کد خبر: ۵۶۲۷۱
زمان انتشار: ۱۰:۲۲     ۰۲ خرداد ۱۳۹۱

دیروز دوشنبه اول خرداد ماه 1391 در ژنو و همزمان با آغاز به کار سیزدهمین نشست بررسی دوره ای جهانی حقوق بشر (یو. پی. آر) نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نيز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجويان ايران»،‌ نشست صبح دیروز از آن جهت اهميت داشت كه در آن به بررسی وضعیت حقوق بشر بحرین اختصاص داده شد.

محمد رضا سجادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، طی سخنانی با اشاره به گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملل که از تشدید وخامت اوضاع حقوق بشر در بحرین ابراز نگرانی عمیق کرده است.

وي ضمن انتقاد از دولت بحرین به خاطر استفاده از خشونت زیاد در سرکوب غیر نظامیان و شهروندان این کشور، افزایش شکنجه و دستگیری مردم توسط نیروهای پلیس، خواستار انجام تحقیقات فوری در زمینه جرایم انجام شده توسط نیروهای دولتی، پایان دادن به بی کیفری و محاکمه مرتکبین جنایات و آزادی سریع زندانیان سیاسی شد .

سفیر کشورمان همچنین در سخنان خود از دولت بحرین خواست تا هر چه سریع تر همه توصیه های به عمل آمده از سوی سازمان ملل را فورا اجرا کرده و در جهت تحقق خواستهای مشروع مردم بحرین یک گفتگوی همه جانبه، واقعی و موثر ملی را با حضور همه گروهها را برگزار کند.

لازم به ذکر است که در سازوکار یو پی آر وضعیت حقوق بشر همه کشورها طی 4 سال گذشته در یک روند نوبتی مورد رسیدگی قرار می گیرد کشور بحرین اولین کشوری است که با اتمام دور اول بررسی یو پی آر ، در دوم وضعیت حقوق بشر کشورش بر اساس 3 گزارش ملی، گزارش سازمان ملل متحد و گزارش سازمانهای غیر دولتی و نهادهای ملی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

سیزدهمین نشست یو پی ار قرار است در ۲۱ ام ماه مِی لغایت ۱۴ ام ژوئن سال جاری مطابق اول تا پانزدهم خرداد در محل دایمی این نشست در ژنو برگزار شود. نشستی که به نظر می رسد در آن قرار است تصمیماتی اتخاذ گردد که بر  اساس آنها شاید زمینه ها برای استفاده ابزاری از نهاد های حقوق بشری به نفع دشمنان بشر فراهم گردد.

با نگاهی گذرا به برنامه پنل ها و مهندسی چینش کشورهای شرکت کننده و گزارشگران این نشست به راحتی می توان درک کرد که قطعا توطئه ای در کار است تا قیام های مردمی منطقه را ابتر گذارد.

نخستین کشوری که در این نشست مورد بررسی قرار می گیرد بحرین است. کشوری که حقاً در ده سال اخیر نظیرش در پایمال شدن حقوق بشر غزه باشد. تجاوز،تعدی٬کشتار،اشغال و فقدان اولیه های حقوق شهروندی، تعداد بالای زندانیان سیاسی نسبت به جمعیت کشور و شکنجه و اعدام زندانیان تنها بخشی از مواردنقض حقوق بشر در این کشور می باشد. اما نکته ای که در قبال این کشور مشکوک به نظر می رسد چینش تروکا های بررسی کننده وضعیت حقوق بشر در این کشور است. اروگوئه ٬ اسپانیا و عربستان سعودی!

این مطلب بسیار مضحک می نماید که اشغالگر یک کشور که اکنون مدعی الحاق این کشور به خاک عربستان است، محقق در امور حقوق بشرکشور اشغال شده باشد!

به نظر می رسد با این تفاسیر قرار است به گونه ای طرح بی شرمانه الحاق خاک کشور بحرین به مایملک ال سعود را مشروعیت بخشد و زمینه های همراهی سازمان های بین المللی با این طرح اسراییلی- امریکایی فراهم سازد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها