کد خبر: ۵۴۲۲۱
زمان انتشار: ۰۹:۳۲     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
در حالی که خاک خورده‌های واقعی فوتبال به جرم سالم کار کردن (!) خانه نشین هستند، مربیان جوان و ناموفق و بعضا ناشناخته در برنامه‌های گوناگون تلویزیونی به عنوان کارشناس می‌آیند تا از این طریق بیشتر در اذهان عمومی شناخته شوند و به پست‌های مورد نظر دست یابند.
تابناک، متأسفانه چهره‌های تقريبا فراموش شده به تلویزیون می‌آیند و از کانال رسانه، کسانی را که آنها را در تقسیم پست‌ها به شمار نیاوردند، در فشار می‌گذارند.
در حالی که خاک خورده‌های واقعی فوتبال به جرم سالم کار کردن (!) خانه نشین هستند، مربیان جوان و ناموفق و بعضا ناشناخته در برنامه‌های گوناگون تلویزیونی به عنوان کارشناس می‌آیند تا از این راه بیشتر در اذهان عمومی شناخته شوند و به پست‌های مورد نظر دست یابند.
مربیان کارکشته و کاربلد و با دانش که اتفاقا کارنامه خوبی هم دارند، خیلی کم مورد توجه قرار می‌گیرند؛ حسن حبیبی، امیر ابوطالب، ابرهیم آشتیانی و بسیاری از بزرگان و پیشکسوتان ورزش، متأسفانه اصلا به شمار نمی‌آیند.
در این باره باید گفت، آخرین کارشناسی که در تلویزیون حاضر شد، امیرحسین پیروانی بود که روز یکشنبه در هفته 33 لیگ برتر، کارشناس برنامه را بر عهده داشت؛ با کدام کارنامه موفق نمی‌دانیم!
و اما کارشناسی که از تلویزیون بار خود را بست و یکی از صندلی‌های مدیریت فدراسیون فوتبال را به‌ دست آورد «م‌.م» بود. او از مدتی پیش به عنوان کارشناس فنی ثابت برنامه ورزش از شبکه دو فعالیت می‌کرد و در پایان توانست حکم امضا شده دبیري دپارتمان فنی و توسعه فدراسیون فوتبال را در جيب بگذارد.
پیش از او، اکبر محمدی به عنوان یک آنالیزور جوان و ناشناخته در یکی از برنامه‌های شبکه دو وظیفه ارائه اطلاعات آماری هفته‌های گوناگون لیگ برتر را بر عهده داشت. محمدی برای اهالی فوتبال چهره شناخته شده ای نبود، ولی ناگهان اعلام شد که حکم سرمربیگری تیم ملی نوجوانان ایران ‌به ‌نام او صادر شده است!
«م.ت» كه به اتهام اعتقاد به سحر و جادو در فوتبال از سایپا کنار گذاشته شد، در مدتی که پست دندان‌گیری در فوتبال نداشت، دست‌کم هفته ای یک بار در برنامه‌های تلویزیونی حاضر می‌شد.
درباره وی گفته می‌شود، برای کارشناسی در تلویزیون، منتظر تماس برنامه سازان نمی‌ماند و بعضا خودش پیشنهاد حضور در استودیو را مطرح می‌کند. او سرانجام موفق شد در میانه‌های نیم فصل دوم ليگ يازدهم به نیمکت سایپا برگردد.
«م‌.ص» در روزهایی که برای ورود به عرصه مربیگری علاقه نشان می‌داد، در تلویزیون ظاهر شد و تلاش کرد و با مطرح نمودن مسائل علمی و آکادمیک فوتبال، راه «م. ج» را در فوتبال ایران پشت سر گذارد؛ چه آنکه «ج» هم راهی غیر از این را برای جا افتادن به عنوان یک مربی قابل اعتماد در ذهن جامعه فوتبال طی نکرده بود.
«ص» سرانجام سرمربی سایپا شد و اکنون پس از برکناری دوباره، حضور پررنگی را در برنامه‌های تلویزیونی تجربه می‌کند. علیرضا منصوریان بلافاصله پس از کنار گذاشتن فوتبال به زمره کارشناسان تلویزیونی پیوست. او خیلی زود سرمربی پاس همدان شد و پس از گذراندن یک دوره ناموفق در این تیم، دوباره به تلویزیون بازگشت.
شماره 10 سابق استقلال سرانجام راهش را به فدراسیون فوتبال باز کرد و سرمربی تیم ملی امید ایران شد. افشین پیروانی، راه و رسم انتقاد در برنامه‌های تلویزیونی را خوب می‌داند. او به تناوب در شبکه سه و شبکه جام جم حاضر می‌شود و برای پرسپولیس بحران زده نسخه می‌پیچد؛ آنچه باعث شد در مقطعی به عنوان سرمربی در این تیم کارش را آغاز کند، ولی دوامی نداشت. برای دیدار با او کافی است کمی شبکه‌های تلویزیونی را بالا و پایین کنید.
ایستادن در صف شاغلان فوتبال ایران از طریق کارشناسی‌های تلویزیونی تنها به مربیان قدیمی و تازه وارد محدود نمی‌شود و چهره داوران را هم در نقاط گوناگون این سفره گسترده می‌توان تشخیص داد.
آیا بهتر نیست که کارشناسان و مشاوران ما در زمینه مسائل ورزش به نحوه تهیه برنامه‌های ورزشی، نظارتی دقیق و جدی داشته باشند؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها