کد خبر: ۵۹۱۵۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۹     ۱۸ خرداد ۱۳۹۱
مباحث مربوط به ایران در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای، ابراز تردید برخی رسانه ها درباره مذاکرات مسکو، طرح جدید روسیه برای حل بحران در سوریه و برنامه احداث خط لوله گاز ایران به پاکستان، از مهمترین اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
تابناک، مباحث مربوط به ایران در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای، ابراز تردید برخی رسانه ها درباره مذاکرات مسکو، طرح جدید روسیه برای حل بحران در سوریه و برنامه احداث خط لوله گاز ایران به پاکستان، از مهمترین اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 یکی از بخش های مهم خبری طی روزهای گذشته، حواشی نشست سران سازمان همکاری شانگهای است که از روز گذشته در پکن چین آغاز به کار کرده است. «آسیا تایمز» در خبری مرتبط با همین موضوع، به بیانیه روز گذشته دو کشور روسیه و چین درباره ایران و سوریه اشاره کرده است. این دو کشور در بیانیه خود ضمن هشدار نسبت به هرگونه مداخله نظامی در سوریه و ایران، از حق ایران برای داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای دفاع کردند.

آسیا تایمز این اقدام را به منزله ارسال پیام روشنی به جهان دانسته و همچنین بر این اعتقاد است که موضع گیری این دو کشور در این رابطه را می توان به نوعی به زورآزمایی آن ها با غرب تعبیر کرد.

در خبری دیگر مرتبط با موضوع نشست سازمان شانگهای، خبرگزاری «ریانووستی» از برنامه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای دیدار با روسای جمهور ایران و افغانستان خبر داده است. موضوع محوری گفت و گوهای وی با هر یک از این دو رئیس جمهور، مباحث مربوط به روابط دوجانبه و همچنین اوضاع منطقه ای خواهد بود.

علاوه، خبر دیدار روز گذشته محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور کشورمان با «ون جیابائو»، نخست وزیر چین، خبر دیگری بود که امروز در شماری از مطبوعات جهان بازتاب یافته است. «شیکاگو تریبیون» به نقل از خبرگزاری «رویترز» با اشاره به این دیدار، گفته های «ون» را منتشر کرده که اظهار داشته چین با تلاش برای کسب سلاح هسته ای از سوی هر کشوری در خاورمیانه مخالف است. وی همچنین گفته موضوع هسته ای ایران باید از طریق کانال های دیپلماتیک و به شیوه ای بی طرفانه حل و فصل شود.

اما موضوع مذاکرات هسته ای نیز از دیگر موضوعاتی است که همچنان در صدر اخبار بین المللی قرار دارد. روزنامه «نیشن» پاکستان اظهارات روز گذشته محمود احمدی نژاد و سعید جلیلی را در این رابطه منتشر کرده است. آقای احمدی نژاد با اشاره به عدم موافقت غرب با برگزاری گفت و گوهای برنامه ریزی شده پیش از مذاکرات مسکو، گفته به نظر می رسد غرب به دنبال بهانه ای برای اتلاف وقت است. آقای جلیلی نیز با اشاره به همین موضوع گفته ایجاد تأخیر از سوی طرف غرب در این موضوع، بر تمایل طرف مقابل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تردید ایجاد می کند.

این روزنامه همچنین به جریان ارسال دو نامه از سوی ایران به اتحادیه اروپا برای برگزاری مذاکرات مقدماتی مسکو و پاسخ ندادن اتحادیه اروپا به این نامه ها اشاره کرده است.

با این حال، موضوع فوق در روزنامه «نیویورک تایمز» به گونه دیگری بازتاب یافته است. این روزنامه در تلاش برای فرافکنی در این موضوع، مدعی شده اظهارات مقامات ایران احتمال به تأخیر انداختن یا لغو مذاکرات از سوی ایران کشور را مطرح کرده است. این روزنامه علاوه بر طرح این ادعا، همچنین مدعی شده که مقامات ایرانی سعی دارند با چنین اظهاراتی، سطح انتظارات را از نشست مسکو کاهش دهند.

در خبری مرتبط با سوریه و پس از مطرح شدن مباحثی درباره طرح جدید عنان، روسیه نیز روز گذشته از طرحی سخن گفت که از نظر کشورهای مطرح در آن، همانند طرح عنان است. در همین رابطه، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه دیروز طرح این کشور برای حل بحران سوریه را اعلام کرد که بر مبنای آن، کشورهایی که دارای نفوذ بر گروه های مختلف مخالف اسد هستند، باید در نشستی دور هم جمع شوند. وی همچنین گفته بود ایران و ترکیه دو کشور مهمی هستند که باید در چنین نشستی حضور داشته باشند.

اما از سوی دیگر، روزنامه «تودی زمان»، نشریه نزدیک به حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه از «واکنش محتاطانه» ترکیه به پیشنهاد روسیه خبر داده است. تودی زمان به نقل از برخی منابع دیپلماتیک این کشور نوشته ترکیه آماده مشارکت در هرگونه طرحی برای فرونشاندن بحران سوریه است، اما نسبت به اهداف روسیه از طرح این پیشنهاد، چندان اطمینان خاطر ندارد.

در نهایت، در خبری اقتصادی، «نیوز اینترنشنال» پاکستان از آمادگی ایران برای تأمین مالی پروژه احداث خط لوله گازی ایران – پاکستان خبر داده است. این روزنامه با اشاره به گفته های وزیر نفت ایران، نوشته ایران برای احداث بخشی از خط لوله مذکور که در داخل خاک پاکستان قرار دارد نیز اعلام آمادگی کرده است. این خط لوله بر اساس موافقتنامه سال 2010 میان دو کشور احداث خواهد شد و قرار است تا سال 2014 به بهره برداری برسد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها