کد خبر: ۶۲۱۳۹
زمان انتشار: ۱۰:۳۸     ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
در حالي كه رئيس نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل از باقي ماندن ناظران اين سازمان در سوريه خبر داد، رئيس ناظران سازمان ملل در سوريه نيز تاكيد كرد كه دولت سوريه و مخالفان اين كشور بايد به كاهش خشونت‌ها در سوريه پايبند باشند تا ماموريت اين ناظران از سر گرفته شود.
ايسنا، به نقل از سايت اينترنتي شبكه الجزيره، هرو لادسوس، رئيس نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان داشت: سازمان ملل تصميم گرفت تا تغييري در ساختار ناظران سازمان ملل ايجاد نكند و آنها همچنان در اين كشور باقي بمانند.

وي در ادامه افزود: در حال حاضر مساله ايجاد برخي تغييرات در اين روند بررسي مي‌شود.

رابرت مود، رئيس ناظران سازمان ملل در سوريه نيز در نشست شوراي امنيت درباره سوريه عنوان داشت: ناظران از نظر اصول اخلاقي بر باقي ماندن در سوريه پايبند هستند حتي اگر افزايش خشونت‌ها در اين كشور باعث به حالت تعليق درآمدن ماموريت آنها شود.

وي در ادامه افزود: خشونت‌ها در سوريه به صورت روز افزون تشديد مي‌شود و اين مساله براي ناظران بين‌المللي خطرناك است.

به گفته منابع دیپلماتیک مود که نروژی است، پشت درهای بسته به ۱۵ کشور عضو شورای امنیت گفت که ۳۰۰ نفر از ناظران بی سلاح در هفته گذشته حداقل 10 بار توسط جمعیت خشمگین و تیراندازی هدف قرار گرفته‌اند.

مود همچنين تاكيد كرد: شرايط در سوريه نامناسب است و ناظران نمي‌توانند با امنيت كامل به ماموريت خود بپردازند.

وي در ادامه افزود: خودروهاي ناظران در معرض شليك مستقيم قرار مي‌گيرند و صدها بار به صورت غيرمستقيم هدف قرار گرفته‌اند.

مود هم‌چنين تاكيد كرد: به حالت تعليق درآمدن ماموريت ناظران در سوريه به معني دست كشيدن آنها از وظيفه‌شان در اين كشور نيست و تلاش‌ها در اين خصوص بايد افزايش يابد.

وي در ادامه افزود: تنها در صورتي كه نظام حاكم سوريه و مخالفان اين كشور به صورت آشكار بر كاهش درگيري‌ها پايبند باشند مي‌توان بار ديگر ماموريت‌مان را از سر بگيريم.

مود همچنين تاكيد كرد: استفاده روز افزون از بمب‌هاي دستي و تك تيراندازها باعث كشته شدن افراد در سوريه مي‌شود و ما تلاش مي‌كنيم تا در شهر حمص آتش بس ايجاد كنيم.

مود در ادامه افزود: ما در سوريه هستيم تا به راهكاري براي حل و فصل بحران اين كشور كه با خشونت پايان نمي‌يابد، دست يابيم.

ماموریت ۹۰ روزه ناظران سازمان ملل روز ۲۱ ژوئیه به اتمام خواهد رسید و هنوز مشخص نیست که سازمان ملل این ماموریت را تمدید کند یا نه.

از سوي ديگر باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا و رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه در نشست خود در حاشيه نشست گروه 20 در مكزيك بر ضرورت آغاز انتقال سياسي در سوريه كه به پايان بخشيدن خشونت‌ها بيانجامد، تاكيد كردند.

اين دو مسئول همچنين عنوان داشتند كه بايد دولتي برآمده از خواست و اراده مردم سوريه در اين كشور ايجاد شود.

اوباما تاكيد كرد كه روسيه و چين هنوز به هيچ طرحي براي كنار زدن بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه از قدرت نپيوسته‌‌اند.

در مقابل ديويد كامرون، نخست وزير انگليس نيز در نشست گروه 20 در مكزيك مدعي شد ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه نظر خود را درخصوص بشار اسد تغيير داده است و ديگر نمي‌خواهد اسد در قدرت بماند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها