فارس، از اواسط اسفندماه کش و قوسهای فراوانی برای چگونگی اکران در میان تهیهکنندگان وجود داشت، امسال برای اولین بار 15 فیلم از سوی شورای صنفی نمایش اعلام شد تا بتوانند در رقابت اکران نوروزی شرکت کنند اما همه از چینش اکران فیلمهای نوروزی مطلع بودند. در نهایت هم با یک تصمیمگیری نادرست، دو فیلم مسئلهدار در اکران نوروزی قرار گرفت و باعث مشکلات فراوانی در اکران نوروزی شد.
حضور فیلم خصوصی (با مضمون خیانت) و گشت ارشاد ترکیب بسیار بدی برای اکران نوروزی ایجاد کرد. به هر حال پنج فیلم خصوصی، گشت ارشاد، قلادههای طلا، انتهای خیابان هشتم و فیتیله و ماه پیشونی به نمایش درآمد و از همان روز اول با حاشیه همراه شد.
با نمایش 19 فیلم ایرانی در اکران سه ماهه نخست سال در فضای راکد سینمای ایران، رکورد نمایش فیلم در سه ماه اول سال شکست. این در حالی است که سال گذشته سه ماه اول سال 11 فیلم در همین زمان اکران شد همچنین در سال 89 این تعداد به 9 فیلم رسیده است و با اقبال مخاطب مواجه شده است.
این موضوع نشان میدهد فیلمها به دلیل فروش کم، خیلی زود از اکران برداشته میشوند.
در اکران سه ماه اول سال فیلمهای گشت ارشاد، قلادههای طلا، نارنجیپوش، انتهای خیابان هشتم، خصوصی، چک، فیتیله و ماه پیشونی، روزهای زندگی، خنده در باران، چگونه میلیاردر شدم، شبکه، آزمایشگاه، خوابم میآد، آخرین سرقت، قفس طلایی، دوستی از جنس آتش، سیب و سلما، پس کوچههای شمرون و کیمیا و خاک به نمایش درآمدند.
تعداد بالای نمایش فیلمها در سه ماهه اول سال نشان از فروش ناموفق فیلمها در این زمان دارد. فیلمهای ابتدای سال اکثرا با فروش کم و تنها سه یا دو هفته روی پرده ماندند و هیچ یک از فیلمها نتوانستند بیش از دو ماه روی پرده جا خوش کنند.
تنها فیلم «قلادههای طلا» در میان فیلمهای نوروزی که از 25 اسفندماه اکران شد، توانست دو ماه (60 روز) روی پرده سینماها بماند و 1 میلیارد و 267 میلیون تومان در تهران فروخت. این در حالی است که «ورود آقایان ممنوع» در سال گذشته از تاریخ 25 خردادماه بر پرده سینماها رفت و سه ماه در سینماهای تهران جا خوش کرد و در این کلانشهر به فروش 3 میلیارد و چهل و یک میلیون تومانی دست یافت.
تهیهکنندگانی که فیلمشان را بعد از اکران نوروز (اکران دوم و سوم بهار) روی پرده بردند، اعتماد به نفس بالایی داشتند که دست به چنین اقدامی زدند. در این اثنا اکران سریع فیلمها باعث شد برای اولین بار امسال در کشور با انتشار نسخه ویدیویی فیلم «حوالی اتوبان» تعداد آثار ایرانی عرضه شده در شبکه نمایش خانگی با شمار آثار ایرانی اکران شده در سینماها برابر شود. این خبر آنگونه که از سوی مدیران اعلام شد مسرتبخش نبود. از سوی دیگر امسال برای اولین بار برای یک هفته، سینما قدس و عصر جدید به دلیل فروش پایین، سینماهایشان یک هفته بدون فیلم ماندند.
با اکران فیلم سینمایی نارنجیپوش، رونقی دوباره به سینماها آمد و این فیلم با تبلیغات مناسب بالاخره پس از شوک وارد شده به سینماها توانست موفق عمل کند و در تهران به فروش 900 میلیونی دست یافت.
جدا از درگیریها و اختلافهای درونی و متعدد در سینمای ایران، سیاستگذاریهای نادرست و چیدمان غلط اکران نوروز ضربه مهلکی به سینمای ما زد و باعث شد اعتماد مخاطب به سینما سلب شود. در این شرایط حتی فیلمهای کمدی و مخاطبپسند هم نتوانست نظر مخاطب را جذب کند. اکثر فیلمهایی که اکران شد حتی نتوانست هزینه تبلیغات و برخی از فیلمها حتی هزینه کپی خود را تامین کنند.
در شرایط فعلی فیلم «خوابم میآد» به پرده سینماهای تهران آمد و در سه روز اول با فروش 136 میلیونی مواجه شد. این فیلم با موضوع طنز شاید بتواند جانی دوباره به سینما بدهد.
سال گذشته 47 فیلم سینمایی در سرگروههای سینمایی به اکران درآمد، 16 فیلم در گروه آزاد اکران شد و 8 فیلم توانست در گروه مخاطب خاص روی پرده برود. اگر روند اکران در بهار همینگونه طی شود شاید تمام فیلمهایی که در طول سالها پشت خط اکران ماندهاند مانند دو فیلم شبکه و دوستی از جنس آتش - که این روزها بر پرده سینماهاست - اکران شوند و دیگر دغدغهای برای مدیران نباشد!
به نظر میرسد در چینش اکران باید دقت نظر بیشتری صورت گیرد تا مخاطب با تنوع گونههای سینما مواجه شده و با منویی که در پیش روی او قرار میدهند، اکران مناسبی برای تابستان و اوقات فراغت دانشآموزان مناسب باشد و دوباره سینما رونق بگیرد و سالنهای خالی از تماشاگر چراغ خطرش روشن نماند.