کد خبر: ۵۶۹۹۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۶     ۰۶ خرداد ۱۳۹۱
"الستر کروک" در تحلیل مذاکرات بغداد می‌گوید: انگیزه آمریکایی‌ها برای مذاکرات، آرام نگاه داشتن اوضاع است تا مانع اقدامات خودسرانه اسرائیل شده و احتمال ایجاد تنش در انتخابات آمریکا کاهش یابد.

"الستر کروک"، مامور سابق سرویس جاسوسی انگلیس (MI6) و مشاور ارشد "خاویر سولانا" در امور خاورمیانه در گفت‌وگو با فارس در خصوص سیاست اوباما برای منطقه گفت: سیاست اوباما این است که برای کسب رای در ریاست جمهوری آمریکا، نباید اتفاق خاصی در منطقه بیافتد.

وی همچنین در تحلیل رویکرد غرب در قبال برنامه هسته ای ایران افزود: آمریکایی‌ها میان برنامه صلح‌آمیز و غیر صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تفاوتی قائل نیستند و این مسئله مواضع اروپایی‌ها و آمریکا را غیرقابل اطمینان و اتکا می‌کند.

کروک در تحلیل نتایج مذاکرات اظهار داشت: موضع آمریکایی‌ از سال 2004، مطابق خواست اسرائیلی‌ها، هیچ تغییری نکرده و با توجه به عزم ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای خود، به نظر نمی‌رسد مذاکرات منجر به توافق بین ایران و گروه 1+5 شود.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

 

نتایج متعددی از مذاکرات اخیر1+5  با ایران که در بغداد صورت گرفت گرفت قابل استنتاج است. به نظرم اتفاقاتی که در این مذاکرات افتاد را می‌توان "سیاست اوبامایی" نام گذاشت. با این هدف که هر اتفاقی در خاورمیانه می‌افتد، منجر به بدتر شدن اوضاع در این منطقه می‌شود.  از این رو، سیاست اوباما در حال حاضر این است: برای کسب رای در ریاست جمهوری آمریکا، نباید اتفاق خاصی در منطقه بیافتد. انگیزه آمریکایی‌ها برای مذاکرات، آرام نگاه داشتن اوضاع با این هدف است که به اسرائیلی‌ها اطمینان دهند اتفاقی نمی‌افتد که مانع اقدامات خودسرانه اسرائیل شود؛ تا احتمال ایجاد تنش در انتخابات آمریکا کاهش یابد. 

همچنین تنش و بی‌ثباتی در خاورمیانه، باعث افزایش قیمت نفت می‌شود؛ افزایش قیمت نفتی که تاثیر مستقیمی بر شرایط و موقعیت اوباما در آمریکا خواهد گذاشت. پس برای همین آمریکا و دولت اوباما تلاش می‌کنند در منطقه اتفاقی نیفتد.

در میان کشورهای مذاکره کننده با ایران، آمریکایی‌ به طور خاص در مواضع خود مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران تغییری صورت ندادند. یعنی در موضع آنها از سال 2004، مطابق خواست اسرائیلی‌ها، هیچ تغییری داده نشده است. و با توجه به عزم ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای خود، به نظر نمی‌رسد مذاکرات منجر به توافق بین ایران و گروه 1+5 شود.

مصاحبه "اوباما" با "جفری گلدبرگ"، در مجله آتلانتیک تاییدی بر این نظریه است. اوباما در این مصاحبه به صورت شفاف اعلام کرد که ایران برنامه تسلیحاتی هسته‌ای ندارد و حتی تصمیمی هم برای چنین کاری نگرفته است؛ و همچنین اعلام کرد که رهبر و وزیر خارجه ایران از حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌ای یاد کرده‌اند و در همین مصاحبه گفت که آمریکا می‌خواهد توانمندی ایران را برای روی آوردن از برنامه صلح‌آمیز به برنامه هسته‌ای از بین ببرد.

آمریکایی‌ها میان برنامه صلح‌آمیز و غیر صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تفاوتی قائل نیستند و این مسئله مواضع اروپایی‌ها و آمریکا را غیرقابل اطمینان و اتکا می‌کند.

اتخاذ تحریم‌ها و فشارهای بیشتر اقتصادی علیه ایران، باعث محدود شدن سیاست‌ها و ابزارهای غرب می‌شود. به طوری که با اتخاذ این سیاست‌ها غرب خود ایران را وادار به واکنش و مقابله می‌کند. چیزی که در حال حاضر، غربی‌ها هیچ علاقه‌ای به وقوع آن ندارند. اروپایی‌ها نیز هراس زیادی از واکنش تند ایران به موضع غرب دارند و دلیل آن، شرایط بد اقتصاد اروپاست.

اوباما تلاش می‌کند با استفاده از مذاکرات، مانع از اقدام خودسرانه اسرائیل شود به همین خاطر است که خانم اشتون در مذاکرات دقیقا مواضعی‌ را مطرح می‌کند که چند وقت قبل از مذاکرات توسط نتانیاهو مطرح شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها