کد خبر: ۵۵۰۳۹
زمان انتشار: ۱۸:۲۹     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
جریان‌های غربگرا نامزدهای اسلامگراها را که از بخت بیشتری برای پیروزی برخوردارند، هدف حملات خود قرار می دهند.

فارس، تنور انتخابات ریاست جمهوری در مصر هر روز داغ تر می‌شود و همزمان مرز بندی بین گروه‌های حاضر در انتخابات با موضع‌گیری نامزدها و نیز برگزاری مناظره‌های تلویزیونی ملموس تر می‌شود.

انتخابات مصر با حضور 13 کاندیدا برگزار خواهد شد ولی این کارزار و جدال بین نامزدهای غربگرا با اسلامگرا محدود است.

این کاندیدها را در دسته بندی کلی می توان به چهار گروه کلی تقسیم بندی کرد:

اسلامگراها با چهار کاندیدا وارد کارزار انتخاباتی شدند که عبارتند از "محمد مرسی"، عبد المنعم أبو الفتوح، 3. محمد سلیم العوا، 4. عبد الله الاشعل

 

 

"محمد مرسی" کاندیدای جماعت اخوان المسلمون شاخه سیاسی حزب "آزادی و عدالت" است که در روز 20 فروردین سال جاری رسما کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مصر شد.

وی رئیس حزب آزادی و عدالت، نماینده پارلمان الشعب و از رهبران ارشد جماعت اخوان المسلمون است که در سال 2000 نیز وارد پارلمان مصر شده بود.

محمد مرسی گزینه ذخیره جماعت اخوان المسلمون بود که پس از رد صلاحیت خیرت شاطر جایگزین وی شد. در بین نامزدهای اسلامگراها از وی به عنوان یکی گزینه‌های یاد می کنند که بخت بیشتری برای پیروزی در این دور از رقابت‌ها دارد.

عبدالمنعم ابوالفتوح

 

"عبد المنعم أبو الفتوح" یکی دیگر از نامزدهای اسلامگرا در انتخابات ریاست جمهوری مصر است . وی عضو جدا شده از اخوان المسلمون که وارد عرصه رقابت شده و از حمایت گروههای سلفی نیز برخوردار است.  از ابوالفتوح نیز به عنوان یکی از گزینه‌های نام برده می شود که از بخت بیشتری برای پیروزی در این دور از انتخابات برخوردار است.

 

دو نامزد دیگر اسلامگراها یعنی محمد سلیم العوا و عبد الله الاشعل بر اساس برآوردهایی که از جامعه مصر می شود از شانس کمتری برای کسب آرای مردمی برخوردارند و عبدالله الاشعل حمایت خود را از نامزدی محمد مرسی اعلام کرده است و  روز گذشته خبرهایی هم مبنی بر کناره‌گیری وی به نفع او منتشر شده بود گرچه این خبر بعدا از سوی خود وی نیز رد شد ولی گفت که نامزدهای اسلامگرا باید بر سر یک نامزد به توافق برسند.

 

عمروموسی

 

در تقابل با جریان اسلامگرا نیز نامزدهای غربگراها با چهار نامزد وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند که در بین آنها نام دو چهره سرشناس "عمروموسی" دبیرکل سابق اتحادیه عرب و وزیر خارجه مبارک و "احمد شفیق" آخرین نخست وزیر دیکتاتور مصر به چشم می خورد.

عمروموسی از جمله دیپلمات‌های با سابقه مصر است. موسی یک دهه (1991 تا 2001) وزیر خارجه مصر و پس از آن دبیرکل اتحادیه عرب بود (2001 تا 2011). برخی از سایت‌های خبری از جمله الاهرام با انتشار نظر سنجی‌ها سعی در القای برتری وی در رقابت با سایر رقبا در انتخابات ریاست جمهوری مصر دارند.

احمد شفیق نخست وزیر سابق مصر و وزیر سابق هواپیمایی این کشور است و در روزهای پایانی زمامداری حسنی مبارک از سوی رئیس جمهور مخلوع مصر به سمت نخست وزیر این کشور انتخاب شد و تا چند هفته پس از سرنگونی مبارک در این سمت قرار داشت. انقلابیون مصری وی را در زمره بقایای نظام پیشین مصر می‌دانند. از وی به عنوان نامزد مورد حمایت شورای عالی نظامی مصر یاد می کنند.

حسام خیرالله و عبدالفتاح فوزی دو نامزد دیگر این جریان هستند که حضوری کم رنگ در انتخابات دارند و چندان پررنگ در عرصه انتخابات ظاهر نشدند

ملی‌گراها به همراه سه نامزد "حمدین صباحی"،  "محمود حسام الدین" و "هشام البسطویسی" وارد این دور از رقابت‌ها شدند که نسبت به نامزدهای اسلامگرا و غربگرا از معروفیت کمتری برخوردارند.

چپگراها هم دو کاندیدا را به عرصه رقابت فرستاده اند که خالد علی و ابوالعز الحریری نام دارند.

  با وجود این تنها 9 روز دیگر به انتخابات ریاست جمهوری مصر باقی مانده است ولی هنوز تنور انتخابات چندان داغ نشده و باید منتظر ماند طی روزهای آینده فضای سیاسی مصر به کدام یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هدایت می شود و مردم مصر سکان هدایت انقلاب را پس از مبارک به کدام یک از شخصیت ها واگذار خواهند کرد . ولی یک نکته‌ مشخص است و آن این است که اسلامگراها از مقبولیت و جایگاه زیادی در جامعه مصر برخوردارند و در صورت برگزاری انتخابات در فضایی عادلانه و شفاف این نامزدهای اسلامگراها خواهند بود که گوی سبقت را در این دور از رقابت‌ها خواهند ربود و پیروز میدان خواهند شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها