کد خبر: ۵۸۷۷۱
زمان انتشار: ۱۸:۵۳     ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
رای حدادعادل و زمینه شکل گیری

انتخاب رئیس دائمی مجلس برای یکسال آینده و ابقای ترکیب مدیریتی مجلس هشتم بر مجلس نهم، هر چند مغایر با پیام آشکاری بود که مردم با نپذیرفتن نمایندگی نزدیک به 200 نماینده مجلس هشتم به اهالی بهارستان ارسال کردند، اما در دل خود اتفاق مبارکی را رقم زد که در صورت فرصت شناسی نمایندگان می‌تواند یک جمع 100 نفره و کیفی را در مجلس نهم شکل دهد که به صورت ویژه‌ای بر تصمیمات و جهت‌گیری‌های این مجلس موثر بوده و بصورت آشکار مجلس نهم را در جهت‌گیری‌ها نسبت به مجلس هشتم انقلابی‌تر و پویاتر کند.

به گزارش رجانیوز، وحدت بر سر مبانی و آنچه که به تعبیر علامه مصباح یزدی با عنوان "گفتمان محور" تلقی شد، امری بود که هر چند در ایام انتخابات مجلس نهم به دلیل اصرار بر وحدت سیاسی گروه‌ها محقق نشد، اما امروز و پس از روشن شدن صف‌بندی‌های واقعی در مجلس نهم، بخوبی زمینه تحقق پیدا کرده است و می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد یک تفاوت عمده و بنیادین در مجلس نهم شود.

در شرایطی که يكي از نقاط ضعف بزرگ مجلس هشتم، تعداد انگشت شمار نمايندگان خالص و كيفي در این مجلس و غلبه جریانات سیاسی بر جریانات کیفی و گفتمان محور و زمینه‌سازی برای اتخاذ برخي تصميمات كلان و نادرست به اسم اصولگرايي بود، حضور نيافتن قريب به 200 نماينده مجلس هشتم در مجلس جديد، و جایگزینی بسیاری از آنها با نمايندگان "گفتمان محور" و كيفي در مجلس نهم موجب شده است تا زمینه ایجاد یک فراکسیون قوی، کیفی و گفتمان محور در مجلس نهم ایجاد شود. این نکته مهمی بود که بخوبی در انتخابات هیات رئیسه مجلس نهم و کاهش نزدیک به 100 رای علی لاریجانی و رای یکدست حداد عادل قابل مشاهده بود.

به عبارت ديگر اگرچه حداد عادل نتوانست بر صندلي رياست مجلس نهم تكيه بزند اما ميزان آراي او پيام معناداري در دل خود نهفته داشت که به نوعی شکل دهنده یک وحدت نانوشته اما گفتمان محور بود. اكنون مي توان براحتی 100 نماينده اي كه راي به حدادعادل در برابر لاريجاني را ترجيح دادند، در قالب فراکسیونی گفتمان محور همچون فراکسیون انقلاب اسلامی (یا هر عنوان دیگری) گرد هم آورد تا در ذیل فراکسیون فراگیر اصولگرایان، به تاثیرگذاری جدی و متفاوت با مجلس هشتم در تصمیمات مجلس نهم بپردازند.

به نظر می‌رسد تشکیل یک فراکسیون قوی، منسجم، پر تعداد و با حضور نزدیک به 100 نماینده کیفی و گفتمانی، ذیل گفتمان فراگیر اصولگرایان می‌تواند نقطه تمایز و تفاوت جدی مجلس نهم با مجلس هشتم باشد. تشکیل چنین فراکسیونی که مجلس هشتم از آن محروم بود، هم وحدت واقعی و گفتمان محور را محقق کرده و باعث ترمیم دلخوری‌های پیش از انتخابات خواهد بود و هم خدمتی به حاکمیت رویکردهای انقلابی بر تصمیم‌گیری‌های مجلس نهم وتصویب قوانین خواهد بود. امری که زمینه آن در حال حاضر به خوبی فراهم شده است و می‌تواند با تیزبینی نمایندگان انقلابی در محور به فرصتی مغتنم در مجلس نهم تبدیل شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها