کد خبر: ۶۱۶۴۱
زمان انتشار: ۲۰:۴۵     ۲۸ خرداد ۱۳۹۱
رقابت استراتژیک آمریکا و ایران، شامل بازی تحریم ها، انرژی، کنترل تسلیحاتی وتغییر نظامی سیاسی ایران می‌باشد.
رویداد آنلاین، مرکز مطالعات استراتژیک آمریکا، پایگاهی برای فرماندهی جهانی و صدور دستور آغاز جنگ‌های منطقه‌ای می‌باشد. این سازمان 16 بار بزرگتر و گسترده تر از سازمان‌های دولتی آمریکا کار می‌کند، زیرا به نوعی اتاق فکر دولت و پنتاگون غربی نامیده می‌شود.

تحریم های سخت آمریکا و واکنش ایران تبدیل به یک رقابت نفس گیر بین دو کشور شده است. این رقابت ها در چهار حوزه به هم وابسته از جمله تحریم ها، انرژی، کنترل تسلیحاتی و تغییر رژیم ایران فعالیت می کند. اندیشکده راهبردی آمریکایی معروف به مرکز مطالعات راهبردی آمریکا از ماه نوامبر سال 2011، درست از زمانی که سازمان بین المللی انرژی اتمی گزارش جدیدی را درباره برنامه هسته ای ایران و نقشه ترور دانشمندان هسته ای ایران را داد، این مرکز گزارش های گاه و بی گاه خود را برای عملی کردن نقشه های شوم در ایران ترتیب می دهد. این گزارش نقطه عطفی در روند اعمال تحریم آمریکا و متحدانش بر علیه ایران شد.

آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی در نشست ها ی خود در مرکز مطالعات راهبردی آمریکا اعلام کردند: تحریم ها برضد ایران تا جایی پیش خواهد رفت که منجر به توقف برنامه هسته ای ایران شود و مانع از گسترش سلاح های هسته ای در منطقه خاورمیانه و به ویژه ایران که دشمن طراز اول آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی است، شود.

در گزارشی که مرکز مطالعات راهبردی منتشر کرده است، طرح سازمان دهی شده سازمان انرژی اتمی و سازمان ملل برای مبارزه با ایران به طورخاصی دارای جنبه های پیچیده می باشد که باید هر بخش آن به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

از آنجایی که ایران به سمت مسیری در حرکت است که این کشور را به زودی تبدیل به یک قدرت نظامی هسته ای و صاحب موشک های دوربرد خواهد شد، آمریکا و هم پیمانانش از روش های دیپلماسی همچون تحریم، ابتکارات کنترل تسلیحاتی، حملات سایبری و نهایتا تلاش آمریکا برای تقویت نیروی نظامی خود در خلیج فارس و قابلیت های بازدارنده صورت می گیرد.

اهمیت منطقه خلیج فارس برای ناوهای آمریکایی

مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل آمریکا در گزارشی خود اعلام کرد که زیردریایی های ایران با مین های مجهز به سیستم مغناطیسی، صوتی و سنسورهای فشارسنج، می توانند خلیج فارس و دریای عمان را برای شناورهای بیگانه مرگبار کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران در صورت هر اقدامی علیه فعالیت های هسته ای خود می تواند با زیردریایی هایی که در اختیار دارد به تانکرهای حمل نفت و کشتی های جنگی بیگانه در خلیج فارس حمله کند.

موش دواندن آمریکا در بین ایران و متحدانش

آمریکا برای تضعیف ایران در روابط موجود بین ایران و هم پیمانانش از جمله چین، روسیه و ترکیه نفوذ می‌کند، زیرا ایران به عنوان کشوری که نقش حیاتی و موثر در سیاست آمریکا بازی می کند را دارد.

تحلیل سیاست مداران این اندیشکده به این گونه می باشد، روسیه و چین دو کشوری هستند که تنها منافع خودشان مهم است از این رو آنها برنامه جدی برای گسترش روابط با ایران برقرار می کنند. آنها روابط قوی تجاری با ایران را حفظ می کنند که این امر خود به نوعی تحلیل بردن قدرت آمریکا نه تنها در ایران بلکه در چین و روسیه و حق وتو آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل هم می باشد.

این فاکتورها عناصر مبارزاتی بین ایران و آمریکا را تشکیل می دهند. ترکیه نیز برای گسترش روابط با ایران بسیار آزمند است لذا واشنگتن بنا به چند دلیل توجه خاص خود را به ترکیه هم معطوف کرده است. 1- کنترل ترکیه به علت نفوذ قدرت فزاینده این کشور در منطقه 2- نزدیکی آن به پایگاه نیروهای زمینی آمریکا در شمال عراق

ارزیابی آمریکا از تحریم ها یی که بر ایران اعمال کرده است بسیار مثبت بوده و اعلام کرده است: اقتصاد ایران به شدت ضربه خورده است و ایران در شرف یک انزوای کامل می باشد. ریال ایران در پایین ترین سطح از ارزش مبادلات تجاری قرار گرفته است.

مدارک و شواهد تاریخی نیز وجود دارد که ایران را عملا به پاسخ وامی دارد. زیرا قیمتی که باید ایران در مقابل تحریم ها بپردازد بسیار سنگین است. به طورکلی ایران کشوری تفرقه پذیر و سیاست داخلی آن شکننده است پس می توان با اعمال فشارهایی امیدوار بود که به زودی رژیمی میانه روتر در این کشور ظهور کند.

صبوری ورزیدن، تحریم و دیپلماسی به مرور زمان کار خود را می کند. همه این ها دلایل منطقی آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و دیگر متحدان برای ادامه فشارها و انزوای هرچه بیشتر می باشد.

گفتنی است ایران چندین دهه است که با تحریم های گوناگونی مواجه است. آمریکا و سایر کشورهای غربی تسلیحات پیشرفته به این کشور نمی فروشند و به هر طریقی سعی می کنند که مانع از دستیابی این کشور به تسلیحات متعارف پیشرفته شوند. با این حال ایران از طریق ارتباطاتی که با سایر کشورهای جهان دارد و تلاش های مستمر برای رهایی از وابستگی به تسلیحات خارجی توانسته است احتیاجات مورد نیاز خود را برآورده سازد و اقدام به طراحی و تولید تسلیحات بومی مورد نیاز خود کند.

روابط آمریکا با هند

آمریکا همچنین از طریق گسترش روابط نظامی با هند می خواهد در نقطه دیگری از آسیا جایی برای نفوذ خود باز کند. آمریکا در طول چند دهه گذشته، فروش تسلیحات نظامی به هند به ارزش بیش از 8 میلیارد دلار داشته است.

در سپتامبر 2011، CSIS اعلام کرد: پروژه همکاری های امنیتی- دفاعی بین آمریکا و هند کلید خورده است. این پروژه با هدف افزایش فشار بر پاکستان و کنترل کشورهای این منطقه صورت می گیرد وصرفا به منزله عمیق تر کردن همکاری ها و مبادلات تجاری و دفاعی این کشور با هند نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها