سخنگوی جبهه پایدری انقلاب اسلامی بر این
باور است "آنچه در جوامع بشری بیشترین نارضایتی را ایجاد میکند، احساس
ناعدالتی است و این موضوع در تحقیقات علمی اثبات شده که محور بودن عدالت،
نه فقط با فطرت انسان که با قانون خلقت هم سویی دارد"
به گزارش رجانیوز، دکتر کامران باقری لنکرانی در جمع نمازگزاران مسجد امام
حسن مجتبی علیهالسلام شیراز در سخنانی بر اساس مبانی اسلامی به پاسخ
تحلیلی این پرسش که چرا عدالت، اساس حکومت اسلامی است، پرداخت و در ادامه
به ویژگیهای اصلی مجریان عدالت اشاره کرد.
این استاد دانشگاه همچنین در سخنان خود گذری بر موضوعاتی چون روند دادگاه
رسیدیگی به پرونده فساد بزرگ بانکی، مذاکرات اخیر استانبول و وظایف منتخبین
مجلس نهم داشت.
سخنگوی جبهه پایداری در پایان سخنان خود به پرسشهای حاضران درباره عملکرد
مدیریت مجلس هشتم و شیوه ارتباط با جبهه پایداری پاسخ داد.
متن کامل سخنرانی و پرسش پاسخ در ادامه آمده است:
احساس بیعدالتی عامل بیشترین نارضایتی در جوامع است
اساس حکومت اسلامی، اساس آنچه آرمانهای امام رضوان الله و هم مقام معظم
رهبری از نظام، از مجلس قوه قضاییه، قوه مجریه مطالبه میکنند عدل است و
این مطلب، مطلبی نیست که ما امروز به آن رسیده باشیم.
اصولا عدالت محور بودن تفکر شیعه در طول تاریخ است. به همین علت است که ما
در تفکر شیعی عدل را جز اصول و محورهای دین میدانیم و سایرین این افتخار
را ندارند.
همه فعالیت ها در نظام جمهوری اسلامی باید از این منظر سنجیده شود، که تا
چه حد ما را به عدالت نزدیک میکند و تا چه حد خدای ناکرده دور میکند و
این محور بودن عدالت به حرف نمیشود، احساس عدالت درون مردم و وجود
شاخصههای مختلفی که عدالت را میسنجد معیار هایی است که به ما کمک میکند
که تا بفهمیم ما در مسیر عدالت حرکت میکنیم یانه.
به گفتن صرفا یک شعار نمیتوان مطمئن باشیم که ما به وظیفه مان عمل
کردهایم. این شعار در واقع یک پرچم و نمادی است که باید بر حول آن از
مجموعه فعالیتهای نظام مقدسمان مراقبت کنیم.
تحقیقات مختلفی که در جوامع انسانی و حتی جوامع غیر انسانی انجام شده،
نشان میدهد آنچه بیشترین نارضایتی را ایجاد میکند، احساس بی عدالتی است.
اخیرا در تحقیقاتی که بین یک گروه خاص از میمونها که در افریقا زندگی
میکنند و زندگی اجتماعی دارند نشان داده که بیشترین چیزی که باعث تنش
میشود و اعصاب آنها را بهم میریزد و به تبع باعث بیماری هایی میشود،
احساس بیعدالتی است. پسمحور بودن عدالت نه فقط با فطرت انسان که با قانون
خلقت هم سویی دارد و به همین علت خیلی مسئله مهمی است که باید به آن توجه
داشته باشیم.
کسی میتواند مواضع عادلانه داشته باشد و عدل را پیاده کند که این عدل را
هم در خودش پیاده کرده باشد، یعنی اگر کسی خودش انسان رانت خواری است و
موقعیت خود را با پارتی و رانت پیدا کرده معلوم میشود که خیلی پرچم دار
خوبی برای عدل نیست، یا اگر کسی دنبال ریاست بود نمیتواند محور عدالت قرار
بگیرد، چون خودخواهی به هر صورت با پرچمداری عدالت جور در نمیآید و این
یک قانون الهی است و یک قانون درخلقت است که کسانی میتوانند پرچمدار
عدالت باشند که خودشان در درون خودشان عدل و عدالت را جاری کرده باشند.
مثلا اگر کسی در موقعیتی قرار گرفته که میتوانسته برای خود و دوستان و هم
قبیلهایهای خود چیزی بردارد و نفعی ببرد، ولی این کار را نکرده میتوند
پرچمدار عدالت باشد و این یک سنت الهی است که کسی که به مقام عدالت گستر ی
میرسد باید این امتحانات را گذرانده باشد.
مثل حضرت ابراهیم که داستانش در قرآن کریم آمده است که از حضرت ابراهیم
امتحانات مختلفی گرفته شد. مهمترین آنها این بود که معلوم شود ایشان عدالت
را در وجودش نسبت به خویشانش، فرزندش با هیچ چیزی معاوضه نمیکند و آن موقع
بود که به مقام امامت رسید.
امام (ره) میفرمودند" بدا به حال کسانی که مسئول میشوند قبل از آنکه
خودشان را اصلاح کرده باشند. خیلی مراقبت کنید اول خودتان را اصلاح کنید و
بعدا در معرض مسئولیت قرار بگیرید. "پس همه باید نسبت به خودمان ظنین باشیم
کسانی که خودشان را توجیه میکنند، فرصت تدبر را از خودشان محروم کردهاند
و این ظنین بودن به خود و توجیه نکردن خود یک امر الهی است. و کسانی که
خود را توجیه میکنند خود را از موهبت الهی تدبر محروم میکنند.
اگر قرار است عدالت محوری در حکومت اسلامی جاری و ساری شود، احتیاج به
مجریان و نمایندگان و کسانی داریم که ابتدا عدالت را در خودشان پیدا کرده
باشند و آن را محور حرکاتشان قرار داده باشند.
قوه قضاییه نشان داده که در رسیدگی پرونده فساد بانکی جدیت دارد
در کشور ما باید عدالت بیش از گذشته اجرا شود و هر سه قوه رشد و نمو داشته
باشند. خدا را شکر میکنیم که قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده فساد بزرگ
بانکی اخیر در صحنه است و رسیدگی میکند. بسیاری از افرادی که صاحب نام و
صاحب منصب بودهاند، در دادگاه فرا خوانده شدند و در رسیدگی جدیت دارند.
قوه قضاییه وقتی نشان دهد که با احدی شوخی ندارد، خود این بزرگترین کمکی
است که متخلفین از اینکه خلاف عدالت رفتار کنند بترسند و فضا برای متخلفین
نا امن شود.
تصمیمات دولت نباید به نفع عدهای خاص باشد
در قوه مجریه هم همین طور؛ باید شرایطی به گونهای شود و محور همه کارها
بر مبنای قرار بگیرد و مراقبت بر این اصل باشد که تصمیمات دولت باعث فاصله
طبقاتی نشود و به نفع یک عده افراد خاص نباشد. در حال حاضر هم دولت
تلاشهای شبانه روزی و در خور توجهی دارد.
آنچه از دولت اسلامی توقع است، این است که یکدلی و همراهی در همه اجزاء
با محوریت گسترش عدالت وجود داشته باشد نه اینکه اجزاء دولت و یا
وزارتخانههای مختلف هرکسی به یک سمت برود و خدای ناکرده عدالت و منافع
عمومیمحور نباشد.
از همه اینها مهمتر نقش مهمیاست که مجلس میتواند ایفا کند. همانگونه که
امام میفرمایند که مجلس در راس امور است. اگر مجلس درست عمل کند سایر قوا
هم درست عمل میکند. بر مبنای قانون اساسی مجلس هم وظیفه قانون گذاری و
هم وظیفه نظارت بر دو قوه دیگر دارد.
انتخابات مجلس نهم تمام شد و ترکیب مجلس مشخص شد و نکته مهم این بود که از
مجلس هشتم تقریبا نزدیک به یک سوم به مجلس نهم راه پیدا کردندو این پیام
روشنی دارد و آنکه مردم یکجور نقد جدی به عملکرد مجلس هشتم داشتهاند.
البته در شیراز که یک استثنا است و سه نفر از 4 نماینده دور قبل به مجلس
راه پیدا کردند.
اگر ما در این دوره نیز مجددا همان راهکارهای قبلی را پیاده کنیم، معلوم
میشود که خیلی حواسمان جمع نیست و به نقدی که مردم داشتند توجه نکردهایم.
پس باید حواسمان باشد که کشور ما در یک موقعیت ممتاز قرار گرفته است بعد
از قله بلند 9 دی توقع بر این بود، حالا که دیگر فتنهگرها به صورت جدی
مطرح نیستند، هرچند گاهی ارز اندامی میکنند، همانطور که در انتخابات
دیدیم که رای هم دادند چون به این نتیجه رسیده بودند که اگر رای ندهند دیگر
جایگاهی در بین مردم ندارند و اگر نیایند باعث میشود که توجه مختصری که
عده کمی در فضای سیاسی به آنها دارند هم از بین برود؛ نفع مردم این است که
قوای سه گانه باهم همدلی کنند نه اینکه رقابت و دعوا کنند و تلاشهای هم
دیگر را خنثی کنند.
وقتی مردم شاهد نشانههایی از غیر همدلی و اختلافات و تنازعات در بین سه
قوه هستند باعث این انتقاد جدی میشود و در قالب انتخابات خود را نشان
میدهد و این نشان دهنده توقع مردم از مجلس نهم است.
ما همین جا عرض میکنیم توقع بر این است که مجلس نهم متفاوت از مجلس هشتم
عمل کند. و مجلس نهم عدالت محور ی را بارز تر و پر رنگتر دنبال کند. نه
تنها در قانون گذاری بلکه با مراقبت از خود و دو قوه دیگر کمک کند که این
مسیر، مسیری ماندگار و قطعی و اثر گذاری در همه مجموعه کشور و همه نظام
باقی بماند.
کسی نباید کم کاری خودش و دعواها و برخوردهای لجاجت آمیز و برخوردهای
سیاسی ر ا بهانهای قرار دهد تا به وظایفش عمل نکند. همه باید از تمام
ظرفیتهای کشور در قوای سه گانه برای دستیابی به این محور مهم استفاده کنند
و مجلس میتواند نقشی بی بدیلی را ایفا کند.
در مجلس قبل بعضی از طرحها مانند وقف دانشگاه آزاد - که در حقیقت خصوصی
سازی دانشگاه آزاد بود، زیرا 250 هزار میلیارد تومان که وقف میکردند بعد
از این که یکی از واقفین میمرد فرزدش جانشینش میشد- تصویب شد، هرچند که
بعد لغو شد، اما سوال اینجاست که چرا چنین طرحهایی تصویب شود تا بعد
بخواهد لغو شود و آثار سویی به دنبال داشته باشد.
من گاهی از بعضی نمایندگان میپرسیدم چرا این طرح را امضا کردید با اینکه
میدانستید این طرح به نفع عده خاصی است؟ میگفتند که بقیه همکاران گفتند و
ماهم به خاطر حسن ظنی که داشتیم قبول کردیم!
مامیخواهیم در همین جا در جمع شما عرض کنیم، توقع ما از مجلس نهم این
است، دوستانی که وارد مجلس نهم شدند، کسوت نمایندگی را به اعتماد مردم بر
تن کردند، به احدی اعتماد بیجا نکنند و هر طرح و قانونی که میآید بررسی
کنند که اثرش و سودش برای چه کسانی است، آیا عدالت پشت سر آن بوده یا منافع
عده خاصی در آن است؟
مجلس باید با تصمیماتی که میگیرد، به دو قوه دیگر کمک کند تا بعضی از
مشکلاتی که ما با آن دست به گریبان هستیم و اغلب در عرصه اقتصادی به صورت
فزاینده و نگران کنندهای در آمده، حل شود.
هنوز عمر مجلس هشتم تمام نشده و الان در حال بررسی مهم ترین تصمیم سالیانه
کشور یعنی بودجه سال 91 است که البته این تصمیم باید در پایان سال 90 به
تصویب میرسید که مقداری به خاطر تاخیر دولت در تقدیم بودجه و هم تاخیر
مجلس در رسیدگی، به سال 91 موکول شد؛ در این تصمیم و تصمیماتی که مجلس در
قالب بودجه سنواتی میگیرد باید عدالت محوری و کاهش فاصله طبقاتی رکن مهمی
در همه این تصمیمها باشد و بعد از این مجلس نهم بتواند که این کار را
جدیتر دنبال کند. که این توقع زیادی نیست و از مطلبات مردم و رهبری است.
پاسداشت نعمت حضور مردم خدمت به مردم است
وقتی مردم حضور چشمگیری در 12 اسفند و بعد 15 اردیبهشت پای صندوقهای رای
داشتند، حتی با عوض شدن سن قانونی از 15 به 18، حضور پر قدرت، با انگیزه و
مؤمنانه و مشارکت 64 درصدی در انتخابات؛ پس این توقع زیادی نیست که قوای سه
گانه از همه ظرفیتهایشان برای اجرای عدالت و پاسخ دادن به مشکلات مردم
استفاده کنند. در این شرایط خیلی زشت و ناروا است که بعضی از افراد و
گروهها چه در قوه مجریه و چه در قوه مقننه و در جاهای دیگر به دعواهای
سیاسی بپردازند و در چنین شرایطی دامن زدن به منازعات سیاسی ناشکری به نعمت
حضور مردم است. پاسداشت نعمت حضور مردم خدمت به مردم است.
همانطور که امام (ره) فرمودند: یکی از بالاترین و نزدیکترین راههای
رسیدن به خدا خدمت به مردم است. خدمت به مردم معرفت الله را به انسان
ارزانی میدارد. حتی اگر کسی به دنبال تقرب به خداست، راحتترین و
نزدیکترین راه خدمت به مردم است.
خدا رحمت کند آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه را که فرمودند: اگر میخواهید به خدا برسید راحت ترین راهش خدمت به مردم است.
رهبر عزیزمان چندین بار نیز تاکید کردند که وامدار کانونها ی قدرت و ثروت
نباشید. کسانی که وامدارانه وارد مجلس میشوند بعد از ورود به جای حل
مشکلات مردم به دنبال این هستند که کار کسانی که به آنها کمک کردند را
جبران کنند.
آقا سال گذشته درجمع کارگزاران و مسئولین نظام فرمودند که از رفتارهای
قبیلهای بپرهیزید و توضیح دادند که رفتار قبیلهای یعنی اگر دوست یا هم
حزبی یا هم مرام خودت کار خلافی کرد آن را توجیه کنید اما اگر همین کار یا
حتی کوچکتر از آن از رقیب سرزد با آن مقابله کنید.
ما شرایطی را میگذرانیم که باید شاهد بلوغ عملی بین سه قوه باشیم. به این
معنا که محور کار چیزی غیر از بسط عدالت و عمل به وظیفه و خدمت به مردم با
نیت خالصانه نباشد. باید این اتفاق بیفتد چون مطالبه مقام معظم رهبری و
مردم از قوای سه گانه حل مشکلات کشور است.
در این شرایط بعضی ناامیدی بیخودی را ترویج میکنند که برای رهایی از
مشکلات اقتصادی و چالشها و تحریمها راهی نداریم، خیلی اشتباه میکنند.
ظرفیتهای درونی کشور ما بالاتراز این هاست و نباید ناامیدانه وارد این
صحنه شد. بدترین چیز برای کسی که در مقام مسئولی قرار میگیرد ناامیدی و
ترسو بودن است، چون باعث میشود نتواند به مسولیتش عمل کند.
مذاکرات استانبول نمایش اقتدار ملی ایران در جهان بود
همانطور که رهبر عزیزمان فرمودند در شرایط بدر و خیبریم نه شعب ابی طالب،
یعنی باید امیدوارانه و شجاعانه و با شناخت ظرفیتهای خودمان و
توانمندیهای درونزای کشور حرکت کنیم. مثل نمایش اقتدار ملی ایران در جهان
در مذاکرات استانبول. کار به جایی رسید که امریکاییها با التماس تقاضای
مذاکره دوجانبه داشتند که غیر از 1+5، خصوصی هم مذاکره داشته باشیم و در
آستانه نشست بغداد بحث میکردند که چه کار کنیم، چطور جهان را توجیه کنیم
ما خیلی بر علیه ایران شعار دادیم و حالا مجبوریم به ایران امتیاز بدهیم.
یا وقتی آن خانم به اسراییل رفت و سعی کرد که آنها را توجیه کند که با
ایران نمیشود، شوخی کرد. ایران مقتدر است و این چیزی نیست که با بمباران
تمام شود و مردمش مدافع نظامش هستند.
مدافعان انقلاب اسلامی فقط در محدوده مرزهای ایران نیستند و با کوچکترین
جسارت و تهدیدی علیه ایران سراسر جهان سربازان و مدافعان ایران اسلامی
منافع دشمنان را مورد حمله و هجوم قرار میدهند.
امیدواریم که فضایی که درون کشور منعکس میشود، این اقتدار را حفظ کند و
نباید با اختلافات و در گیریهای درونی این عزت را از دست بدهیم. ما
میتوانیم از ظرفیتهای درون زای خودمان خیلی بیشتر استفاده کنیم.
وقتی 50 هزار لیتر نفت خام به یکی از کشور ها نرفت، 20 پالایشگاه در آن
کشور تعطیل و قیمت بنزین 3 برابر میشود، این نشان میدهد که ما ظرفیتهای
بزرگی در دنیا داریم و نباید از آنچه که داریم غافل شویم.
در نظام ما هم به صورت اعتقادی و هم قانونی این چنین است که کلیه مناصب با
تنفیذ ولی فقیه قانونی میشود. مثل تنفیذ رئیس جمهور یا تنفیذ مجلس توسط
شورای نگهبان.
کسی نباید گمان کند که جدای از ولایت فقیه جایگاهی دارد
اتصال به ولایت فقیه چند فایده دارد، اولا اینکه هیچ کس احساس هویت
استقلالی نکند و گمان نکند جدای از رهبری جایگاهی دارد. همه مدیون رهبری
هستیم. بعد هم نشان دهنده این است که همه فعالیتها و جهت گیریها در
راستای جهتی که رهبری انقلاب به ما نشان میدهند، باشد. اگر کسی خدای
ناخواسته مشهور به لجبازی و دعواهای سیاسی و کارهایی غیر از منویاتی که
رهبری فرمودند، شد مسئولیتش زیر سوال میرود.
اینها نکات ارزندهای است که در نظام وجود دارد و باعث میشود نظام ما یک
نظام پویا و الهی باشد. و دعای ما که میگوییم خدایا انقلاب ما را به
انقلاب مهدی(عج) برسان! یک دعای بیپایه نیست، این دعا ریشه در روایات و
اعتقادات دارد. باید از انقلاب مومنانه دفاع کنیم و مسئولین مؤمنانه دفاع
کنند، تا این آرزوبه تحقق برسد. انشاءالله
شیوه ارتباط با جبهه پایداری
متن کامل پرسش وپاسخ از سخنگوی جبهه پایداری در ادامه آمده است:
شیوه انتخاب کاندیدای جبهه پایداری برای مجلس چه بود و همچنین نحوه ازتباط با جبهه پایداری چگونه است؟
نکتهای که در بدو تاسیس جبهه پایداری تاکنون توجه داشتیم که بسیار مهم
است این بود که جبهه پایداری یک جبهه گفتمانی است. یعنی برای ما مهم نیست
چه کسی در چه منصبی است مهم این است که هرکس در هر منصب چه کاری میخواهد
انجام دهد. همانطور که از 290 کرسی مجلس 180 نفر را معرفی کردیم، چرا که
افرادی که در چهارچوب شاخصهایمان باشد پیدا نکردیم. اما جاهایی که معرفی
کردیم، محور ما این نبود که حتما عضو ما باشد و با ما ارتباط تشکیلاتی
داشته باشد، بلکه شناخت ما این بود که امیدواریم این افراد این مطالبات را
پی گیری نمایند. الان هم بعد از اتمام انتخابات ما کمیته ای را تشکیل دادیم
با عنوان کمیته پیگیری مطالبات مجلس نهم که دوستانی که وارد مجلس شدند
همان مطالبات و خدمت به مردم و عدالت محوری را دنبال کنند. همچنین در سطح
شیراز هم جلسات و فعالیتهای منظمی در مساجد و یا به صورت کارگروههایی
داریم و دوستانی که علاقهمند به ارتباط با جبهه پایداریاند میتوانند با
مراجعه به پایگاه اطلاعرسانی در جریان برنامهها ی جبهه قرار گیرند.
اتفاق مهم در انتخابات اخیر شیراز
درمورد دور دوم انتخابات شیراز توضیح دهید؟
در دور دوم شیراز هردو کاندیدا چون در مرحله اول کاندید جبهه پایداری
بودند طبیعی بود که وقتی هردو وارد دور دوم شدند نتوانیم یکی را انتخاب
کنیم چون اگر به یکی از دو نفر انتقاد داشتیم که در دور قبل هر دو را معرفی
نمیکردیم.
بنابراین برای دور دوم گفتیم هردو نفر مورد تایید ما هستند و هرچه مردم
انتخاب کنند. در مورد دور او ل انتخابات در شیراز اتفاق مهمیکه افتاد این
بود که یک برادر آزاده، جانباز و فرزند شهید بالاترین رای که تابه حال کسی
در شیراز کسب کرده را بدست آورد، که به ایشان عرض کردم این یک تکلیف مضاعف
روی دوش شماست. با سه ویژگی ارزشمند جانباز، آزاده و فرزند شهید یعنی مردم
توقع دارند از کسانی مثل شما که مومنانه به آنها خدمت کنید. با شناختی که
از ایشان دارم، امیدوارم ایشان در کسوت نمایندگی مردم داری و وفاداری به
مردم را که برخاسته از اعتقادات دینی است حفظ کند. امیدواریم همه
نمایندگان از جمله ایشان در این 1461 روز نمایندگی برای خدمت به مردم و
توشه برداشتن برای آخرت خود استفاده کنند.
مجلس نهم مدیریتی با نگاه پرهیز از نتازعات سیاسی میطلبد
نظرتان در مورد عملکرد ریاست مجلس هشتم چیست؟
در بعضی عرصهها انتقاد جدی نسبت به عملکرد مجلس هشتم وجود دارد و نفع
مردم این است که مجلس نهم اشکالات مجلس هشتم را برطرف کند و از ظرفیت قوه
مقننه بیش از قبل برای حل مشکلات مردم، برداشت فاصله طبقاتی، عدالت گستری و
امثال این اهداف محوری استفاده شود. یکی از انتقاداتی که به مجلس هشتم
وارد بود نحوه مدریت آن بود و مجلس نهم مدیریتی متفاوت با نگاه پرهیز از
تنازعات سیاسی و حرکت همدلانه و متحدانه برای آرمانهای انقلاب و خدمت به
مردم میطلبد.
وظیفه خود میدانم که تجربیاتم را در اختیار مسئولان وزارت بهداشت بگذارم
در ایام مسئولیت شما در وزارت بهداشت، چند درصد موفق بودید؟
این قضاوتی است که مردم در خصوص بنده دارند و بالاتر از این آن روزی که در
دادگاه عدل الهی حاضر میشویم، باید جواب دهیم. آنچه در اینجا میتوانم
عرض کنم این است که مادر وزارت بهداشت همکاران خوبی داشتیم که دغدغهشان
این بود که فاصلهها را هرچه میتوانند کاهش دهند که در بعضی مواقع موفق
شدیم و الان آن وظیفهای که برای خودم قائلم ولو اینکه از من نخواهند، این
بوده که هر جا تجربهای از گذشته بوده که فکر میکردم برای مسئولین فعلی
مفید است آن را در اختیارشان بگذاریم.
صحبت از مصداقهای ریاست جمهوری در حال حاضر قطعا برای کشور زیانبار است
نظر جبهه پایداری در باره انتخابات آتی ریاست جمهوری چیست؟
آنچه در انتخابات ریاست جمهوری در حال حاضر مهم نیست این است که ما دقیقا
روی مصداقها صحبت کنیم. ورود در بحث مصداقها باعث میشود که بخش مهمی
از وقت و فرصتهای کشور وارد مباحث بیحاصل و منازعات و دعواهای سیاسی شود
که قطعا برای کشور و مردم زیانبار خواهد بود، هرچند که متاسفانه برخی از
مدتها قبل این مقوله را دنبال کردند.
مهمترین مساله حال حاضر این است که ما از رئیس جمهور چه میخواهیم. ما
باید از نگاه یک جریان گفتمانی این قضیه مهم را بررسی کنیم. در موضوع ریاست
جمهوری باید برنامه محور و ملاک محور باشیم. یعنی بگوییم هرکس میخواهد
رییس جمهور شود باید این ملاکها را داشته باشد و این برنامهها را اجرا
کند. برنامههایی برای پیشرفت، آبادانی و گسترش عدالت، برنامههایی برای حل
مشکلات و معضلات کشور و به صورتی عمل کنیم که هرکس رئیس جمهور شد، تعهد به
همین اهداف وبرنامهها داشته باشد، خواه از حزب و گروه ما باشد و یا
نباشد. خواه رفیق ما باشد یا نباشد. ملاکها و شاخصها و برنامهها را مد
نظر قرار دهد.
باید آسیبشناسی کنیم که چرا شیراز گرانترین شهر است
در خصوص نحوه حل مشکلات استان فارس چه نظری دارید؟
یکی از نگرانیها و ناراحتیهای من در شیراز این است که در استان فار س آن
طور که باید و شاید از ظرفیتهایمان استفاده نمیکنیم، مثلا طبق گزارشی
که سال گذشته چاپ شد، شیراز گرانترین شهر است که باید آسیب شناسی کنیم که
چرا این اتفاق میافتد. یکی از مهمترین ریشههایش فضای کسب و کار شیراز
است که عمدتا فضای خدماتی و توزیعی از نوع واسطهگری است که آثار سوء
فراوانی دارد، نبود تولید صنعتی و کشاورزی به میزان کافی مشکلات مهمیایجاد
میکند. یک مشکل دیگر در شیراز این است که بعضی از ما نگاههای قبیلهای
داریم و این باعث میشود که از تواناییهایمان آنطور که باید و شاید
استفاده نکنیم.
با نگاه دوباره به ظرفیتهای استان و تدوین سند توسعه و پیشرفت مجدد برای
استان که رکن اصلی آن این باشد که استان فارس یک شهر دانشگاهی است و به قول
آقا دار العلمی در دارالعلم است، فضایی به وجود آوریم که نیروی تحصیل
کرده بتواند در این فضای کسب و کار حضور پیدا کند. ما پیشنهادات خود را با
استاندار مطرح کردیم و ایشان هم تلاش خوبی در این زمینه داشتند.