به گزارش پایگاه خبری 598، احمدرضا علیخانی، کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه نوجوان عصر دیجیتال ویژگیهای مختلفی دارد، گفت: نوجوان عصر دیجیتال کنشگر است. چنین فردی به هیچ وجه منفعل نیست و نه تنها تحت تاثیر اخبار کذب قرار نمیگیرد بلکه خود با تولید محتوای درست، بر این حوزه تاثیر میگذارد. این نوجوان، فکر متزلزل ندارد.
وی افزود: یکی از مشکلات در عصر دیجیتال این است که انتخابات به صورت ناآگاهانه و بر اساس ناخودآگاه شکل میگیرند. در واقع، عصر دیجیتال و فضای سایبری به حدی ذائقه نوجوانان و جوانان را تغییر دادهاند که این امر موجب شده تا انتخابهایشان بر مبنای جهتگیریهای خاص ذهنی باشد.
کارشناس فضای مجازی به توجه بیش از حد نوجوانان به فیلمهایی که صرفا به منظور سرگرمی ساخته میشوند، پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه نوجوانان در هنگام تماشای فیلمهای جذاب و سرگرمکننده، فقط به جنبه سرگرمی این آثار پرداخته و به محتوای ارائه شده در آنها اهمیت نمیدهند. در نتیجه، چنین فیلمهایی بر روی ذهن جوانان و نوجوانان اثر گذاشته و این فکر را القا میکنند که تنها هدف زندگی لذت و سرگرمی است. خانوادهها با تربیت درست فرزندان میتوانند این انتخابهای ناآگاهانه را که بر اساس لذت صرف است، از بین ببرند.
علیخانی با اشاره به نقش موثر دستگاههای تربیتی تصریح کرد: نوجوانان تحت تاثیر چنین فضایی در معرض آسیبهای خاصی قرار میگیرند. دامنه این آسیبها از مباحث پورنوگرافی تا امنیت سایبری گسترده است. آموزش و پرورش وظیفه دارد به منظور جلوگیری از این آسیبها با تنظیم برنامههای درسی جدید، نوجوانان را برای این عصر آماده کنند.
احمدرضا علیخانی در پایان گفت: خانوادهها، آموزش و پرورش و سیاستگذاران فعال در حوزه تعلیم و تربیت باید ویژگیهای خاص نوجوانان عصر دیجیتال را به خوبی مشاهده و شناسایی کرده و با برنامهریزی مناسب و ارائه راهکارهای صحیح، آنها را در بستری جذاب به نسل جوان انتقال دهند. در اثر صورتپذیرفتن این امر، دیگر شاهد نوجوانانی منفعل که صرفا از شبکههای اجتماعی و فضای سایبری لذت میبرد، نیستیم بلکه با نوجوانانی فعال و کنشگر در حوزه رسانه طرف هستیم که با فکر وارد این عرصه شده و با آماج حملههای رسانهای بیگانه مقابله کند. در حقیقت، این نوجوان یک سرباز فضای سایبر است.