کد خبر: ۵۸۲۳۵
زمان انتشار: ۱۸:۳۶     ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
مشرق - یکشنبه هفتم خرداد در کنار افتتاح مجلس نهم، دادگاه سوپر اختلاس ایران، حاشیه و جنجال ها، اخبار دیگری هم جنجال برانگیز شد که "ساختمان پزشکان 2" پلمپ شد.

"ساختمان پزشکان" نام یک مجموعهٔ طنز تلویزیونی بود که در ۵۷ قسمت از شبکه سوم سیما پخش شد. این مجموعه که به کارگردانی سروش صحت ساخته شد، ابتدا توسط صدا و سیما توقیف، ولی دوباره اجازه پخش گرفت. این سریال پس از پخش نیز با انتقادهای جدی مواجه شد.

*شهریور 1390 یكی از تهیه كنندگان مجموعه تلویزیونی طنز "ساختمان پزشكان" گفت: ساخت سری جدید این مجموعه در حد یك ایده است.

*محسن چگینی در گفت و گو با ایرنا: "پیمان قاسمخانی" در مراسم تقدیر معاون سینما از مجموعه "ساختمان پزشكان" تمایل خود را برای ساخت سری جدید این مجموعه مطرح كرد. چگینی ادامه داده بود: من و قاسمخانی صحبت‌های معمولی در این زمینه داشته‌ایم اما ساخت "ساختمان پزشكان 2 " قطعی نیست.

*"پیمان قاسمخانی" از تهیه كنندگان مجموعه "ساختمان پزشكان" در مراسم تقدیر از این سریال، تمایل خود را برای ساخت سری دوم این مجموعه اعلام كرد. محسن چگینی پاییز سال 89 تولید «ساختمان پزشکان» را آغاز کرد و این مجموعه که سرپرستی نویسندگان آن را پیمان قاسم‌خانی بر عهده داشت، خردادماه 90 روی آنتن رفت. *پنجشنبه خبر ساخت «ساختمان پزشکان ۲»برای چندمین بار در چند ماه اخیر روی سایت های خبری رفت.

*تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «ساختمان پزشکان 2» به کارگردانی سروش صحت دوم مهرماه در تهران آغاز خواهد شد. * خبر آنلاین: این سریال با همان تیم سابق کارش را آغاز خواهد کرد و چند بازیگر چهره نیز به گروه ملحق خواهند شد. *بهنام تشکر بازیگر تئاتر و تلویزیون با حضور در غرفه مهر در نمایشگاه مطبوعات (مهرماه 90 )تاکید کرده بود تا پیش از کلید خوردن سری دوم مجموعه "ساختمان پزشکان" در نقش طنز بازی نمی‌کند.

* اما شنبه خبر تکذیب شبکه سه همه را متعجب کرد! در اطلاعیه روابط عمومی شبکه سه آمده است:در پی انتشار خبر تولید مجموعه"ساختمان پزشکان 2 "در خبرگزاریها و سایت های خبری، به اطلاع می رساند، شبکه سه سیما هیچگونه تصمیمی برای تولید سری دوم مجموعه تلویزیونی ساختمان پزشکان ندارد و نخواهد داشت. (مدیر روابط عمومی شبکه سه سیما، محمود رضا منتظری)

* واکنش عوامل سریال پس از انتشار خبر رد ساخت سریال از سوی شبکه سه: «ساختمان پزشکان 2» در شبکه ویدئویی تولید می‌شود.

* پس از آنکه روابط عمومی شبکه سه سیما در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این شبکه هیچ تصمیمی برای ساخت سری دوم مجموعه طنز «ساختمان پزشکان» ندارد و نخواهد داشت محسن چگینی تهیه‌کننده این سریال از ساخت این مجموعه و ارائه آن به شبکه نمایش خانگی خبر داد.
* خبرگزاری میراث فرهنگی: محسن چگینی تهیه‌کننده این سریال از ساخت این مجموعه و ارائه آن به شبکه نمایش خانگی خبر داد. اما محسن چگینی تهیه‌کننده این سریال اعلام کرد حتی اگر شبکه سه تصمیمی برای ساخت و پخش این سریال نداشته باشد با توجه به اینکه می‌دانیم این مجموعه در بین مخاطبین جایگاه خودش را پیدا کرده است این سریال را در بخش خصوصی تولید کرده و سری دوم آن‌ را در شبکه نمایش خانگی پخش خواهیم کرد.

*و در آخر تایید لغو ساخت سریال" ساختمان پزشکان 2 "توسط تهیه کننده مجموعه تلویزیون - باشگاه خبرنگاران: محسن چگینی تهیه کننده «ساختمان پزشکان 1» گفت: «ساختمان پزشکان 2» ساخته نمی‌شود و ساخت آن برای رسانه‌های خانگی، شایعه‌ای بیش نیست و هیچگاه برای این رسانه، اثری را نمی‌سازم. او در ادامه گفت: ما تماسی را از طرف روابط عمومی شبکه 3 سیما داشتیم که ساخت مجموعه «ساختمان پزشکان 2» را منتفی کردند. در ادامه افزود: قصد دارم سریالی را جایگزین «ساختمان پزشکان 2» کنم و این در حال حاضر در حد یک فکر است. چگینی خاطرنشان کرد: اکنون مراحل پیش تولید سریال «دزد و پلیس» را طی می‌کنیم و کار دیگری را در دست نداریم.
اما اصل داستان چه بود
روز هجدهم اردیبهشت ماه مستند انتقادی «ضلع غربی ساختمان پزشکان» در دانشگاه امیر کبیر رونمایی شد. سید احسان باقری کارگردان این اثر درباره مستند گفت: ساختن این مستند دغدغه شخصی من بود باید بگویم من نیز مانند بقیه افراد وقتی سریال «ساختمان پزشکان» را می‌دیدم می‌خندیدم اما در کنار خنده احساس ناراحتی هم داشتم چرا که این کار را تغییر در ذائقه و سبک زندگی مرسوم مردم می‌دانستم.

من دو بار مستند را دیدم و قسمت‌هایی از آن را جدا کردم، این مستند در حدود سه ساعت است شما تنها ۵۲ دقیقه آن را مشاهده کردید و در نسخه فعلی ۷۰ تا ۸۰ درصد کار حذف شده، سعی کردیم قسمت‌هایی که مخاطب مخاطب آن را قبول دارد عنوان کنیم، صحبت‌های سیاسی کاملا حذف شد ما به نمادها نپرداختیم و بیشتر سعی شد به نکات روان‌شناسی، اخلاقی و خانوادگی بپردازیم. این کارگردان ادامه داد: بعضی از مسئولان سعی می‌کنند با ساختن برنامه‌های جذاب کاری کنند که مردم به سراغ ماهواره‌ها نروند اما باید توجه داشت این کار تنها با تقلید و حفظ حجاب ظاهری اتفاق نمی‌افتد بلکه کارهای هنری در ضمیر ناخودآگاه و بخش ناهوشیار ذهن و روح تأثیر می‌گذارد.باقری در ادامه توضیح داد: باید بگویم این مستند در راستای اهداف صدا و سیما است نه بر ضد آن، ما از مدیر گروه معارف، مدیر شبکه سوم و مدیر پخش و سریال شبکه سوم و حتی عوامل فیلم دعوت کردیم تا در ساخت مستند به ما کمک کنند، اما با سنگ پرانی‌هایی برای صحبت با عوامل فیلم نیز مواجه شدیم.

نمایش این مستند با استقبال دانشجویان و اساتید حاضر در جلسه شد.پس از آن شورای نظارت بر صدا و سیما درخواست نمود که اصل مستند را برایشان ارسال شود که از سوی کارگردان چند نسخه به شورای نظارت فرستاده شد.
برخی از نهادها نیز مستند را درخواست نمودند. همچنین در شماره آینده مجله سینما رسانه ، این مستند ضمیمه خواهد شد.این مسئله به مذاق عوامل سازنده خوش نیامد و در یک حرکت لجوجانه گفتند که ساختمان پزشکان 2 را می سازیم.
از آن سو شبکه 3 سیما بلافاصله اطلاعیه عدم برنامه ساخت سری دوم ساختمان پزشکان را در رسانه ها منتشر نمود و حتی اذعان داشتند که هیچ برنامه برای ساخت سری دوم نداشته و نخواهند داشت.
عوامل سازنده ساختمام پزشکان مجددا در یک حرکت لجوجانه اظهار داشتند که سری دوم را در شبکه خانگی  منتشر خواهند کرد (کاری که برای اولین بار مهران مدیری با قهوه تلخ انجام داد و به مذاق صدا و سیما چندان خوش نیامد).

اما بعد از ساعتی چگینی، تهیه کننده سریال ساختمان پزشکان طی مصاحبه ای اظهار داشت: از شبکه سه تماس گرفتند و گفته اند ساخت سری دوم ساختمان پزشکان منتفی است. یعنی قراری که قبلا داشته ایم برای ساخت سری دوم ( شبکه سوم منکر قصد داشتن برای ساخت سری دوم ساختمان پزشکان است بر طبق اطلاعیه منتشره اش) منتفی است.


اما جمله آخر تهیه کننده سریال عصر هفتم خردادهاه حاکی از آن بود که شبکه 3 با قصد دلجویی از آنان وعده ساخت سریال دیگری به آنها داده است چرا که چگینی در ادامه افزوده بود : قصد دارم سریالی را جایگزین «ساختمان پزشکان 2» کنم و این در حال حاضر در حد یک فکر است.
چگینی خاطرنشان کرد: اکنون مراحل پیش تولید سریال «دزد و پلیس» را طی می‌کنیم و کار دیگری را در دست نداریم.

سخن پایانی
نقد کارشناسی به همراه استفاده از ابزار تصویری که در مستند ضلع غربی ساختمان پزشکان به کارگردانی سید احسان باقری به تصویر کشیده شد، نشان داد که برای نقد کردن یک آثاری از این دست استفاده از می تواند بسیار کاراتر از نقدهای مکتوب، سخنرانی ها و یا اعتراضات از نوعی دیگر باشد.
بسیاری از افرادی که این مستند انتقادی را دیده اند اظهار داشته که اصلا به لایه های پنهان سریال ساختمان پزشکان توجه نداشته اند و با دیدن این مستند انتقادی دیده شان به مشکلات این سریال باز شده است که خود جای آن دارد که این تولید این قبیل آثار ادامه یابد.
بنظر می رسد صدا و سیما نیز پخش این مستند را در نظر داشته باشد تا کمی جبران مافات شده باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۶ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
خدا به خیر گرداند
قرار بوده سریال در ماه رمضان و پس ار افطار پخش بشهتا حسابی به معنویت ...
به نظر من جومونگ و ایسان را اگر به جای پخش کنند بهتر از این ساختمان پزشکانه و عوارضش کمتره ...
حداقل حیا و احترام به پدر و مادر و خانواده و ایثار و صبر و مشورت و تلاش و...را یاد می دهد...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
به نظر من پخش نکردن سری دوم ساختمان پزشکان یک اشتباه محض است و بعد از سریال های اقای مدیری در شبکه ی 3 این بهترین سریال طنز بود
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها