کد خبر: ۵۷۳۹۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۰     ۰۸ خرداد ۱۳۹۱
عضو شورایعالی سینما فیلم "یک خانواده محترم" که بعنوان نماینده سینمای ایران در جشنواره کن حضور داشت را اثری دانست که به‌رغم ساختار سینمایی قوی به دلیل عدم اطلاع کافی کارگردان از دفاع‌مقدس در محتوا و مفهوم به بیراهه رفته‌است.

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینمای ایران و یکی از اعضای شورایعالی سینما در ارتباط با حضورش در جشنواره بین‌المللی فیلم کن به خبرنگار مهر گفت: من چهار روز در جشنواره کن حضور داشتم و به دلیل الزام حضور در جلسه شورایعالی سینما به همین دلیل زودتر به ایران برگشتم.

وی افزود: در همین مدت چند روزه توانستم در سالن سینمایی جدا از جشنواره کن با تعدادی از مخاطبان فیلم "یک خانواده محترم" ساته مسعود بخشی را ببینم. مسئله عمده‌ای که در آثار بخشی و دیگر فیلمسازان جوان وجود دارد این است که آنها علاقمندند به حوزه‌هایی ورود پیدا کنند که از آن تجربه‌ای ندارند و آن را ندیده‌اند.

786698 orig

نمایی از فیلم "یک خانواده محترم"

علی‌اکبری ادامه داد: فیلم "یک خانواده محترم" به لحاظ ساختار فیلم خوبی است. اما از نظر مضمون و مفهوم به دلیل نداشت اطلاعات کافی به بیراهه رفته است. من کارهای بخشی را می‌شناسم و به فیلم‌های او و هم نسلانش علاقمند هستم، اما بهتر است این دوستان برای فیلم‌های اول و یا دوم خود سراغ چنین موضوعات حساسی نروند.

وی تاکید کرد: ما در مقطع انقلاب و دفاع‌مقدس شهیدان زیادی داده‌ایم و برای رسیدن به شرایط امروز مردم سختی‌های زیادی کشیدند. بهتر است این فیلمسازان این چنین سوژه‌هایی که از آن اطلاعات درستی ندارند را دست‌مایه کار خود قرار ندهند.

تهیه‌کننده "پاداش سکوت" در ادامه بیان کرد: مسعود بخشی ثابت کرده که فیلمساز خوبی است. اما فکر می‌کنم در ساخت این فیلم حتی از حضور مشاوران خوب هم بهره نگرفته است. من به شدت از مضمون و محتوای فیلم متاسف شدم. نباید فیلمسازان به چنین مقوله‌هایی به این راحتی وارد شوند. نباید چنین نگاهی در یک بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی از سینمای ایران دیده شود.

وی با اشاره به حضور در جشنواره کن گفت: من برای اولین‌بار بود که در این جشنواره حضور پیدا کردم. به عقیده من جشنواره کن بیشتر یک بازار فیلم است. بیشتر محوریت جشنواره در غرفه‌هاست و دادوستد اقتصادی بیشتر شکل می‌گیرد. البته در کنار این بازار فیلم‌های مهمی نیز در جشنواره به نمایش درمی‌آیند. بهتر است ما برای عرضه سینمای ایران از سیاه‌نمایی فاصله بگیریم.

علی‌اکبری افزود: من شخصا علاقه زیادی به فیلم‌های انتقادی دارم. به طور نمونه فیلم "پاداش سکوت" را تهیه کرده‌ام و به چنین فضاهایی علاقمندم. این وظیفه یک هنرمند است. اما با سیاه‌نمایی مخالف هستم. حتی دیگر جشنواره‌های خارجی نیز چنین نگاهی را نمی‌پسندند. کن زمانی نسبت به جشنواره برلین و ونیز بیشتر سیاسی بود، اما حالا اینگونه نیست. زیرا دیگر نمی‌توان با موقعیتی که ایران در منطقه دارد از آن چشم‌پوشی کرد.

وی درباره فیلم نمایش فیلم "مثل یک عاشق" ساخته عباس کیارستمی در جشنواره کن هم گفت: من متاسفانه نتواستم این فیلم را ببینم. اما از غرفه ژاپن که تهیه‌کننده و پخش‌کننده این فیلم بود درباره آن جویا شدم که ظاهراً خیلی از نتیجه کار راضی نبودند.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: همانطور که می‌دانید ما پروژه سینمایی "استرداد" را در مرحله تولید داریم. یک بخشی از فارابی به توزیع آنونس و عکس‌های این پروژه تاریخی اختصاص داشت. تلاش کردیم در این جشنواره "استرداد" را معرفی کنیم. البته فیلم "پنهان" مهدی رحمانی را هم به نمایش گذاشتیم که با استقبال خوبی روبرو شدیم.

وی افزود: ما یک تله‌فیلم که محصول مشترک ایران و فرانسه بود را هم با عنوان "یهودستیز" در جشنواره امسال داشتیم که در همان روزهای ابتدایی با مخالفت یک آمریکایی روبرو شد و در چند روز بعد هم مدیریت جشنواره این فیلم را از جدول نمایش فیلم خارج کرد.

وی در پایان تاکید کرد: بیشتر فیلم‌هایی که عرضه شده بود درباره روابط جنسی و خشونت بود. فقط فیلم‌های از ایران، ژاپن و کشورهای آسیایی در آثار خود به بحث‌های انسانی پرداخته بودند. البته چند فیلم از فرانسه و ایتالیا هم به مقوله‌های خانوادگی پرداخته بودند. به همین دلیل آثار ایرانی به خوبی دیده شدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها