کد خبر: ۵۵۱۲۵
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱
دور جدید مذاکرات نفتی ایران و عراق به منظور توسعه یک میدان مشترک نفتی و تاسیس شرکت مشترک نفت بین دو کشور ششم خردادماه سالجاری در تهران آغاز می‌شود که ایجاد شرکت مشترک و توسعه میدان سهراب 2 محور اصلی این مذاکرات است.
مهر، با گذشت حدود 6 سال از آغاز مذاکرات نفتی ایران و عراق برای توسعه مشترک میادین دور جدید مذاکرات این دو کشور همسایه در تهران ششم خرداد ماه سالجاری برگزار می شود.

بر این اساس، قرار است در این نشست یک کمیته مشترک فنی و عملیاتی 6 نفره با حضور مسئولان وزارت نفت دو کشور تشکیل شود که هدف اصلی از این ایجاد این کمیته انجام مطالعات و نظارت بر وضعیت اجرای طرحهای مشترک نفتی است.
همچنین تاسیس یک شرکت مشترک نفتی بین دو کشور در تهران از دیگر محورهای مذاکرات نفتی ایران و عراق است و پیش بینی می شود در سالجاری تاسیس شرکت مشترک در تهران انجام شود.
 
در حال حاضر مقامات نفتی ایران و عراق برای توسعه مشترک میدان نفتی سهراب به توافق رسیده اند و با پیشنهاد عراق توسعه این میدان توسط پیمانکاران ایرانی و سرمایه گذاری شرکتهای ایرانی انجام خواهد شد.
 
مهدی فکور مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی پیشتر با بیان اینکه مذاکراتی بین ایران و عراق از سال 1385 برای مشارکت در طرح میادین مشترک نفتی و مرزی بین دو کشور آغاز شده است، گفته بود: هم اکنون پیش نویسی برای این همکاری مشترک نفتی بین دو کشور تدوین شده است.
 
وی با تاکید بر اساس توافقهای اولیه، مقرر شده است که دو کشور سه میدان مشترک نفتی را به طور مشارکتی توسعه دهند از تاسیس شرکت مشترک نفتی بین ایران و عراق در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: تاکنون برخی از مجوزهای قانونی برای تاسیس این شرکت مشترک نفتی اخذ شده ضمن آنکه ساختار این شرکت نفتی هم تعیین شده است.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه در حال حاضر طرف عراقی فرصتی برای اخذ برخی از مجوزهای قانونی از دولت خود درخواست کرده است، یادآور شده بود: قرار است عراق تشکیل این شرکت مشترک نفتی را به تایید مسئولان ارشد دولت عراق برساند.
 
فکور همچنین با بیان اینکه عراق برای توسعه مشترک این سه میدان نفتی تمایل به استفاده از پیمانکاران داخلی و بومی دو کشور را دارند، تاکید کرده بود: اما مانعی برای مشارکت شرکتهای خارجی در طرح توسعه این میادین مشترک نفتی وجود ندارد.
 
دی ماه سال 1389 با برگزاری نخستین نشست کارگروه اجرایی مشترک (JEWG) بین مقامات ایران وعراق در تهران، دو کشور همسایه یک موافقت ‌نامه همکاری برای توسعه میادین مشترک و مرزی نفت امضا شد.
 
بر اساس توافق جدید نفتی تهران - بغداد، مقرر شده است یکسری کمیته‌های کارشناسی مشترک به منظور بررسی مسائل قراردادی، فنی و مالی به منظور توسعه میادین مشترک و مرزی نفتی ایجاد شود.
 
این کمیته ها باید با برگزاری نشستهای مشترک با مرتفع ساختن برخی از مسائل باقی مانده زمینه را برای امضای یک قرارداد همکاری دو جانبه بین دو کشور آماده کنند.
 
در حال حاضر بر اساس مطالعات انجام شده 23 میدان هیدروکربوری مشترک بین ایران و عراق وجود دارد که در نشست دو جانبه اخیر در تهران مقرر شد که این میادین در سه گروه اکتشافی، توسعه ای و تولیدی طبقه بندی شوند.
 
با توافق مقامات دو کشور اولویت برای توسعه میدان‌های مشترکی است که در خطوط مرزی دو کشور قرار دارند که هنوز توسعه این میادین و یا مناقصات طرح توسعه میدان در دو کشور انجام نشده است از این رو با این توافق امکان توسعه میادین مشترک نفتی همچون آزادگان جنوبی و یادآوران وجود ندارد.
 
عبدالکریم لعیبی وزیر نفت فعلی عراق تابستان سال 1388 تفاهم نامه ای را با شرکت ملی نفت ایران به منظور تعریف یک چارچوب مشترک همکاری برای توسعه میادین مشترک نفتی امضا کرده بود.
 
براساس با این توافق نامه، قرار بود ایران و عراق میادین مشترکی را شناسایی و به صورت آزمایشی یک ساختار اکتشافی، یک میدان توسعه نیافته و یک میدان در حال تولید را بررسی کنند تا درباره چگونگی تولید آنها به جمع بندی برسند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها