کد خبر: ۵۶۳۴۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۰۲ خرداد ۱۳۹۱
یوکیا آمانو متولد شهر کاناگاوای ژاپن در سال 1946 و پنجمین مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان تاسیس آن است.

باشگاه خبرنگاران، یوکیو آمانو فارغ‌التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه توکیو بوده  که در سال 1972 میلادی به وزارت خارجه ژاپن راه یافته است.

وی همچنین در ماه آگوست سال 2002 در مقام مدیریت کل امور علمی و کنترل تسلیحات وزارت خارجه ژاپن منصوب و سپس در سال 2004 مقام مدیریت‌کل بخش علوم و منع گسترش و خلع سلاح‌های هسته‌ای را به عهده گرفته است.

آمانو در سفارتخانه‌های ژاپن در هانوی، واشنگتن و بروکسل نیز حضور داشته و یکی از اعضای هیئت اعزامی ژاپن به کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در ژنو بوده ‌است.

وی پنجمین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان تاسیس این نهاد است که با رای اکثریت اعضای شورای حکام آژانس بین المللی به عنوان جانشین محمد البرادعی مصری برگزیده شد.

آمانو با سمت مدیریت دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی از کارمندان ثابت این نهاد، که بیش از دو هزار نفر این مجموعه فعالیت دارند محسوب می شود که این افراد در شش اداره خدمت می کنند و ریاست هر یک از آنها را یکی از معاونان مدیرکل آژانس برعهده دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یکی از نخستین اظهارنظرها پس از کسب کرسی ریاست این نهاد بین‌المللی تاکید کرد بود که آژانس باید میان نقش دوگانه خود در برابر عدم اشاعه سلاح های هسته‌ای از یک سو و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای از سوی دیگر توازن برقرار کند و به‌ عنوان شهروند ژاپنی نهایت تلاش خود را مبنی بر منع گسترش سلاح‌های اتمی در دنیا به کار می گیرد.

اما مواضع وی در قبال فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران در راستای شعارهای به ظاهر بی طرفانه اش نبوده و آمانو همواره تحت نفوذ قدرتهای حاکم بر آژانس در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران تصمیم گیری کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها