کد خبر: ۶۲۴۷۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۱     ۰۱ تير ۱۳۹۱
پس از حضور نامزد اخوان المسلمین مصر در مراسم ختم ولیعهد سعودی در سفارت عربستان، گمانه زنی ها درباره نیت و ماهیت حقیقی مرسی، نقل محافل رسانه های دنیا شد.

به گزارش بی باک، پس از پیروزی انقلاب مردم مصر علیه رژیم دیکتاتور سابق این کشور، اگرچه در خلا یک رهبر کامل برای انقلابیون، سیر تحولات مدنظر آنان به کندی صورت می گیرد اما حمایت کشورهای مستقلی چون ایران از انقلاب مردم این کشور همواره روح امید و تحول خواهی را در آنها زنده نگه داشته و اجازه نداده تا صدور انقلاب اسلامی ایران به سایر کشورها با تحریف و انحراف روبرو شود.

برخی رسانه های دنیا طی تحلیلی حرکت اخیر "محمد مرسی" برای حضور در مراسم ختم ولیعهد سعودی در سفارت عربستان و اظهارات سخنگوی ستاد وی مبنی بر اینکه "مرسی پس از سوگند ریاست جمهوری، بعنوان نخستین سفر رسمی به عربستان سعودی خواهد رفت" را نشان از ماهیت حقیقی ضدایرانی وی قلمداد کردند و چنین وانمود کردند که اگرچه مرسی در صورت پیروزی تغییرات و اصلاحاتی را نسبت به رژیم سابق صورت خواهد داد اما وی در دوستی و تعامل با کشورهای استکباری و دیکتاتوری و رژیم صهیونیستی همان راهی را خواهد رفت که دیکتاتور سابق مصر آنرا اعمال می کرد.


مبنای تحلیل این صنف از رسانه ها و کارشناسان علاوه بر حضور مرسی در مراسم ختم ولیعهد سعودی، اظهاراتی است که او در گفتگو با روزنامه " الکویتیه" پیرامون احترام به همه توافق‌نامه‌هاي رسمی سابق با رژيم صهيونيستي بر پایه منافع مردم مصر بوده است.

گفتنی است؛ «محمد مرسی» در مصاحبه با روزنامه «الکویتیه» در پاسخ به پرسشی درباره «روابط مستقیم اخوان‌المسلمین با ایران و حزب‌الله» و ادعای این روزنامه مبنی بر «تهدید کشورهای عربی و غرب در صورت اتحاد مصر و ایران و حزب الله»، گفت: «این مسائل توهم، افترا و بی‌پایه است. ما به حق ملت فلسطین برای مقاومت در برابر اسرائیل اشغالگر احترام می‌گذاریم و آن را بد نمی‌دانیم، ولی در مقابل هیچ گاه در صف هیچ یک از قدرت‌هایی که کشورهای دوست در منطقه خلیج (خلیج فارس) را تهدید می‌کنند، قرار نمی‌گیریم».


خبرنگار الکویتیه در ادامه مرسی را به چالش کشیده و با بیان اینکه «ایران بار‌ها تلاش کرده روابط خود با مصر را آغاز کند»، از او می‌پرسد: «تأثیر روابط قاهره ـ تهران بر روابط مصر با کشورهای عربی و بالعکس چیست؟».

مرسی در پاسخ می‌گوید: «من دیدار با کاردار ایران در مصر را نپذیرفته‌ام، البته دست‌کم تا هنگامی که موضع آنها درباره سوریه مشخص شود؛ اما در ارتباط با اظهارات شما تأکید می‌کنم، امنیت و ثبات منطقه عربی، نیازمند وجود روابط مثبت بین مصر و منطقه است، زیرا هیچ کدام از دو طرف بی‌نیاز از یکدیگر نیستند. رهبری طرح سنی بین الازهر و عربستان و بالهای آن‌ها در کشورهای عربی باقی می‌ماند، البته بدون ورود به جزییات درباره طرح دیگر که در مقابل آن قرار دارد. روابط ما با کشورهای منطقه ابدی، قوی و راهبردی و برای بقاست».

این حرکت اخیر و اظهارات مرسی اگرچه امید تازه ای را در دل صهیونیستها و برخی رژیمهای منطقه برانگیخت و دستمایه تحلیل هایی با اهداف خاص شد اما هیچگاه از خوف آن رژیمها از پیروزی و به قدرت نشستن مرسی نکاهید لذا عده ای که تجربه بالاتری در عرصه سیاست دارند و عمیق تر به مسائل اطراف خود می نگرند، آنرا تنها یک تاکتیک سیاسی از سوی نامزد اخوان المسلمین برای برون رفت از شرایط فعلی و جلوگیری از کارشکنی رژیمهای منطقه و کودتای احتمالی ارتش می دانند.

گفتنی است؛ "محمد مرسی" عصر دیروز پس از آنکه ستاد تبلیغاتی او اعلام کرد به 52 درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری دست یافته؛ برای نخستین بار به سفارت عربستان سعودی در قاهره رفت و در مراسم ختم ولیعهد سعودی شرکت کرد.

علاوه بر مرسی، شمار بسیاری از شخصیت های سرشناس اخوان المسلمین و همچنین ژنرالهای شورای نظامی با سفیر سعودی در قاهره دیدار و از دنیا رفتن ولیعهد را به او تسلیت گفتند.

تکاپوی نامزد اخوان المسلمین برای اعلام برنامه های خود پس از رسیدن به ریاست جمهوری درحالی صورت می گیرد که ژنرالهای "مبارک" دیکتاتور مخلوع؛ مدت کوتاهی قبل از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، با اعلام انحلال مجلس منتخب مردم از طریق دادگاه قانون اساسی، اختیارات شورای نظامی حاکم را حتی در زمینه قانون گذاری و تصمیم گیری های کلان گسترش داده، و در مقابل اختیارات رییس جمهور آینده را به شدت کاهش دادند.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
۰
۰
مثل اين كه ما هم به درك واصل شدن وليعهد قبلي را تسليت گفتيم.
سياست آداب و رسوم خود دارد. بنده خدا تازه به رياست جمهوري رسيده است. نمي تواند با همه بروكراسي مصر كه بالاي صد سال قدمت دارد مقابله كند. عباس حلمي پاشا خديو (پادشاه) مصر در سال 1914 سعي كرد كه با بريتانيايي ها و اين بروكراسي بجنگد كه شكست خورد و از سلطنت مصر بركنار شد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها