کد خبر: ۵۹۸۰
زمان انتشار: ۱۸:۳۰     ۲۷ مهر ۱۳۸۹
ویکی‌پدیا که خود را به عنوان دانشنامه آزاد و در قالب یک دائره‌المعارف در سراسر دنیا معرفی می‌کند اخیرا بخش خبری خود را به زبان فارسی راه‌اندازی کرده و در این رابطه نوشته است: «ما یک گروه داوطلب از کسانی هستیم که اخبار معتبر، عاری از تعصب، مناسب و سرگرم کننده را در اختیار عموم قرار می‌دهیم.» ویکی‌پدیا مدعی است که اخبار این بخش به منظور گزارش‌دهی منصفانه با یک دیدگاه بی‌طرف نوشته می‌شوند.
مدیریت این سایت که در حوادث پس از انتخابات88 به شکل کاملا یک سویه به انتخاب و انتشار اخبار مدعیان تقلب و جریان برانداز می‌پرداخت، هم اکنون مدعی‌ است: «کم پیش می‌آید که خبرگزاری‌های دیگر (غیر از ما) همه حقایق را نقل کنند، اما ویکی‌خبر مقالات کامل‌تر و شفاف‌تری را ارائه می‌کند، چرا که با داشتن دیدگاه بی‌طرف  ما عاری از هرگونه تعصب به نوشتن مقالات می‌پردازیم.»
بی ‌طرفی شعاری است که ویکی‌پدیا در برابر حجم انبوه اعتراضات مخاطبان خود به انتشار اخبار کذب و دستکاری معنادار وقایع تاریخی مطرح و بارها تکرار می‌کند.
جالب اینکه این سایت قسمتی را برای اخبار ویژه با عنوان صفحه‌های حفاظت‌شده تعبیه کرده که با رمز عبور قابل دسترسی است.
مدیران این سایت اظهار امیدواری کرده‌اند که محتوای این بخش برای توزیع دوباره در وبگاه‌های دیگر آماده شود. به عبارت دیگر از وبگاه‌های دیگر خواسته‌ شده تا در بازنشر اخبار و مطالب ویکی‌خبر کمک کنند.
در تقسیم‌بندی اخبار ویکی‌خبر بخش‌های متنوعی از آب‌وهوا تا ورزش قابل رویتند. اما جالب اینکه اخبار سیاسی در کنار اخبار منازعات قرار گرفته شده و عنوان «سیاست و منازعات» برای این بخش برگزیده شده است.
ویکی‌خبر به 21 زبان دیگر نیز راه‌اندازی شده است. بنابراین مشخص می‌شود برنامه‌ریزان این سایت برای پروژه تاریخ‌سازی خود در تمام کشورهای دنیا سرمایه‌گذاری عظیمی داشته‌اند.
ثبت IP تمام بازدیدکنندگان و همین‌طور درج‌کنندگان خبر و مقاله از دیگر خصوصیات سایتهای اجتماعی است. ویکی‌پدیا نیز برای عادی‌‌سازی این امر به مخاطبان خود تذکر می‌دهد.
کارشناسان معتقدند، پروژه تاریخ‌سازی برای نسل‌های آینده هر جامعه یکی از کارکردهای دائره‌المعارف‌هایی است که توسط سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی راه‌اندازی و مدیریت می‌شوند.
در سایت وکی‌پدیا مسائل حساس کشور ایران در برهه‌های زمانی مختلف با دسته‌بندی و جهت‌گیری مشخصی درج شده و به روز می‌شود.
چندی پیش رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که برای به دست گرفتن محتوای ویکی ‌پدیا گروه‌هایی را آموزش داده و فعالیتهای آنان را برای از بین بردن هرگونه مطلب علیه اسرائیل سازماندهی کرده است.
پیش از این و در خلال اتفاقات پس از انتخابات سال 88 ایران، سایت یوتیوب نیز بخش خبری خود را راه‌اندازی کرده بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها