پاپگاه اطلاع رسانی جماران، سیدحسن خمینی، در جمع
مسئولان و دستاندرکاران ستاد بزرگداشت امام،گفت: امام بزرگوار ما ودیعه
خداوند در روزگار بود و این سعادت نصیب ما شد که همزمان با حیات ایشان
باشیم.
وی با بیان این پرسش که چه اتفاقی افتاد که جامعه ما به ناگاه
متحول شد؟ گفت: خیابانهای تهران پراز مشروب فروشی بود و اینها همه مشتری
داشتند چه اتفاقی افتاد که به ناگاه جامعه از آن بستر فساد خارج شد و وارد
بستر صلاح شد؟ این تحول یک عامل بزرگی داشت که اگر آن را بشناسیم میتوانیم
مشابه سازی کنیم و از آن درس بگیریم.
یادگار امام خاطرنشان کرد:امام
آمد همه خوب شدند. پرسش اینجاست که چرا همه خوب شدند؟ چه شد که بچهیی که
تا دیروز چشم به فرهنگ منحط مادیگرایی و غربزدگی داشت حسین فهمیده شد؟ چه
شد جوانانی که تن به خواستهای نفسانی میدادند فرماندهان فتحالفتوحهای
جنگی و فرهنگی و اقتصادی شدند.
وی تشریح کرد: اینها همین مردم بودند اما
تا قبل از انقلاب در چنین فضایی زندگی می کردند. آنچه باعث تحول اینها شد،
وجود امام بود. امام انقلاب روحی ایجاد کرد و بر اثر آن انقلاب خارجی در
خیابانها اتفاق افتاد. در طول تاریخ وقتی انسانهای بزرگ پیدا میشوند
اطرافیان آنها هم بزرگ میشوند. اعرابی که دختران خود را زنده به گور
میکردند با وجود پیامبر منشا تمدن و فرهنگ شدند.
سید حسن خمینی با بیان
اینکه بزرگترین معجزه پیامبر تربیت بزرگانی چون علی و فاطمه بود به تشریح
عوامل تحول جامعه پرداخت و گفت: یکی از مهمترین شروط تحول جامعه این است که
با مردم نه با زبان که با عمل حرف بزنیم.یعنی اینکه باید خودمان خوب شویم
تا مردم نیز خوب شوند. من نمیتوانم آدم خوبی نباشم اما سخنم در دل مردم
تاثیر بگذارد.
وی با تاکید بر اینکه باید در همه حال تلاش کنیم که ویژگی
خوب بودن را داشته باشیم گفت: برخی انسانها از دور خیلی خوبند اما نزدیک
که میشویم، وضعیت قابل تعریفی ندارند. خیلیها برای تابلو بودن خوبند. اما
برعکس برخیها هم هستند که هرقدر نزدیکتر بشویم میبینیم که پردههای
جدیدی از خوبی آنها برداشته میشود.
یادگار امام افزود: امام هر چه بود
همان بود که در ظاهر دیده میشد. هرچه به امام نزدیکتر میشدید مغناطیس
امام بیشتر میشد. او را خوبتر از قبل مشاهده میکردید و عاشقتر میشدید.
وقتی انسان اینگونه باشد ناخوداگاه انسانها در حوزه اشراق او خوب میشوند
دیگر نیاز نیست که او بگوید نماز بخوانید و خدایی شوید.
سیدحسن خمینی
یادآور شد:کمتر موردی از امام سراغ دارید که بگوید با حجاب شوید اما جامعه
از اواسط سال 58 همه با حجاب شدند. دانشجویان دانشگاهها روسری سر کردند در
حالیکه امام هرگز امر به حجاب نکرده بود. البته حکم شرعی را میگفت.
وی
افزود: هیچ نیازی به منبر، تلویزیون و رسانه نیست. شما خوب شوید مردم هم
خوب میشوند. اگر شما به ثروت ،قدرت ،بغض ، کینه ، حسد و بخل آمیخته شوید،
هیچکس خوب نخواهد شد. خوبی امام این بود که یک عمر با نفس خود مبارزه کرد.
امام همیشه امام بود. چه در میان مردم چه زمان سخنرانی و چه در کنار
خانواده.
یادگار امام در ادامه به ذکر خاطراتی از ایام کودکی خود با
امام پرداخت و اظهار کرد:ما همیشه سر سفره امام بودیم و روزانه چندین بار
ایشان را میدیدیم. یک بار ساعت 2 نصف شب پدافند هوایی جماران شروع به کار
کرد. مرحوم ابوی ما گفتند برویم داخل اتاق امام و در کنار ایشان باشیم.
وقتی وارد اتاق ایشان شدیم امام را در اوج آرامش روحی دیدیم. امام بدون
هرگونه اضطرابی گفتند:« دو تا قاب شعر برای من هدیه آوردند به حسن بگویید
برود بردارد. »
وی افزود: تحت هیچ شرایطی احساس نمیکردید که امام اگر
حرفی میزند منیتی پشت آن حرف وجود دارد. یکبار به ابوی من گفته بود اگر
همه این مردم که میگویند روح منی خمینی، بت شکنی خمینی یک روز برعکسش را
بگویند اصلا فرقی به حال من نمیکند. این نکته خداباوری ایشان را میرساند.
این نیست که مردم برایش ارزشی ندارد بلکه برای او همه چیز خداوند است و به
خاطر خدا است که به مردم نیز بها و ارزش می دهد.
سیدحسن خمینی با بیان
اینکه حوزه اشراق امام فقط برای داخل مرزها نبود و فراتر از مرزها نفوذ کرد
اظهار داشت: با انقلاب امام به ناگاه اندیشه ملیگرایی در جهان تمام شد و
اندیشه دین گرایی جایگزین آن شد. تا قبل از انقلاب اسلامی حتی مبارزات
فلسطینی نیز برپایه پانعربیسم بود اما بعد از آن کاملا وجهه اسلامی به خود
گرفت. تردید نکنید که این مساله اثر انقلاب اسلامی ایران است. انقلاب امام
تا درون جریانهای غیراسلامی نیز نفوذ کرد. جریانهای الهیات رهاییبخش در
امریکای جنوبی و جریانهای مذهبی در هند جایگزین جریانهای سوسیالیستی و
غیرمذهبی شد.
یادگار امام در ادامه به ابعاد بزرگداشت امام اشاره کرد و
گفت: بزرگداشت امام، بزرگداشت معنویت دینی و حوزه اشراق امام است که جانهای
همه مردم جهان را تحت تاثیر خود قرار داد.
وی ادامه داد: بزرگداشت
امام، بزرگداشت یک فرد نیست. بزرگداشت یک فرهنگ است. کما اینکه بزرگداشت
عاشورا و شب قدر، بزرگداشت یک فرد نیست. بزرگداشت امام، بزرگداشتی یک نعمتی
است که خداوند در قرن اخیر به جامعه ما بخشیده است.
یادگار امام
خاطرنشان کرد: گام زدن در بزرگداشت امام قطعا مورد رضایت خداوند است. این
مراسم مربوط به هیچکس نیست، مربوط به همین معنویتی است که تنها راه حل
مشکلات دنیای جدید است.
وی با بیان اینکه: امام نماد و نشانه خوبیهایی
است که جامعه ما بعد از معصومین به خود دیده است،گفت: این نماد همواره باید
تکریم شود من اینها را نه از این جهت که تعریف پدران خود را بگویم بلکه از
این جهت تاکید میکنم که همه ما به تکریم این نماد نیاز داریم.
سیدحسن
خمینی در ادامه به پرهیز از ریختوپاشهای غیرلازم در بزرگداشت امام تاکید
کرد و گفت: بزرگداشت امام نیاز به هزینههای سنگین ندارد ما باید به اندازه
وسعمان تلاش کنیم. مهمانان و زائران امام باید تکریم شوند اما باید در نظر
داشته باشید با توجه به شرایطی که گرانی بر مردم عارض شده است باید به
گونهایی رفتار کرد که نکته منفی در یادها نباشد.
شاید بیش از هر چیز
امام به دو رکعت نماز ما در شب 14 خرداد نیاز داشته باشد و بیش از ایشان
خود ما هم از این نماز دو رکعتی بهره ببریم.
سیدحسن خمینی در پایان به
ترویج معنویت در مراسم 14خرداد تاکید کرد و گفت: امسال 14خرداد پیش درآمد
13 رجب است. بهتر است ترتیبی اتخاذ شود تا همه یک جز قرآن برای امام
بخوانند. تا هم خود کسانیکه که قرآن میخوانند و هم جامعه از آن بهرهمند
شوند.