کد خبر: ۵۸۶۹۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۳     ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
تجهیز زیر دریایی های دلفین آلمان به موشک های قاره پیمای هسته ای اسرائیل در کمتر از ۴۸ ساعت به مهمترین خبر خاورمیانه تبدیل شد.

جوان آنلاین، ماجرا از آنجا آغاز شد که ماجرا از آنجا آغاز شد که مجله آلمانی اشپیگل اعلام کرد، اسرائیل تصمیم دارد زیردریایی هایی را که از آلمان گرفته، به موشکهای قاره پیما با کلاهکهای هسته ای مجهز کند.

این اتفاق در حالی روی داد که مسئولان آلمانی تا پیش از این همواره تأکید می کردند این زیردریایی ها به زرادخانه های هسته ای رژیم اشغالگر نخواهند پیوست.

به نوشته اشپیگل، برخلاف اظهارات مسئولان آلمانی، برخی از مسئولان ارشد سابق وزارت دفاع آلمان تأکید کردند که دولت آلمان معتقد است اسرائیل زیردریایی های جنگی دلفین را به موشکهای هسته ای مجهز کرده است. یگال بلمور سخنگوی وزارت امورخارجه اسرائیل گفت: تأیید می کنم که ما زیردریایی های آلمانی داریم و این امر محرمانه نیست. وی افزود: اما در ارتباط با مسائل دیگر... اجازه صحبت در خصوص توانایی های این زیردریایی ها را ندارم.

همچنین دیروز مخالفان سوسیال دمکرات دولت آنگلا مرکل، از او خواستند درخصوص این زیردریایی ها توضیح دهد. رالف ماتزینیچ سخنگوی فراکسیون سوسیال دمکرات به روزنامه اشپیگل گفت: دولت فدرال باید اطلاعات کافی بدهد که بدانیم آیا می توان به زیردریایی هایی که (به اسرائیل) داده است، سامانه های حمل کلاهک های هسته ای افزود. وی افزود: تاکنون این زیردریایی ها تحت این عنوان تحویل داده شده که بعنوان بخشی از تسلیحات دفاعی متداول مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

دولت آلمان تا کنون 3 زیردریایی دلفین به اسرائیل تحویل داده و در کنار آن بسیاری از هزینه های ساخت و تحویل این زیردریایی ها را نیز برعهده گرفته است. قرار است تا سال 2017 3 زیردریایی دیگر به این رژیم تحویل داده شود.

اشپیگل افزود، ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل هنگام تحویل این 3 زیردریایی گفته بود: آلمانی ها می توانند افتخار کنند که آنها وجود اسرائیل را در سالهای آینده تضمین کرده اند.

حضور در آب‌های بحرین

تیرماه سال 1388 و همزمان با افزایش تنش های ایران و اتحادیه اروپا، رسانه های اسرائیلی از مانور دریایی اسرائیل با حضور زیردریایی های دلفین خبر دادند. در همان برهه رژیم مبارک به این زیر دریایی اجازه داد تا از کانال سوئز بگذرد. در همان برهه رسانه های صهیونیستی هدف عبور زیر دریایی دلفین از تنگه سوئز به دریای سرخ را در تیر رس قرار دادن ایران و حتی تاسیسات هسته ای ایران عنوان کردند.

بیستم اردیبهشت ماه هم رسانه های عربی اعلام کردند، اسرائیل قرار است یکی از دلفین ها را در پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکا و آب های بحرین برای رصد ایران مورد استفاده قرار دهد.

روایت زندگی یک دلفین

زیردریایی های جدید اسراییل که از نوع دلفین هستند تنها قادر به حمل سلاحهای متعارف نیستند و قابلیت حمل سلاحهای هستهای را نیز دارند. علاوه بر این، موتور مخصوصی در زیردریاییهای مزبور نصب شده که آنها را قادر میکند مدتی طولانی تر از زیردریاییهای معمولی در زیر آب باقی بمانند. تجهیز این زیردریایی ها به امکانات پرتاب موشکهای دوربرد نیز از دیگر ویژگیهای منحصر به فرد آنهاست.

براساس این گزارش، قرار بود این سه زیر دریایی در سال 1990 میلادی توسط شرکت کشتی سازی "لیتون اینگالس" ساخته شود، اما بنا به دلایلی اجرای این پروژه متوقف شد و در نهایت قرارداد خرید زیردریاییها دلفین میان دولت اسراییل و شرکت کشتی سازی شهر کیل (آلمان) به امضاء رسید. در همان روز قراردی میان دولت آلمان و شرکت مزبور منعقد شد که براساس آن تامین یک سوم هزینه ساخت دو زیردریایی (333 میلیون یورو) را برلین به عهده میگیرد. این کمک دولت آلمان در چهارچوب تعهد آن به حفظ و تامین امنیت اسراییل انجام میگیرد.

پس از بحران خلیج فارس در سالهای 1990 و1991میلادی قراردادی برای ساخت دو فروند از زیر دریاییهای کلاس دلفین برای اسرائیل با نام های "دلفین" و "لوی یتان" منعقد شد که بر اساس آن دولت آلمان هزینه ساخت زیر دریایی ها را پراداخت میکرد. ساخت سومین زیر دریایی نیز در سال 1994میلادی تائید و دولت آلمان آن را به اسرائیل هدیه کرد.

بخشهای داخلی زیر دریایی در کارگاه کشتی سازی (HDW) در بندر" کیل" ساخته و سپس برای اتصال نهایی قطعات به کارخانه کشتی سازی" تیسن نورد اشورک" در "امدن" آلمان منتقل شدند. نخستین فروند از زیر دریایی کلاس دلفین نیروی دریایی اسرائیل به نام "دلفین" در 1999 میلادی وارد خدمت شد.

دومین فروند به نام "لوی یتان" و سومین فروند به نام "تکوما" نیز در سال 2000 میلادی در نیروی دریایی اسرائیل به کار گرفته شدند. ماموریت این زیر دریایی ها عبارتند از: اجرای عملیات جلوگیری از نفوذ شناورهای دشمن، شناسایی و انجام ماموریتهای ویژه.

زیر دریاییهای کلاس دلفین، جایگزین زیر دریاییهای کلاس "گال" شدهاند که از سال 1977 میلادی در خدمت نیروی دریایی اسرائیل بودند. در نوامبر سال 2005 میلادی، اعلام شد که دولت آلمان با فروش دو فروند دیگر از زیر دریاییهای کلاس دلفین به اسرائیل موافقت کرده است.

سیستم رزمی زیر دریایی دلفین

سیستم کنترل تسلیحات زیر دریایی دلفین از نوع ISUS90-1TCS توسط شرکت STN اطلس الکترونیک آلمان ساخته شده است. این سیستم دارای حسگرهای خودکار، سامانههای کنترل آتش تسلیحات، ناوبری و اداره عملیات است.

تسلیحات دلفین

زیردریایی دلفین دارای ظرفیت حمل بیش از 16 موشک سطح به سطح یا اژدر است. موشک های سطح به سطح شناورهای دلفین از نوع "هارپون" با قابلیت پرتاب از زیر آب هستند که هرکدام سر جنگی به وزن 227 کیلوگرم و بردی معادل 130 کیلومتر در سرعت زیر صوت دارند.

زیردریایی دلفین دارای ده لوله پرتاب اژدر است. چهار لوله از این تعداد، دارای قطر 650 میلیمتراند که امکان خارج ساختن وسایل شناور حمل کننده یا (SDV) را از آنها میدهد. با اضافه کردن یک آستر ویژه میتوان از این لوله ها برای پرتاب اژدر نیز استفاده کرد. شش لوله دیگر به قطر 533 میلیمتر هستند و از آنها برای پرتاب اژدرهای DM2A3 ساخت شرکت آلمانی اطلس الکترونیک استفاده میشود.

این اژدرها دارای هدایت سیمی و سیستم هدف یاب فعال بوده، وزن سرجنگی آن 260 کیلوگرم و با حداکثر سرعت 65 کیلومتر در ساعت بردی معادل 13 کیلومتر دارند. با استفاده از سیستم هدایت غیر فعال و سرعت 41 کیلومتر در ساعت برد این اژدرها معادل 28 کیلومتر است. زیر دریایی مذکور همچنین میتواند مین های دریایی را پخش کند. اتاق های خشک و مجاور آب نیز برای انجام عملیات غواصی در آن تعبیه شده است.

ضد عملهای الکترونیک

زیر دریایی دلفین از یک رادار هشدار دهنده از نوع V)24CH) ساخت شرکت اسرائیلی " البیت" در حیفا، که یک سیستم پشتیبان الکترونیکی "تایمنکس" بشمار میآید، بر خورداراست. سیستم تایمنکس، ضمن شناسایی پارامترها و محدوده سیگنال های رادار دریافتی، آنها را به نمایش گذاشته و این علائم را ضبط میکند. این سیستم بر روی فرکانس 2 تا 18 گیگا هرتز کار میکند و فرایند عمل آن در رده بالاتر از یک میلیون پالس در هر ثانیه است.

حسگرها

زیردریاییهای کلاس دلفین به رادار جستجوگر سطحی "التا" که در باند I به عملیات میپردازد، مجهز هستند. مجموعه سیستم سونار این زیردریاییها عبارتند از: رادار جستجو و حمله فعال و غیر فعال ساخت شرکت اطلس الکترونیک که بر پشت زیردریایی قرار دارد. سونار دامنهیاب غیر فعال 3 PRS- ساخت اطلس الکترونیک، سونار بیرونی جستجوگر غیر فعال زیر دریایی ویژه نمایش بخش مقابل شناورکه از نوع FAS-3است. زیر دریایی دلفین همچنین دارای دو دستگاه پریسکوپ ساخت شرکت "کولمورگن" است.

نیروی پیشرانه

زیر دریایی های دلفین مجهز به سه دستگاه موتور دیزل 16V396SE84با قدرت تولید 12/3 مگاوات نیروی الکتریسیته ساخت شرکت"موتورن اوند توربین یونیون" (MTU) در مونیخ است. این زیر دریایی همچنین به سه موتور جانشین 750 کیلوواتی و یک مولد نیروی 85/2 مگاواتی ساخت شرکت "زیمنس" و یک پروانه مجهز است.

سیستم پیشرانه این شناور سرعتی معادل 37 کیلومتر در حالت غوطهوری و 20 کیلومتر در حال حرکت دارد. برد زیر دریایی دلفین در سطح آب و با سرعت 15 کیلومتر در ساعت معادل 1287 کیلومتر و برد آن با سرعت 15 کیلومتر در ساعت در زیر آب 643 کیلومتر است. بدنه زیر دریایی دلفین توانایی تحمل عمق 350 متر را داراست و می تواند تا 30 روز به ماموریت ادامه دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۴ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
میخاد از عربستان دفاع کنه.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
ياد نبردناوهاي ساعر اسرائيلي افتادم كه چطور فرماندهي عالي نبرد (سيد حسن نصرالله) در يك برنامه زنده دستور انهدام آنها را صادر كرد. و كاري را انجام داد كه از جنگ دوم جهاني تاكنون بي سابقه بود (در اين بازه زماني هيچ نبرد ناوي غرق نشده بود).
ساعر و دلفين چه به هم مي آيند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها