کد خبر: ۵۴۵۹۴
زمان انتشار: ۲۰:۳۹     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
سرویس سیاسی هم اندیشی؛ یکی از مباحثی که هم اکنون مطرح است بحث ریاست مجلس نهم است که هر یک از احزاب و جبهه ها مواضع خود را در این خصوص تصریحا و یا تلویحا به آن اشاره کرده اند.

به همین مناسبت هم اندیشی با حجت الاسلام نبویان نماینده منتخب مردم تهران در مجلس نهم و عضو جبهه پایداری گفتگویی را انجام داده که در ادامه آمده است.

هم اندیشی:همانطور که استحضار دارید، مجلس نهم در شرف تشکیل است  و بحثی که هم اکنون مطرح است پیرامون هیئت رئیسه و ریاست مجلس نهم است.

می‌خواستیم این سوال را از خدمت شما داشته باشیم که اولاً خصوصیات اصلی و واقعی و مهم و نه شعاری هیئت‌ رئیسه و ریاست مجلس از نظر شما چیست؟ و سوال دوم این که چرا بحث مدیریت مجلس نهم در رسانه‌ها یا کلام کسانی که اصحاب سیاست و مجلس هستند بین دو شخص خواص محدود می شود و اذهان عموم جامعه را منحصرا محدود بین چند نفر خاص می کند.

آیا الزاماً یکی از این دو نفر شایسته ریاست مجلس نهم می­باشند؟ و کس دیگری شایسته این امر نیست؟

 

حجت الاسلام نبویان:

بسم الله الرحمن الرحیم ضمن تشکر از حضرتعالی و دوستان شما. من اولاً تشکر کنم از مردم عزیز کشور که در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم بسیار خوب در صحنه حاضر شدند و به ویژه از مردم عزیز تهران (دانشگاهیان، طلاب، اساتید دانشگاه، بازاریان و ...  ) که به بنده اعتماد کردند و ما قدردان زحمتشان هستیم.

اما نسبت به سوال اول که فرمودید، به نظر ملاک‌هایی که باید رئیس مجلس داشته باشد تابع یک نکته است که باید خیلی به آن توجه بکنیم و آن این است که به نظر بنده این حضور و گزینشی که مردم عزیز در انتخابات داشتند حامل 3 یا 4 پیام می­باشد.

پیام اول این است که مردم در مقابل دشمن دیدند که دشمن دارد فشار می‌آورد، در مقابل دشمن ایستادند. لذا مجلسی که به قول امام(ره) در رأس امور است، باید نمایندگان آن هم در رأس امور باشند.

اولین نکته این است که باید در مقابل دشمن، در مقابل دنیای کفر یعنی دنیای مدرن، از عزت ملت مسلمان ایران دفاع بکند.

پیامی دومی این که، در سطح کشور افرادی گزینش شده‌اند که ادعای دفاع از ارزش‌های اسلامی را دارند و این برای مردم مطلوب است. لذا نمایندگان مجلس این نکته را لحاظ بکنند و درصدد شناخت ارزش‌های اسلامی و تکمیل قوانین برای ایجاد و عملیاتی کردن ارزش‌های اسلامی در سطح جامعه باشند.

نکته سوم این است که مردم به دعوت مقام معظم رهبری به میدان انتخابات آمدند. نماینده مجلس باید حواسش جمع باشد تا تبعیت کامل از ولی‌فقیه داشته باشد.

نکته چهارم این است که این مردم مشکلاتی در زندگی خودشان دارند. به لحاظ اشتغال، معیشت و .. . باید تلاش بشود که نماینده مجلس اینها را تصحیح کند و این مشکلات را حل کند. نماینده مجلس این 4 نکته را باید داشته باشد.

اگر نمایندگان مجلس اینگونه بودند که انشاء الله هستند، مجلس نیز باید یک رئیسی داشته باشد که در داشتن این 4 ملاکی که عرض کردم از همه برتر باشد. لذا او باید کسی باشد که این 4 ملاک را در حد بالاتر از نمایندگان مجلس داشته باشد تا بتواند این 4 ملاک را محقق کند.

اما در مورد سوال دوم، آیا باید گزینه‌های ریاست مجلس منحصر به این دو بزرگوار که اسمشان مطرح است باشد؟ خیر، هیچ وجهی ندارد. این امر شاید یک مقداری کار تبلیغاتی باشد. اگرچه نسبت به این دو گزینه حداقل یک گزینه می‌تواند مطلوب باشد و الان نمی‌خواهم معین کنم.

 

هم اندیشی: در ادامه قصد داریم که از حضرتعالی این مطلب را بپرسیم که چرا بعضاً یا غالب نیروهای ارزشی از آقای حداد حمایت می کنند؟

 

حجت الاسلام نبویان:

من عرض کردم الان نسبت به تعیین این گزینه‌ها هیچ صحبتی نمی‌کنم. آن نکته‌ای که فرمودید (انحصار گزینه های ریاست مجلس) من هم فرمایش شما را قبول دارم که ضرورتی ندارد که ما ریاست مجلس را منحصر به 2 نفر خاص بکنیم.

هر کسی که این 4 ملاکی را که من عرض کردم در سطح بالاتری احراز کند، باید آن را در رأس قرار بدهیم. البته عرض کردم یکی از این دو گزینه فردی است که می‌تواند حدی از این ملاک‌هایی که ما گفتیم را داشته باشد. انشاالله همین گزینه مدیریت مجلس را بدست خواهدگرفت.

متأسفانه جای گله دارد که چرا این لابی‌ها و رایزنی‌ها تحت هر عنوانی دارد انجام می‌شود تا به تعبیر بنده رأی نمایندگان مجلس خریده بشود و به فلانی رأی بدهند. این جای گله دارد.

اگرچه صحبت و تبلیغ لازم است اما نه به هر قیمت ممکن! این نحوه عملکرد، این مسئله را تداعی می‌کند که رئیس مجلس مورد نظر یک عده ای باید به هر نحو ممکن به ریاست مجلس برسد و رأی بیاورد.  و این خوب نیست. در شأن رئیس مجلس نیست.

ما نباید از مدار شرعی عبور کنیم. از ملاک‌های شرعی عبور نکنیم. انشاالله که خدای متعال به ذهن نمایندگان مجلس می‌اندازد که فرد اصلح را برای ریاست برگزینند.


هم اندیشی:طرح مسئله تشکیل فراکسیون ها توسط یک شخص یا اشخاص معدود و برنامه ریزی برای مجلس نهم را مناسب می بینید؟ آیا قبل از این که مجلس نهم تشکیل شود بحث تشکیل فلان فراکسیون منطقی است؟


حجت الاسلام نبویان:

این مسئله که شخص نباید انجام بدهد یا باید انجام بدهد یا اینکه یک گروه یا جبهه خاص تشکیل فراکسیون را انجام بدهند هیچ جا نوشته شده نیست. بالاخره اگر کسی توانسته است فرض کنید یک شخصی است اما آنقدر دارای نفوذ است که مثلاً 50 نفر یا 100 نفر را می‌تواند دور خودش جمع کند و کسی هم نمی‌تواند مانع ایشان بشود.

به نظرم اصل تشکیل فراکسیون، کار خوبی است، البته اگر انشاالله با نیت درست و برای حل مشکلات مردم باشد، برای دفاع از ارزش‌های اسلامی تشکیل شده باشد نه برای حفظ بعضی از منافع.

در این صورت امر خوب و ممدوحی است. منتها همه دوستان  و همه نمایندگان باید توجه کنندمسئله اصلی تشکیل فراکسیون نیست. فراکسیون اگر برای تحقق آن 4 نکته‌ای که من عرض کردم ابزار قرار بگیرد، ارزش دارد و الا اگر فراکسیونی هم تشکیل بشود و برای یک سری اهداف حزبی و شخصی باشد، به نظر بنده این کار، کار درستی نیست.

 

هم اندیشی: ما هر روز مذاکرات مجلس را از طریق رادیو گوش می‌دهیم و ریز صحبت‌هایی که گفته می‌شود و یا حداقل آنچه که پخش می‌شود را می‌شنویم. متأسفانه دو نکته منفی خیلی مشاهده می­شود. من خودم شخصاً و دوستان واقعاً متأثر می‌شویم که چرا مجلسی که در یک کشور اسلامی است، این دو ضعفی که برای مجلس جمهوری اسلامی زشت است، یکی اینکه در موقع رأی‌گیری باید بترها در تریبون مجلس تذکر بدهند و بگویند که گنمایندگان به داخل صحن آمده و رأی بدهید" اگر کسی که داخل نبوده و از مذاکرات و لایحه و یا طرح اطلاعی ندارد، چگونه می‌خواهد رأی بدهد.

همواره در صحن مجلس این مطلب به گوش میرسد. نمایندگان حقوق ثابت و بدون کسری می‌گیرند ولی متأسفانه این کوتاهی را انجام می‌دهند.

و نکته دوم و واقعاً تأسف‌برانگیز مخصوصاً در بعد از انتخابات این است که یک عده‌ای ناامید شدند از حضور در مجلس، در نطق‌های آنها کارگشایی و راهگشایی برای امور ملت و کشور دیده نمی شود و فقط تعریف از خود است. این دو معضل به نظر من چگونه باید در مجلس نهم اصلاح بشود؟

 

حجت الاسلام نبویان:

به نظر من ما یک اصل کلی را باید رعایت کنیم. من در زمان تبلیغات هم بودم و دیدم که شیوه مدرن این است که انسان به منافع خودش از هر طریق ممکن برسد. شرعی و یا غیرشرعی، با پول دادن، با وعده‌های کاذب دادن و ... .

این شیوه، شیوه اسلامی نیست. شیوه انسانی نیست. در حالی که در مقابل این شیوه، شیوه درست همین شیوه اسلامی را داریم. ما خدای متعال را داریم، ما مسلمان هستیم. ما تابع قرآن هستیم. اگر قرار است ما شیوه اسلامی را داشته باشیم اولین نکته این است که نماینده مجلس در جلوی قانون سوگند یاد می‌کند و به علاوه به مردم هم تعهد داده است و این تعهد وظیفه شرعی است و حرام است که من نماینده وقتی بدون اجازه و بدون هیچ دلیلی و بدون دلیل قابل توجیح بیرون از صحن مجلس باشم.

حتی اگر توجه به لایحه داشته باشیم حق نداریم بیرون باشیم و باید در صحن مجلس و در بطن مذاکرات حضور داشته باشیم چون نماینده یک تعهدی دارد و شرعاً این تعهد بر وی الزام آور است که باید این مسائل را خوب رعایت کند.

نکته‌ی بعدی هم همین است که ما تقاضا می‌کنیم عمر باقیمانده مجلس صرف این رایزنی‌ها و تشکیل فراکسیون و ... و همینطورتعیین رئیس مجلس و امثال آن، ولی مشکل اصلی مردم باقی بماند.

مجلس هشتم نکات مثبتی خوبی دارد و نکات منفی هم دارد. نکات مثبت آن در مقابل فتنه خوب ایستاد و در بحث هسته‌ای و در موارد دیگر.

نکات منفی هم دارد. در بحث وقف دانشگاه آزاد و ... از جمله الان که مردم در فشار گرانی هستند به جای این که این مشکل را حل کنند طرح یک فوریتی دو فوریتی برای شیوه استیضاح رئیس‌جمهور چگونه قابل توجیه است؟

گرانی مشکل اصلی مردم است؟! یک عده‌ای واقعاً آدم‌های تند و غیرمنطقی در مجلس هستند و متأسفانه بعضی‌ها دوباره رأی آوردند. و این شیوه، شیوه برخورد نیست و نباید این افراد این کارها را انجام بدهند. انشاالله خدای متعال به ما توجه بدهد در مسیر اسلام باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها