کد خبر: ۵۷۶۹۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۶     ۰۹ خرداد ۱۳۹۱
صبح امروز همایش تحولات خاورمیانه و آینده نظم منطقه‌ای به میزبانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در محل آن مرکز برگزار گردید. حجت الاسلام والسلمین هاشمی رفسنجانی به عنوان مدعو اول این همایش طی سخنانی بیان داشتند: "روی اسم نباید خیلی پافشاری کرد که آیا بیداری اسلامی، بهار عربی یا اینکه انقلاب‌های مردمی است چرا که در حال حاضر ابعاد مختلفی دارد و نامگذاری هر اسم برای آن نیز بنا به دلیل خاص خودش است."


به گزارش پایگاه 598، صبح امروز همایش تحولات خاورمیانه و آینده نظم منطقه‌ای به میزبانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در محل آن مرکز برگزار گردید.

در این همایش شخصیت هایی چون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین مشاور رهبر انقلاب (دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی) برای سخنرانی دعوت به عمل آمده بود.

حجت الاسلام والسلمین هاشمی رفسنجانی به عنوان مدعو اول این همایش طی سخنانی بیان داشتند: "روی اسم نباید خیلی پافشاری کرد که آیا بیداری اسلامی، بهار عربی یا اینکه انقلاب‌های مردمی است چرا که در حال حاضر ابعاد مختلفی دارد و نامگذاری هر اسم برای آن نیز بنا به دلیل خاص خودش است."

این سخنان آقای هاشمی رفسنجانی پس از تاکیدات و بیانات فراوان رهبر معظم انقلاب مبنی بر وجود بیداری اسلامی در نهضت های منطقه بیان می گردد که پافشاری ایشان بر روی این گونه از تحلیل ها در نوع خود قابل تامل می باشد.

البته مدعو بعدی این همایش سخنان حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی را بی پاسخ نگذاشته و بلافاصله می توان پاسخ رئیس مجمع تشخیص مصلحت را در سخنان دکتر ولایتی مشاهده نمود.

دکتر ولایتی طی سخنانی در این همایش بیان می دارند که: "تحلیل‌های مختلفی در مورد انقلاب‌های منطقه وجود دارد؛‌ برخی آنها را انقلاب‌های رنگی نامیدند که از جانب غرب مدیریت می‌شود، ‌برخی آنرا بهار عربی خواندند و گروهی نیز که در ایران بیشتر قابل مشاهده است آنرا بیداری اسلامی نامیدند."

همچنین دبیرکل مجمع بیداری اسلامی اظهار داشتند: "امروز شکی وجود ندارد که این حرکت، ‌بیداری اسلامی است که انتخابات مصر این موضوع را به خوبی نشان داد، زیرا ناسیونالیست‌های 20 درصد آرا را کسب کردند و اسلام‌گرایان 75 درصد آرا را به دست‌ آوردند."

البته فاصله گرفتن تحلیل های حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص تحولات منطقه پیش تر نیز تکرار شده بود.

به طوری که حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در اوائل خرداد 90 بیان داشته بودند: "می‌توان منطقه را دید كه مردم هوشیار، آگاه، مجاهد و مبارز شده‌اند. مردم یمن ماه‌هاست در خیابان هستند و شهید می‌دهند. در لیبی نیز مردم می‌جنگند و كشته می‌دهند. در سوریه نیز مردم مقاومت می‌كنند. در بحرین كه یك مظلمه‌ای است و هیچ پناهی نیز در این دنیا ندارند. در مقابل مردم در مصر موفق شدند و در جاهای دیگر حركت آغاز شده و این‌گونه حركات ادامه دارد، چون مردم آگاه شده‌اند و حاضر نیستند كه استبداد و وابستگی به استعمار را بپذیرند."

و این در حالی بود که رهبر معظم انقلاب 9 تیر ماه 90 طی بیاناتی اظهار داشتند: "امروز آمريكا براى شبيه‌سازى كارى كه در مصر و در تونس و در يمن و در ليبى و امثال اينها انجام گرفته است، متوجه شده است كه سوريه را - كه در خط مقاومت است - دچار مشكل كند. ماهيت قضيه در سوريه با ماهيت قضيه در اين كشورها متفاوت است. در اين كشورها حركت ضد آمريكا و ضد صهيونيسم بود، اما در سوريه دست آمريكا آشكار و مشهود است؛ صهيونيست‌ها دنبال قضيه هستند. ما نبايد اشتباه كنيم. ما نبايد معيار را فراموش كنيم. آنجايى كه حركت ضد آمريكا و ضد صهيونيسم است، آن حركت، حركت اصيل و مردمى است؛ آنجايى كه شعارها به نفع آمريكا و صهيونيسم است، آنجا حركت انحرافى است."
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها