلوه دادن مشکلات باشیم، چرا که تشویق حرکت‌های ارزشمند به نوبه خود جلوی حرکت‌های غیر ارزشی را می‌گیرد. البته در خصوص این دو فیلم مسائل دیگری هم پیش آمد و مسئولان دیگری هم اظهار نظر و حتی جبهه‌گیری کردند که ما انتظار چنین رفتاری به ویژه از سوی حوزه هنری و سازمان شهرداری را نداشتیم. از آقای مومنی که انسان وارسته‌ای است توقع داشتم با آقای شمقدری صحبت می‌کردند و نظرات‌شان را ابراز می‌کردند. مگر ما این قدر از هم دور هستیم که نتوانیم مشکلاتمان را با گفت‌و‌گو حل کنیم. باید به سینما کمک کنیم. نمی‌توان جلوی رشد سینما را گرفت، سینما باید در مسیر خود اصلاح شود. دوستان باید با هم تعامل کنند و نشان دادن قدرت به یکدیگر درست نیست و تنها فضا را متشنج می‌کند. مسئولان یک جامعه قدرت تشخیص بد را از بد‌تر و خوب را از خوب‌تر داشته باشند که این خودش درایت خاصی را می‌طلبد.
 
 
باید از دیدگاه‌های سیاست‌زده در حوزه سینما پرهیز کنیم 
 
* چگونه باید عمل کنند؟
 
- آیا عدم اکران فیلم‌ها در برخی از سینماها راه حل مشکل این حوزه است، در حالی که وقتی فیلم در شبکه نمایش خانگی توزیع شود تاثیرات مخرب‌تر بیشتری به همراه خواهد داشت. به همین دلیل باید از دیدگاه‌های سیاست‌زده در حوزه سینما پرهیز کنیم. سوالیرا  در اینجا مطرح می‌کنم. آیا عملکرد ما در جهت دیدگاه‌های عالی‌ترین مقام نظام که دیدگاه بسیار ناب و ارزشمند فرهنگی دارند قرار می‌گیرد؟ آیا ما نباید دور هم بنشینم و مشکل را مرتفع کنیم؟ آیا ما مشکل دیدگاهی در سینما پیدا کردیم؟ باید چشم‌هایمان را بشوییم و با نیت خیرخواهانه و در جهت منافع مردم قدم برداریم. با برخوردهای سیاسی و یک‌سویه نمی‌توان حرکت‌های فرهنگی را رونق بخشید.
 
 
 
* جایگاه بنیاد سینمایی فارابی در سازمان سینمایی چگونه خواهد بود، گویا ساخت فیلم‌های اول به عهده فارابی سپرده خواهد شد؟
 
- تغییرات مربوط به سازمان سینمایی به همین راحتی انجام نخواهد شد و رئیس سازمان هم با کارشناسان مختلف بحث می‌کند و نظراتی دارند و آن نظرات هر وقت به نتیجه برسد ما باید انجام دهیم. صحبت‌هایی صورت گرفته تا تولید فیلم‌های اول با دستور آقای شمقدری به عهده فارابی باشد و ما کارگروهی طراحی کردیم، با این انگیزه‌ که چند نیروی مستعد و جوان را به سینمای کشور معرفی کنیم.
 
 اجازه نمی‌دهیم هر کسی وارد سینما شود
 
 
* درباره این کارگروه کمی بیشتر توضیح دهید...
 
- کار گروهی تشکیل دادیم که وقتی فیلم‌های اول به ما سپرده شد آماده انجام کار باشیم. در فارابی ما فقط فیلم سینمایی می‌سازیم و تله‌فیلم نخواهیم ساخت. شاید دیجیتال هم کار کنیم اما با پروانه ساخت سینمایی و تفکر و مدیوم سینما. در این کارگروه تصمیم گرفته می‌شود به هر فیلم تا چه اندازه بودجه اختصاص یابد. ما سه ردیف بودجه درنظر گرفتیم. بودجه کم، متوسط و بالا. بودجه بالا به اندازه هزینه تولید یک فیلم معمولی در سینماست. برخی از فیلم‌ها به صورت دیجیتال ساخته می‌شود و وقتی آماده شد اگر تشخیص دادیم قابلیت تبدیل به 35 را دارد آن را تبدیل می‌کنیم تا کارگردان به عنوان فیلمساز اول بتواند اثرش را در سینماهای کشور اکران کند. مسیر تجربه سینمای حرفه‌ای را به این صورت تست می‌زنیم و مراقبت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم هرکسی وارد سینما شود. اگر کارگروه تشخیص دهد که از ابتدا فیلم با نگاتیو ساخته شود این کار را هم خواهیم کرد.
 
 
استعفایم را از روز اول به آقای شمقدری داده‌ام
 
 
* شایعاتی هست برای استعفای شما، آیا صحت دارد؟
 
- من و آقای نجاریان قائم مقام محترم بنیاد از روز اولی که آمدیم استعفای خود را تقدیم آقای شمقدری کردیم تا اگر روزی نتوانستیم زمینه را برای پیشرفت کار فراهم کنیم ایشان به راحتی بتوانند در مورد ما تصمیم‌گیری کنند.
 
 
 
علاقمند نیستم مدیری باشم که بگویم نگذاشتند کار کنم
 
 
 
* پس شما جزو اولین مدیرانی هستید که در آغاز کار استعفای خود را ارایه داده‌اید؟
 
- من و گروهم سعی کردیم درب اتاق‌هایمان را باز بگذاریم و همیشه جوابگو باشیم. در مراسم روز معارفه من تاکید کردم که برای تعامل با سینماگران و حمایت از آن‌ها از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد و تا زمانی که مشغول به کار هستیم آنچنان فعالیت می‌کنیم که گویا اولین روز کارمان است و با انرژی به کار ادامه خواهیم داد. باید تلاش کنیم و به بیت‌المال خیانت نکنیم. من علاقمند نیستم مدیری باشم که بگویم نگذاشتند کار کنم.
 
 
 
* برای معاونت فرهنگی چه برنامه‌ای دارید؟

- در حال رایزنی هستیم و به زودی معاون فرهنگی جدید بنیاد را معرفی خواهیم کرد.

 

خانه سینما می‌تواند کارهای صنفی را انجام دهد، اما بدون دخالت دیدگاه‌های سیاسی
 
 
 
* نظرتان را درباره خانه سینما و اتفاقاتی که افتاد بفرمایید.
 
- نظراتم را درباره خانه سینما قبلا ارایه کرده‌ام. ما بیشتر نگران خانه سینما هستیم یا نگران خودمان؟ خانه سینما که بستن آن باعث ایجاد اتفاقی در سینما نشد، بازگشایی مجددش چه اتفاقی را در سینما رقم می‌زند؟ خانه سینما بسته شد، چه اتفاق ناگواری افتاد؟ باید در این باره بیاندیشیم. خانه سینما می‌تواند بسیاری از کارهای صنفی را به خوبی انجام دهد، البته بدون دخالت دیدگاه‌های سیاسی؛ اما متاسفانه عملکرد خانه سینما به گونه‌ای سیاسی بوده است و هیچ کس نمی‌تواند منکر آن باشد. پیشکسوتان ما نیاز به برطرف کردن حوائج عاطفی‌شان دارند که وظیفه خانه سینما است. خانه سینما باید دغدغه‌اش این باشد که از هویت صنفی سینماگران دفاع کند. ما به جایی رسیدیم که از اصل سینما دور شده‌ایم. سینماگران متعهد ما، افرادی علاقمند به ارتقای فرهنگ هستند و از موفقیت‌های دیگران خوشحال می‌شوند، سینماگرانی که از تولید یک فیلم خوب خوشحال می‌شوند، نیاز به خانه دارند. من در جایی قرار گرفتم که باید به تمام سینماگران خدمت کنم و همه برایم  عزیز هستند اما امروزه حواشی پررنگ‌تر از سینما شده است. در وضعیت امروز که ما از همه طرف مورد هجمه قرار گرفتیم ‌و به هویت ما حمله می‌کنند، باید هنرمند در این خصوص دقت نظر داشته باشد و در اثرش از هویت ملی‌اش دفاع کند. هنرمند نباید تنها به خواسته مردم توجه کند، هنرمند باید کنکاش کند و ببیند جامعه به چه چیزی نیاز دارد و به آن بپردازد.
 
 
 
* در شرایط فعلی که هزینه تولید فیلم بالا رفته است، چگونه باید عمل کرد تا به سینما آسیب نرسد و آثار خوب تولید شود؟
 
- سینمای ما مانند دیگر حوزه‌ها دچار افزایش هزینه‌ها شده است. البته من با بالارفتن برخی از هزینه‌ها موافق نیستم، زیرا در طول زمان سینمای ما را هدف قرار می‌دهد مانند بالا رفتن بی رویه دستمزد بازیگران که من با آن مخالفم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها