کد خبر: ۵۸۷۳۱
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
در حالی آخرین سمت دبیرکلی ایران در اوپک به 48 سال پیش برمی گردد که مسئولان باید فرصت انتخاب دیبرکل در نشست آتی اوپک را غنیمت شمرده و با رایزنی با دیگر اعضا شانس نامزد ایران را در رقابت با 3 رقیب دیگر افزایش دهند.

فارس، حدود 52 سال پیش بود که برای اولین بار کشورهای ایران، عراق، عربستان، کویت و ونزوئلا برای حل مسائل بازار نفت در بغداد دورهم گرد آمدند و هسته اولیه سازمان اوپک یا همان کشورهای صادر کننده نفت تشکیل شد و در مدت 15 سال نیز این سازمان گسترش یافت و اعضای آن به 12 عضو رسید.

فواد روحانی تنها فرد ایرانی بود که از سال 1961 تا 1964 به عنوان دبیر کل در این سازمان مشغول به کار بود و در این مدت که از تشکیل این سازمان می گذرد تاکنون هیچ فرد دیگری از ایران به این سمت یعنی دبیرکلی اوپک منصوب نشده است.

حدود 9 روز دیگر قرار است یکصد و شصت و یکمین نشست اوپک با تمام اعضا در مقر دائمی این سازمان یعنی درشهر وین برگزار شود که دستورکارهای متفاوتی قرار است در این نشست مورد بررسی قرار گیرد، از جمله مهمترین این دستورکارها انتخاب دبیرکل جدید برای این سازمان است.

در طول مدتی که از تاسیس این سازمان می گذرد هر بار که قرار بود دبیرکلی برای اوپک انتخاب شود بارها گمانه زنی برای حضور ایران در این سمت مطرح شده است به طوری که این گمانه زنی ها از 4 سال پیش نیز جدی تر شد تا اینکه در روزهای اخیر وزیر نفت از نامزدی ایران برای این پست کلیدی خبر داده است و قرار است فردی را برای دبیرکلی این سازمان مهم جهانی معرفی کند.

در پایان سال 2012 میلادی قرار است ماموریت عبدالله سالم البدری دبیر کل لیبیایی این سازمان به پایان برسد بنابراین از هم اکنون رقابت بین کاندیداهای دبیرکلی این سازمان یعنی ایران، عراق، عربستان و اکوادور آغاز شده است که به نظر می رسد شانس تصاحب این سمت بین این چهار کشور به طور مساوی است.

آنچه که مهم است و باید به آن توجه بیشتری داشت رقابت بین ایران و عربستان این دو رقیب دیرینه است که حساسیت کسب این منصب را افزاییش می دهد اما این شرایط موجب نشده است که دو رقیب دیگر یعنی عراق و اکوادور عقب نشینی کنند به طوری که هر یک به دنبال این است که نماینده خود را به عنوان دبیر کل معرفی کند و حتی رایزنی های خود را نیز با دیگر اعضا آغاز کرده اند به طوری که هم اکنون عراق مدعی است ایران از کاندیداتوری این کشور برای دبیرکلی اوپک حمایت می کند!

اکنون که این فرصت پس از 48 سال محیا شده است به نظر می رسد باید ایران به جای آنکه بیاید و از کاندیداتوری دیگر کشورها حمایت کند به دنبال رایزنی با کشورهای عضو باشد تا نماینده ایران به عنوان دبیرکلی این سازمان انتخاب شود.

توجه به این موضوع بسیار مهم است که رایزنی ها در انتخاب دبیرکل خیلی مهم است و همانند رئیس این سازمان یعنی براساس حروف الفبای لاتین و به صورت دوره ای انتخاب نخواهد شد.

هم اکنون عربستان قرار است تنها از نامزدی خود حمایت کند و به دنبال حمایت از نامزدی کشور دیگری برای این پست نیست و حتی به دنبال این است که دیگر کشورها را نیز با خود هم راه کند تا خود را به عنوان دبیر کل معرفی کند. بنابراین ایران نیز از هم اکنون می تواند به دنبال رای زنی با دیگز اعضا باشد از از کورس این رقابت حساس عقب نماند باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها