کد خبر: ۵۴۶۹۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
در جریان بررسی موضوع قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها و میزان درآمد حاصله از اجرای فاز دوم این قانون در سال ۹۱، پیشنهادات مختلفی مطرح شد که هیچ یک از این پیشنهادات به تصویب مجلس نرسید.

فارس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) و در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه 1391 کل کشور بالاخره تکلیف میزان درآمد دولت از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها در سال جاری را مشخص و این رقم را 66 هزار میلیارد تومان تعیین کردند.

در جریان بررسی موضوع قانون یارانه‌ها در صحن علنی مجلس، تعدادی از وکلای ملت پیشنهادات مختلفی را مطرح کردند که هیچ یک از این پیشنهادات رای نیاورد.

امین حسین رحیمی نماینده مردم ملایر در مجلس، پیشنهاد حذف عبارت «ماده 1» در قسمت الف جزء یک بند 10 ماده واحده بودجه 91 را ارائه داد و در بیان توضیحاتی در خصوص این پیشنهادش، گفت: سال گذشته درآمد دولت از اجرای قانون یارانه‌ها 54 هزار میلیارد تومان تعیین شده بود اما امسال کمیسیون تلفیق پیشنهاد کسب درآمد 56 هزار میلیاردی از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را ارائه کرده یعنی 2000 میلیارد تومان افزایش در این زمینه وجود دارد که طبیعتا با توجه به این رقم نباید نگرانی‌ای ایجاد شود، ریشه نگرانی همین عبارت «ماده 1» است که اگر حذف شود، معنایش این است که دولت از افزایش قیمت حامل‌های انرژی درآمد کسب کند.

رحیمی با اشاره به تعیین رقم 10 هزار میلیارد تومانی برای یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در قانون بودجه، گفت: این رقم اصلاح قیمت نیست بلکه یارانه‌ای است که در بودجه وجود دارد و دولت به مردم کمک می‌کند.

این نماینده مجلس بر همین اساس با تاکید بر اینکه رقم 10 هزار میلیارد تومانی تعیین شده برای یارانه‌های نان، از اصلاح قیمت‌ها حاصل نمی‌شود، گفت: با توجه به متن نگارش شده در بند الف این جزء، دولت باید تمام رقم 56 هزار میلیارد تومان را از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به دست آورد، از این رو بهتر است لفظ «ماده 1» از این جزء حذف شود تا افزایش آنچنانی در میزان قیمت‌ها نداشته باشیم.

در ادامه این جلسه اسدالله عباسی نماینده رودسر در مجلس در سخنانی به مخالفت با این پیشنهاد پرداخت و گفت: اگر لفظ «ماده 1» از این جزء حذف شود، بی‌انضباطی به وجود می‌آید.

وی افزود: ما نباید مقررات را حذف کنیم تا دولت هر طور که می‌خواهد، اصلاح قیمت‌ها را انجام دهد.

عباسی همچنین گفت: بند الف کاملا راه را برای اصلاح قیمت‌ها مشخص کرده است و اگر این حذف جزء تصویب شود، دولت می‌تواند به هر طریقی که می‌خواهد، اصلاح قیمت‌ها را انجام دهد از این رو به نظرم این پیشنهاد غیرکارشناسی است.

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز در سخنانی به موافقت با پیشنهاد رحیمی پرداخت و گفت: از آنجایی که 2 ماه از سال جاری گذشته است، افزایش درآمد‌ها در 10 ماه باقیمانده انجام می‌شود بنابراین شیب بالایی در اصلاح قیمت‌ها خواهیم داشت.

وی افزود: در این صورت قیمت بنزین آزاد حداقل 1050 تومان، بنزین سهمیه‌ای 700 تومان، نفت کوره 280 تومان، گاز مایع 115 تومان و برق به 80 تومان افزایش می‌یابد.

این نماینده مجلس بر همین اساس با بیان اینکه این افزایش قیمت‌ها با شیب بالا کمر‌شکن است، تصویب کرد: باید رقم 56 هزار میلیارد در بند الف کاهش یابد.

قاضی‌پور در خاتمه یادآور شد: مشخص نیست این رقم جزء هزینه‌هاست یا یارانه‌ها و باید دید قرار است این درآمد از مردم اخذ شود یا قرار است به مردم یارانه بدهند.

محمد‌رضا فرزین دبیر ستاد هدفمند‌سازی یارانه‌ها نیز که در این جلسه حضور یافته بود، به عنوان نماینده دولت پشت تریبون قرار گرفت و ضمن اعلام بی‌نظری دولت دولت با این پیشنهاد، گفت: اگر این اصلاح عبارتی انجام نشود، باز هم دست دولت را نمی‌بندد ولی هدفی که پیشنهاد دهنده در این پیشنهاد دارد، با حذف این لفظ، حاصل نمی‌شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس سپس پیشنهاد رحیمی را به رای وکلای ملت گذاشت که خانه ملتی‌ها نیز با 66 رای موافق، 53 رای مخالف و 35 رای ممتنع از 218 نماینده حاضر در جلسه با این پیشنهاد مخالفت کردند.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام سید‌سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس پیشنهاد حذف عبارت «نان» را در جزء ب قسمت اول بند 10 ماده واحده لایحه بودجه 91 ارائه داد و در بیان توضیحاتی گفت: منابع هدفمند‌سازی یارانه‌ها 66 هزار میلیارد تومان تعیین شده که 56 هزار میلیارد از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، 10 هزار میلیارد تومان از اصلاح قیمت نان، برق و سایر خدمات حاصل می‌شود و قرار است نحوه هزینه‌کرد 66 هزار میلیارد تومان، ارائه 48 هزار میلیارد تومان به خانوارها به صورت یارانه نقدی، 10 هزار میلیارد تومان برای تولید، 2000 میلیارد تومان برای بیمه بیکاری و 6 هزار تومان برای بهداشت و درمان باشد.

ذاکر با طرح این سوال که آیا قرار است این منابع در سایه اصلاح قیمت‌ها حاصل شود یا خیر، گفت: در این متن نوشته شده که درآمد‌ها از اصلاح قیمت‌ها حاصل شود ولی باید در این زمینه شفاف‌سازی صورت گیرد تا مشخص شود چقدر از این یارانه پس از اصلاح قیمت‌ها، به مردم تعلق می‌گیرد.

ذاکر با تاکید بر اینکه این موضوع برای ما مشخص نیست، گفت: نان یک موضوع امنیتی و سیاسی و غذای مشترک همه مردم است به همین دلیل باید به موضوع نان بیشتر توجه شود.

نماینده ارومیه در مجلس همچنین تاکید کرد: نباید قیمت نان افزایش یابد و باید راهکارهای دیگری برای جلوگیری از افزایش قیمت نان اندیشیده شود چراکه اگر قیمت نان گران شود، این موضوع برای افراد کم درآمد سخت است و باید راهکارهای دیگری در این زمینه در نظر گرفته شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از این سخنان ذاکر خطاب به وی گفت: قرار نیست قیمت نان افزایش یابد، این یارانه در ردیف‌های لایحه بودجه وجود دارد و دولت قرار است از آن استفاده کند و از بودجه عمومی صرفه ارائه این یارانه به مردم می‌شود و نان تحت تاثیر اصلاح قیمت‌ها قرار نمی‌گیرد.

فرزین نیز به عنوان نماینده دولت ضمن مخالفت با این پیشنهاد، گفت: رقم 10 هزار میلیارد تومانی یارانه‌‌های نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در قانون بودجه، هیچ ارتباطی با افزایش قیمت نان ندارد و این ردیف در لایحه بودجه 91 وجود دارد.

بهارستان‌نشینان در ادامه با 16 رای موافق، 77 رای مخالف و 28 رای ممتنع از 218 نماینده حاضر در جلسه، با پیشنهاد ذاکر مخالفت کردند.

در ادامه این جلسه مصطفی کواکبیان نماینده سمنان و عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه پیشنهاد حذف جزء در جزء 1 بند 10 ماده واحده بودجه را ارائه داد و در بیان توضیحاتی در خصوص پیشنهادش، گفت: هدف ما این است که نقدینگی در جامعه افزایش نیابد و به مردم فشار وارد نشود.

وی افزود: ما برای همین مردم و همین جامعه دلسوزی داریم و هدف ما این است که زائده یارانه‌ها از بدنه اقتصاد ملی حذف شود.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: قیمت‌ها نباید به گونه‌ای افزایش یابد که مردم را صدقه‌خور و کمیته‌ امدادی بار بیاوریم و از آن طرف نیز بر آنان منت بگذاریم.

به گزارش فارس، مصطفی کواکبیان پیشنهاد حذف رقم 60 هزار میلیارد ریالی از مجموع میزان درآمد حاصله برای قانون یارانه‌ها در گزارش کمیسیون تلفیق را ارائه داد که این پیشنهاد نیز با 35 رای موافق، 47 رای مخالف و 24 رای ممتنع از 210 نماینده حاضر در جلسه، رد شد.

جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس نیز در این جلسه رفع ابهامی را مطرح کرد و گفت: سال گذشته مجلس در قانون هدفمند‌ی یارانه‌ها، مصوب کرد که رقم 54 هزار میلیارد تومان طی سال 90 از اصلاح قیمت‌ها حاصل شود اما دولت صبر کرد و در چند ماه آخر سال گذشته، قیمت‌ها را افزایش داد و با شیب کندی درآمد در نظر گرفته شده، حاصل شد.

وی افزود: اگر مجددا همین اتفاق در سال 91 نیز رخ دهد و دولت اجرای مصوبه مجلس را عقب بیندازد و در چند ماه باقیمانده از سال 91، با شیب کندی، اصلاح قیمت‌ها را انجام دهد، در این صورت مجددا به مشکل سال گذشته دچار می‌شویم از این رو باید تفسیر کاملا روشن باشد تا زمینه درگیری‌ها و تنش‌ها بین مجلس و دولت فراهم نشد.

لاریجانی ابهام مورد نظر قادری را وارد دانست و گفت: این موضوع یک بار هم رخ داد و مجلس مجبور به ارائه تفسیر شد بنابراین ابهام وارد است و باید اجرای قانون یارانه‌ها در طول ماه‌های سال 91 به طور متوازن انجام شود.

سپس لاریجانی پیشنهاد اصلاح عبارتی در قسمت الف جزء 1 بند 10 ماده واحد بودجه 91 را ارائه کرد مبنی بر اینکه رقم 56 هزار میلیارد تومان از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی «به صورت ماهانه و متوازن هر ماه متوسط مبلغ 4 هزار و 66 میلیارد تومان» حاصل شود که این پیشنهاد با موافقت مجلسی‌ها مواجه شد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری آخرین فردی بود که در جریان بررسی موضوع قانون یارانه‌ها در صحن علنی، پیشنهاد افزایش درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در  قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها برابر درآمد حاصل از درآمد 75 هزار میلیارد تومان به نسبت 50 درصد و 30 درصد و 20 درصد برای خانواده، تولید و دولت را ارائه داد که این پیشنهاد نیز با 28 رای موافق، 67 رای مخالف و 29 رای ممتنع از 202 نماینده حاضر در صحن علنی، رد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها