کد خبر: ۵۵۰۲۷
زمان انتشار: ۱۸:۰۳     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

سرانجام پس از چندین ماه زمینه‌سازی آل سعود و آل خلیفه برای مشروعیت بخشیدن به اشغال بحرین، یک مسئول بحرینی تأکید کرد که این کشور با طرح شاه سعودی برای الحاق به عربستان موافقت کرده است.

به گزارش رجانیوز، در آستانه برگزاری نشست اعضای شورای همکاری در ریاض، وزیر اطلاع رسانی رژیم آل خلیفه اعلام کرد که اتحاد دوجانبه مورد توافق این کشور با عربستان سعودی، در ۴ محور خواهد بود و بحرین موافقت کرده است که با عربستان سعودی در چهار محور «امنیت»، «دفاع»، «اقتصاد»، و «امور خارجی» همسویی داشته باشد.
سمیره رجب همچنین اذعان کرد: کشورهای کوچک امروزه نمی‌توانند به بقا ادامه دهند و امیدواریم بقیه کشورهای عربی منطقه به این اتحادیه بپیوندند.

خبرگزاری رویترز هم در این زمینه گزارش داده است که این تصمیم در راستای نزدیک‌تر کردن شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به یکدیگر است تا بتوانند با نفوذ ایران در منطقه مقابله کنند. روزنامه‌های محلی بحرین و عربستان سعودی هم یکشنبه نوشته بودند که این دو کشور در سایه نگرانی از خشم شهروندان شیعه از دو خاندان حاکم در دو کشور و متهم کردن ایران به تحریک معترضان، احتمال دارد یک اتحاد اولیه تشکیل دهند.

علاوه بر آل خلیفه که این مساله را آخرین امید خود برای نجات از سقوط در برابر انقلاب اسلامی مردم این کشور می‌داند، حکومت ریاض هم بیم آن دارد که اعتراض‌های بحرین به مناطق شرقی عربستان سعودی که شیعیان ساکن آن هستند و چاه‌های اصلی نفت آنجا است، سرایت کند.

اما این ماجرا به همین سادگی قابل دسترس نخواهد بود؛ چرا که اعلام این مساله به شدت خشم گروه‌های انقلابی بحرین را برانگیخته است. در همین زمینه، شیخ سلمان علی دبیر کل جمعیت «وفاق ملی» ضمن مخالفت با ادغام بحرین با عربستان بر ضرورت توجه به خواست ملت بحرین تاکید کرد.

وی تاکید کرده که نه پارلمان و رژیم حاکم نماینده ملت و خواست آن نیستند و هر تصمیمی که در راستای اجرای این طرح گرفته شود، باطل و غیرقانونی است.

جمعیت وفاق اسلامی، بزرگ‌ترین گروه معترض بحرینی هم می‌گوید که دخالت عربستان سعودی در بحرین، با هدف جلوگیری از شکل گیری دموکراسی در این کشور صورت می‌گیرد. جاسم حسین یکی از مسئولان بلند پایه الوفاق گفته است: «مشکلات بحرین محلی است نه منطقه‌ای. عربستان سعودی توان انجام کار زیادی ندارد. نیروهای خود را به بحرین فرستاد اما در خاموش کردن اعتراض‌ها شکست خورد.»

نیروهای نظامی عربستان سعودی ماه مارس ۲۰۱۱ به منظور کمک به دولت بحرین و جلوگیری از انقلاب در این کشور که منجر به سقوط رژیم آل خلیفه می‌شود، در مقابله با اعتراض‌های شیعیان وارد این کشور شدند که این مساله، با اعتراضات گسترده محافل حقوق بشری بین‌المللی روبرو شد.

روز شنبه هم معترضان بحرینی پس از تظاهرات در چند خیابان در اعتراض به این مساله، با نیروهای پلیس ضد شورش درگیر شدند. آن‌ها خواستار آزادی شماری از رهبران اعتراض‌ها و فعالان حقوقی از زندان هستند. عبدالهادی الخواجه، یکی از این فعالان است که از سه ماه پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد اما تاکنون هیچ اقدامی برای آزادی او صورت نگرفته است.

از سوی دیگر، گرو‌ه‌ها و جناح‌های انقلابی در بحرین به رژیم آل خلیفه درباره هرگونه تشدید اقداماتش علیه جنبش مردمی مسالمت آمیز این کشور هشدار دادند. با این حال، سمیره رجب گفته که انتظار می‌رود عربستان سعودی و بحرین برپایی اتحاد سیاسی را در جلسه سران شورای همکاری خلیج فارس، دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه اعلام کنند.

گروه‌ها و جناح‌های مخالف در بحرین در راستای خنثی سازی توطئه جدید رژیم‌های آل خلیفه و آل سعود، در بیانیه‌ای که شب گذشته منتشر شد تاکید کردند که هرگونه اتحاد بین بحرین و عربستان را نمی‌پذیرند و به رژیم آل خلیفه درباره هرگونه تشدید اقداماتش علیه جنبش مردمی مسالمت آمیز این کشور هشدار دادند.

آن‌ها همچنین بر خطرناک بودن هرگونه ادغام  بحرین با عربستان تحت هر عنوانی تاکید کردند و ضرورت برآورده شدن خواسته‌های مردم و اهداف انقلاب را خواستار شدند.

بحرین از بیش از یکسال پیش شاهد تظاهرات مردمی و انقلاب علیه رژیم آل خلیفه است و نیروهای امنیتی بحرین با همدستی نیروهای اشغالگر سعودی به سرکوب مردم پرداخته‌اند که تاکنون در جریان این سرکوبگری صد‌ها نفر شهید یا زخمی شده‌اند. رژیم‌های آل سعود و آل خلیفه در توطئه جدیدی از اتحاد بین بحرین و عربستان سخن گفته‌اند که اقدامی برای بردن بحرین زیر قیمومیت کامل سعودی‌ها به منظور مقابله با انقلاب مردم این کشور است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها