کد خبر: ۶۲۰۳۱
زمان انتشار: ۱۹:۵۷     ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
رئیس فدراسیون والیبال گفت: از زمانی‌که سر کار آمده‌ام بحث برکناری‌ام مطرح بود و حالا هر کس این کار را بکند دستش را می‌بوسم و نفس راحتی می‌کشم.
فارس، محمدرضا داورزنی امروز از ساعت 11 در نشست خبری با اصحاب رسانه حضور پیدا کرد.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: از سال 85 به عنوان رئیس فدراسیون کار خود را آغاز کرده‌‌ام و دلیل اینکه مسئولان خواستند من در انتخابات فدراسیون والیبال شرکت کنم روندی بود که والیبال ایران از سال 83 طی کرده بود؛ این روند به عقیده مسئولان ورزش روندی نزولی بود.

وی ادامه داد: بعد از بازی‌های آسیایی پوسان، والیبال ایران رو به عقب حرکت کرد و مسئولان تصمیم گرفتند تغییراتی را ایجاد کنند. پس از بازی‌های آسیایی دوحه برای والیبال ایران هدف‌گذاری کردیم، این هدف‌گذاری در حالی انجام شد که در آن زمان والیبال ایران در جایگاه ششم آسیا قرار داشت.

* تیم‌ها براساس روابط‌ پشت پرده وارد مسابقات لیگ جهانی می‌شدند

داورزنی افزود:‌ در آن زمان اعلام کردیم می‌خواهیم قهرمان آسیا شویم که خیلی‌ها این موضوع را بعید می‌دانستند، اما گفتیم با برنامه‌ریزی و تلاش می‌توانیم به این موضوع دست پیدا کنیم.

رئیس فدراسیون والیبال ایران خاطرنشان کرد: در آن زمان 20 دوره مسابقات لیگ جهانی برگزار شده بود و ما اعلام کردیم می‌خواهیم در این مسابقات هم حضور پیدا کنیم. یکی دیگر از اهداف فدراسیون در آن سال حضور در المپیک لندن بود که تمام اقدامات را از سال 86 برای رسیدن به این هدف آغاز کردیم.

داورزنی ادامه داد: براساس برنامه پیش رفتیم و در گام نخست زوران گائیچ را به ایران آوردیم تا در المپیک لندن حضور پیدا کنیم، اما خیلی‌ها فکر کردند وی را برای حضور در المپیک لندن آورده‌ایم. با تمام توان تلاش کردیم، اما برخی فاکتورها مانند شرایط حضور در لیگ جهانی دست ما نبود و در آن زمان رئیس فدراسیون جهانی براساس روابط‌ پشت پرده تیم‌ها را وارد مسابقات لیگ جهانی می‌کرد.

* آرزو داشتیم وارد لیگ جهانی شویم

رئیس فدراسیون والیبال افزود: آرزو داشتیم وارد لیگ جهانی شویم و این موضوع را به عنوان یک هدف برای خود قرار دادیم. مذاکرات زیادی را با مسئولان فدراسیون جهانی انجام دادیم و بعد از آمدن جی‌هنگ‌وی توانستیم شرایط حضور تیم‌ها در لیگ جهانی را تا حدود زیادی تغییر دهیم و کشورهای مدعی بتوانند در تورنمنت‌های انتخاب لیگ جهانی حضور پیدا کنند.

داورزنی با انتقاد از برنامه‌ریزی مسئولان فدراسیون جهانی عنوان کرد: در حالی که ما درگیر مسابقات جهانی در ژاپن بودیم اعلام کردند که باید به مصر برویم و باید با این تیم یک بازی انتخابی انجام دهیم در همان زمان از مسئولان جهانی خواستیم تا این مسابقه را به تعویق بیاندازند، اما با این موضوع موافقت نکردند.

وی با بیان اینکه این اتفاق اولین فرصت حضور ایران در لیگ جهانی بود که از دست رفت، ادامه داد: در سال بعد مسئولان جهانی اعلام کردند که برای حضور در لیگ جهانی باید دیداری بین تیم‌های ایران و چین برگزار شود و چون چینی‌ها در رنگکینگ جهانی بالاتر از ایران بودند به عنوان میزبان انتخاب شدند. برنده آن مسابقه باید با مصر بازی می‌کرد و در صورت موفقیت می‌توانست وارد لیگ جهانی شود، اما ناگهان برنامه مسئولان جهانی تغییر پیدا کرد و مسابقه را 45 روز زودتر از زمان قبلی برگزار کردند.

داورزنی خاطرنشان کرد: در آن زمان بازیکنان تیم ملی در شرایط مسابقه نبودند و تمام دریافت کنندگان تیم ملی مصدوم بودند. ما می‌توانستیم بگوییم با چینی‌ها مسابقه نمی‌دهیم، اما چون نمی‌خواستیم از جمع مدعیان خارج شویم، هر چند که می‌دانستیم کمتر از 10 درصد شانس موفقیت داریم عازم چین شدیم و طبق پیش‌بینی ناکام ماندیم تا دومین فرصت از حضور در لیگ جهانی را از دست بدهیم.

* هدف ما بالاتر از قهرمانی در آسیا است

رئیس فدراسیون والیبال افزود: با مسئولان آسیایی مذاکراتی انجام دادیم و قرار شد نماینده آسیا در لیگ جهانی پس از مسابقات کاپ مردان آسیا مشخص شود. ایران و چین از تیم‌های مدعی حضور در لیگ جهانی هستند که باید در این مسابقات شرکت کنند. شرایط به گونه‌ای پیش رفت و مجبور شدم در توکیو با مسئولان فدراسیون جهانی صحبت کرده و از برنامه‌ریزی مسئولان آسیایی گلایه کنم. آنها اعلام کردند قهرمان کاپ مردان آسیا می‌تواند وارد لیگ جهانی شود و یا قهرمان مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال 2011 می‌تواند با نماینده آفریقا مسابقه دهد تا برنده این جدال وارد لیگ جهانی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران قهرمان جام ملت‌های آسیا است و ممکن است رنکینگ جهانی جابه‌جا شود و ایران بالاتر از تیم‌هایی مانند چین و مصر قرار گیرد، می‌توانیم میزبان باشیم و شرایط به سود ما خواهد بود.

داورزنی خاطرنشان کرد: به هر حال هدفی تنظیم کرده‌ایم و باید تلاش کنیم به آن برسیم. می‌توانستیم بگوییم هدف‌مان حضور روی سکو در بازی‌های آسیایی است و پس از نایب‌قهرمانی در مسابقات فیلیپین باید بگوییم که به هدف خود رسیده‌ایم، اما هدف ما بسیار بالاتر از این حرف‌ها است. باید واقع‌بین بود و شرایط ایران و حریفانش در آسیا را در سال‌های اخیر مورد بررسی قرار داد.

* از سال 2016 قهرمان آسیا مستقیم به المپیک می‌رود

رئیس فدراسیون والیبال با اشاره به هشت دوره حضور تیم‌های کره و ژاپن در مسابقات المپیک عنوان کرد: چینی‌ها دو بار و استرالیایی‌ها برای سومین بار المپیکی شده‌اند. در این میان ایران آمد و خواست حرف اول را بزند که متاسفانه نشد، اما مسئولان جهانی اعلام کرده‌اند از سال 2016 قهرمان آسیا مستقیم به المپیک خواهد رفت.

وی افزود: از سال 86 با برنامه حرکت کردیم و تنها اتفاق، آمدن و رفتن گائیچ بود؛ می‌خواستیم با وی 4 سال همکاری کنیم، اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که او تمایلی برای ماندن در ایران نداشت. پس از گائیچ معدنی سرمربی تیم ملی شد و در مسابقات مختلفی حضور پیدا کرد.

* دست به هر ریسمانی زدیم به نتیجه نرسید

داورزنی با بیان اینکه روند صعودی مثبتی را دنبال کردیم تا اینکه در سال 2011 قهرمان جام ملت‌ها شدیم، اظهار داشت: والیبال ایران حالا یک گام به المپیک نزدیک‌تر شده است. ولاسکو سابقه بسیار خوبی دارد و ما هم اردوهای خوبی را برای موفقیت تیم ملی برپا کردیم. کادر فنی از ما 12 بازی تدارکاتی خواست، اما ما دست به هر ریسمانی که زدیم به نتیجه نرسید، حتی برخی از تیم‌ها مانند کوبا قبول کردند به ایران بیایند، اما در آخرین قدم از این کار سرباز زدند تا تیم ملی با 7 بازی تدارکاتی عازم ژاپن شود.

رئیس فدراسیون والیبال در ادامه این نشست عنوان کرد: جمهوری چک از والیبالیست‌های ایران خواست تا برای برگزاری بازی تدارکاتی به این کشور بروند، اما خودشان شرایط را به گونه‌ای فراهم کردند که تیم ملی نتواند به این کشور برود. این موضوع نقطه ضعفی بود که ما داشتیم و نتوانستیم 5 بازی تدارکاتی دیگر را برای کادر فنی فراهم کنیم. با تمام این مشکلات هماهنگ کردیم تا تیم ملی 6 روز زودتر به توکیو برود هر چند که صربستان و استرالیا زودتر از ما به این کشور رفته بودند.

* شکست مقابل استرالیا غیرمنتظره بود

داورزنی عنوان کرد: کادر فنی در آن زمان تصمیم گرفت تیم را در شرایط مسابقه قرار دهد و با استرالیا بازی تدارکاتی انجام دهد چرا که برای ما مهم بود در بازی اول کره جنوبی را شکست دهیم که خوشبختانه این موضوع هم حل شد. در بازی دوم توانستیم چینی‌ها را با حساب 3 بر 2 از پیش رو برداریم.

وی افزود: در ادامه مسابقات تیم‌ها 2 روز استراحت کردند و بازی سوم ما مقابله استرالیا بود که متاسفانه بازنده شدیم و این جزء اتفاقات غیرمنتظره مسابقات به شمار می‌رفت. برخی‌ها گفتند که بازی تدارکاتی نباید انجام می‌شد و برخی‌ها دست کم گرفتن حریف را عامل این شکست دانستند.

رئیس فدراسیون والیبال خاطرنشان کرد: در ادامه بازیکنان از نظر روحی بسیار تحت فشار قرار گرفتند، اما پیروزی ژاپن بر استرالیا باز هم شاگردان ولاسکو را امیدوار کرد که البته در روز پایانی بازی ضعیف چین مقابل استرالیا کار را برای والیبال ایران تمام کرد. در بازی برابر صربستان هم نتیجه را به تجربه حریف واگذار کردیم و در شرایطی که شانسی برای حضور در المپیک نداشتیم و تنها برای حفظ آبروی ایران برابر ژاپن قرار گرفتیم و توانستیم سربلند از آن میدان خارج شویم. در پایان مسابقات تیم‌های ایران و استرالیا 5 پیروزی و 2 شکست در کارنامه داشتند، اما شرایط به گونه‌ای شد که استرالیایی‌ها مسافر لندن شدند.

* خودمان توقعات را بالا بردیم

داورزنی با بیان اینکه هر چه در توان داشتیم در مسابقات انتخابی به کار گرفتیم گفت: باز هم از مردم عذرخواهی می‌کنم. خودمان توقعات را بالا بردیم به حدی که بسیاری از کارشناسان حاضر در ژاپن ایران را شایسته حضور در المپیک می‌دانستند، اما این موضوع محقق نشد. این روند صعودی باید ادامه پیدا کند تا سهمیه لیگ جهانی را کسب کنیم. والیبال ایران باید جایگاه خود را بر بام آسیا تثبیت کند.

* باید برای حضور در جمع 4 تیم برتر جهان تلاش کنیم

رئیس فدراسیون والیبال ادامه داد: اگر می‌گوییم که والیبال ایران باید در جمع چهار تیم برتر جهان باشد برای رسیدن به این هدف باید تلاش کنیم، اما اگر نشد نباید بگوییم هدف‌گذاری‌مان اشتباه بوده یا کارکرد غلطی داشتیم. همه باید آرمان داشته باشند و برای رسیدن به آن تلاش کنند. والیبال ایران از رنکینگ 26 به 12 رسیده است و حالا باید برای حضور در جمع 4 تیم تلاش کند، اما اگر هشتم هم شدیم نباید بگوییم افت کرده‌ایم.

داورزنی خاطرنشان کرد: پس از قهرمانی در آسیا اعلام کردیم که تازه اول راه هستیم؛ المپیک و لیگ جهانی دو رویداد مهمی است که تمام تیم‌ها آرزوی حضور در آن را دارند. هیچ‌کس نگفته است که ما ضعف نداشتیم بلکه ضعف‌هایی وجود دارد؛ در روابط دیپلماتیک، برنامه‌ریزی و سایر موارد که باید برطرف شود. این موضوعات اصلا شخصی نیست و مجموعه والیبال کشور برای رسیدن به آن باید تلاش کند.

* متقاضی ماندن ولاسکو در ایران هستیم

داورزنی در خصوص قرارداد ولاسکو تصریح کرد: وی تا 31 آگوست با ایران قرارداد دارد؛ مذاکراتی هم انجام داده‌ایم و متقاضی ماندن وی در ایران هستیم تا بتواند به روندی که شروع کرده ادامه دهد. قرار شد پس از مسابقات کاپ مردان آسیا در این خصوص تصمیم‌گیری شود و تصمیم نهایی در شهریور ماه گرفته خواهد شد. فعلا در خصوص مبلغ قرارداد صحبتی نکرده‌ایم.

* درگیری لفظی کارمند اخراجی با رئیس

در ادامه این نشست وقتی نوبت به خبرنگاران رسید؛ یکی از خبرنگاران انتقادهایی را با لحنی تند بیان کرد و اظهار داشت: که مسئولان پیش از این باید به فکر این موضوعات و جلوگیری از آنها بودند. در پایان صحبت‌های این خبرنگار یکی از کارمندان اخراج شده فدراسیون وارد محل نشست خبری شد و مدعی شد اسنادی را در خصوص فسادهای مالی رئیس فدراسیون در اختیار دارد که اگر اصحاب رسانه بخواهند می‌توانند آنها را در اختیار داشته باشند که در این هنگام داورزنی با لحنی تند گفت که جای این صحبت‌ها اینجا نیست؛ چه کسی شما را به این اتاق راه داده است. بحث داورزنی با این کارمند اخراجی فدراسیون با وساطت سایر خبرنگاران خاتمه پیدا کرد.

* بازرس فدراسیون در جریان اتفاقات هستند

در ادامه داورزنی ضمن عذرخواهی از خبرنگاران به دلیل اتفاق پیش آمده عنوان کرد: دوستان اگر سندی هم دارند باید به سازمان بازرسی وزارت ورزش ارائه دهند و نباید نشست خبری را به هم بریزند. اگر بگویم به چه دلیل این کارمند را از فدراسیون اخراج کرد‌ه‌ام با آبروی وی بازی کرده‌ام و هیچ‌وقت این مباحث را مطرح نمی‌کنم. بدون شک بازرس فدراسیون و سایر ارگان‌های مربوط در جریان ریز این اتفاقات هستند و اصلا درست نیست که در این شرایط این بحث‌ها مطرح شود.

* نباید پاسخگوی مصاحبه کاپیتان تیم ملی باشم

رئیس فدراسیون والیبال ادامه داد: پیشکسوتان جایگاه خاص خود را دارند؛ شما وضعیت والیبال ایران را از سال 2006 تا 2011 را با هم مقایسه کنید، آیا پیشرفت داشته‌ایم یا خیر؟ دخالت کردن در کار مربی بزرگی مانند ولاسکو اشتباه است. نوی تمام مسابقات و بازیکنان حاضر در لیگ برتر را مورد بررسی قرار داده است. با تمام این شرایط والیبال ایران به عقیده من راه صعودی را در پیش گرفته و من نباید پاسخگوی مصاحبه کاپیتان تیم ملی باشم.

* برای اعزام به تورنمنت خارجی به جان هم افتادند

وی افزود: اتاق فکری که تشکیل داده‌ایم تنها برای کمک کردن به تیم ملی است، نه تعیین تکلیف. چرا بعضی‌ها مساجدی را توپ‌رسان تیم ملی معرفی می‌کنند. وی مربی بین‌المللی است. 13 مربی را برای کار کردن کنار ولاسکو به تمرینات آوردیم و حالا ولاسکو اختیار تام دارد تا مربی مدنظرش را انتخاب کند، اما نکته جالب اینجاست که برای اعزام تیم به یک تورنمنت خارجی همین مربیان به جان هم افتاده‌اند.

داورزنی عنوان کرد: درِ تیم ملی برای مربیان باز است. برخی از مربیان گفتند اگر ما را به عنوان مربی انتخاب می‌کنند و می‌توانیم روی نیمکت تیم ملی بنشینیم حاضریم در تمرینات حضور پیدا کنیم آیا این منطقی است؟

* من پاسخگوی تمام این اتفاقات خواهم بود

وی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر غیبت بازیکنان باتجربه‌ای مانند بازارگرد و حسینی در مسابقات انتخابی عنوان کرد: مگر در سال 2006 همین ستاره‌ها در تیم ملی نبودند پس چرا آن زمان به ونزوئلا و قطر باختیم. برای مسابقات انتخابی هم کمالوند، کشاورزی و نظری افشار مصدوم بودند و به همین دلیل ولاسکو مجبور شد بازیکنان جایگزینی را برای آنها انتخاب کند. حالا مگر جایگزین‌ها عملکرد بدی داشتند؟ نمی‌دانم چرا برخی‌ها به جای بررسی عملکرد تیم ملی صحبت از تخلفات مالی می‌کنند. بدون شک من پاسخگوی تمام این اتفاقات خواهم بود.

داورزنی ادامه داد: باید شهامت داشته باشیم و بگوییم که می‌خواهیم جزو سه تیم برتر جهان باشیم. می‌توانستیم بگوییم توان حضور در لیگ جهانی را نداریم، اما این حرف را نزدیم. عملکرد تیم ملی در مسابقات انتخابی المپیک عالی بود و تنها با یک امتیاز المپیک را از دست دادیم. کارشناسان و منتقدان نباید به تیم ملی نمره صفر و یا 100 بدهند. ما مشکلات فراوانی در بحث خروجی بازیکنان داشتیم که توانستیم آنها را برطرف کنیم و حالا در شیب مثبتی قرار داریم.

* به عملکرد تیم ملی نمره 90 می‌دهم!

داورزنی حضور کارمند اخراجی در نشست خبری را از قبل تعیین شده عنوان کرد و در خصوص برنامه‌های تیم ملی برای حضور در کاپ مردان آسیا اظهار داشت: از هفته آینده اردوهای تیم ملی آغاز خواهد شد و تیم ملی باید در مسابقات جام وگنر لهستان حضور پیدا کند. باید از عنوان قهرمانی آسیای خود دفاع کنیم و بدون شک سایر تیم‌ها هم دست از تلاش برنمی‌دارند.

وی افزود: در قرارداد ولاسکو آمده است که هر وقت به حضور وی لازم بود این مربی در ایران حضور پیدا کند و حالا هم 10 روز برای استراحت به کشورش رفته. انتخاب بازیکن برعهده سرمربی است و وی می‌تواند دستیارانش را انتخاب کند. بدون شک با بازگشت وی دلایل عدم صعود ایران به المپیک را بررسی خواهیم کرد تا بتوانیم نقاط ضعف را برطرف کنیم. من خودم از 100 به عملکرد تیم ملی نمره 90 می‌دهم.

* وزیر اختیار دارد به هر دلیلی برکنارم کند

رئیس فدراسیون والیبال در خصوص جابه‌جایی روسای فدراسیون‌ها و احتمال برکناری‌اش تصریح کرد: از اختیارات وزیر است تا بتواند در این خصوص تصمیم‌گیری کند و من صحبتی نمی‌کنم. مسئولان وزارت بازی‌های ایران را دیده‌اند و از بازیکنان هم تشکر کرده‌اند، حالا هم اختیار دارند به هر دلیلی تغییرات ایجاد کنند.

داورزنی در خصوص علت عدم صعود ایران به المپیک اظهار داشت: عوامل شانس و تجربه دست به دست هم دادند تا ایران المپیکی نشود؛ در ضمن قبل از بازی با استرالیا از بازیکنان می‌شنیدم که حریف را دست کم گرفته‌اند به هر حال اگر المپیکی شده بودیم الان در جشن حضور داشتیم نه اینکه اینگونه به دلایل ناکامی بپردازیم.

* برکنار شوم نفس راحتی می‌کشم

داورزنی ادامه داد: از زمانی که سر کار آمده‌ام بحث برکناری‌ام مطرح بود و حالا هر کس این کار را بکند دستش را می‌بوسم. هر جایی که بوده‌ام اصرار به ماندن نداشته‌ام حتی پس از جام ملت‌های آسیا هم به عباسی اعلام کردم حاضرم بروم و شما تغییرات لازم را انجام دهید، اما حالا اهدافی داریم و تا زمانی‌که سر کار هستیم برای رسیدن به آنها تلاش خواهیم کرد. اگر برکنار شدم نفس راحتی می‌کشم چرا که معتقدم اینجا ملک شخصی‌ام نیست.

* هزینه سفر متخلفان والیبال ساحلی را از خودشان می‌گیریم

وی در پایان نشست در خصوص اتفاقات رخ داده در والیبال ساحلی و اینکه گفته می‌شود تیم ملی در مسابقات گرنداسلم چین بازی انجام نداده است، عنوان کرد: می‌توانستیم بلافاصله پس از شنیدن این خبر با متخلفان برخورد کنیم، اما چون ساحلی‌بازان مسابقات آسیایی را در چین داشتند به آنها فرصت دادیم تا لطمه‌ای به آنها وارد نشود.

داورزنی تاکید کرد:‌مراحل مقدماتی مسابقات گرنداسلم در سایت فدراسیون جهانی انعکاس خبری پیدا نمی‌کند و موحدی هم به ما گفت که یک بازی با کانادا انجام داده‌ایم و با قبول شکست از دور مسابقات حذف شده‌ایم، اما رئوفی می‌گوید که تیم ایران در چین هیچ بازی انجام نداده است. با موحدی سرمربی تیم ملی والیبال ساحلی جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد تا شرایط را بررسی کنیم. نمی‌خواستیم با گرفتن استعلام مستقیم از فدراسیون جهانی خودمان را زیرسوال ببریم، اما مطمئن باشید اگر این تخلف اثبات شود با متخلفان برخورد می‌کنیم و هزینه سفر را هم از آنها خواهیم گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها