کد خبر: ۵۴۱۱۹
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
یک فعال صلح و کارشناس آلمانی با غیر سازنده خواندن تحریمهای غرب علیه ایران، مذاکرات بدون پیش شرط را راه حل درست این مسئله دانست و درباره عواقب خطرناک هرگونه ماجراجویی نظامی علیه کشورمان نیز هشدار داد.
دکتر "جنز پتر استفن" از فعالان صلح آلمانی و سخنگوی سازمان "پزشکان جهانی برای جلوگیری از جنگهای اتمی" (IPPNW) در گفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما قطعنامه های غرب علیه ایران سازنده است، اظهار داشت: سازمان "پزشکان بین المللی برای جلوگیری از جنگهای اتمی" که بنده سخنگوی آن هستم، در اجلاس سالانه خود که چندی پیش در کشور آلمان برگزار شد اظهارات صریح و روشنی را در این باره اعلام کرد.

وی افزود: به اعتقاد ما صدور قطعنامه علیه ایران غیرسازنده است و موضع ایران را در قبال برنامه اتمی خود تغییر نخواهد داد. بلکه منجر به سخت تر شدن جبهه های مخالف در این منازعات خواهد شد.

این کارشناس آلمانی در ادامه گفت: در همین راستا ما اعضای سازمان "پزشکان بین المللی برای جلوگیری از جنگهای اتمی" از صدر اعظم آلمان درخواست کرده ایم که به تشدید قطعنامه ها علیه ایران پایان دهد چرا که این اقدام به خصوص جامعه غیر نظامی در این کشور را تحت فشار قرار داده و تجربه های قبلی نشان داده است که این اقدام به جای اینکه راه حلی برای مسئله باشد، بیشتر به سخت شدن جبهه های درگیر و افزایش تنش ها و درگیریها منجر می شود.

استفن در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به خبرنگار مهر که اظهار داشته بود نظر شما درباره حمله نظامی علیه  تاسیسات هسته ای ایران چیست و چنین اقدامی چه عواقبی می تواند داشته باشد اظهار داشت : ما شدیدا هر گونه حمله علیه تاسیسات هسته ای ایران را بدون تفاوت درباره اینکه این اقدام از طرف چه کسی باشد رد می کنیم. چنین اقدامی از جوانب مختلفی قابل انتقاد می باشد. از یک طرف حمله به تاسیسات هسته ای و انتشار گازهای سمی وعواقب آن برای انسانها و محیط زیست غیر قابل پیش بینی است. این نگرانی وجود دارد که عواقب چنین حمله نظامی کاملا غیر قابل کنترل باشد.

این فعال صلح آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو و در توضیح عواقب هر گونه حمله نظامی علیه ایران خاطر نشان کرد: یکی دیگر از ابعاد وخیم و نگران کننده چنین اقدامی عواقب وخیمی است که روی ساختار آسیب پذیر سراسر منطقه می تواند بر جای بگذارد.

وی افزود: ما می ترسیم که چنین اقدامی به درگیریهای شدید و بسیار تنش زا در منطقه منجر شود. نتیجه طولانی مدت چنین اقدامی می تواند این باشد که دولتهای منطقه تسلیحات اتمی را به عنوان یک ابزار دفاعی ضروری برای خود قلمداد کنند.

 استفن در ادامه این گفتگو در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره آینده مذاکرات ایران و غرب که بار دیگر از سر گرفته شده چیست و مناقشات اتمی تهران با غرب بالاخره به کجا کشیده می شود، اظهار داشت : ما مذاکرات گسترده، روشن، شفاف و بدون پیش شرط را راه حل درست می دانیم که بار دیگر در استانبول از سر گرفته شده است. ما از کشور آلمان و اتحادیه اروپا درخواست می کنیم که از کنفرانسی که به وسیله سازمان ملل به منظور ایجاد خاورمیانه ای عاری از سلاحهای  کشتار جمعی در سال جاری برگزار می شود به عنوان یک تلاش مهم برای ایجاد امنیتی فراگیر در منطقه حمایت کنند.

این کارشناس آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که غرب باید مسئله تسلیحات اتمی اسرائیل و توقف صادرات سلاح به منطقه خاورمیانه از جمله زیر دریایی هایی که آلمان به رژیم صهیونیستی تحویل می دهد یا تانکهای لئوپاردی که به عربستان سعودی از طرف آلمان داده می شود، مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: ما به عنوان یک سازمان صلح طلب در آلمان خواستار شکل گیری یک روند گسترده مذاکرات در منطقه بر اساس نمونه کنفرانس امنیت و همکاری در خاورمیانه ،(KSZMNO ) هستیم.

دکتر استفن در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما موضع غرب در برابر برنامه اتمی ایران درست است اظهار داشت: ما یک شرایط قانونی واضحی را می بینیم که به ایران اجازه می دهد یک برنامه اتمی غیر نظامی را در پیش گیرد. اما ایران هم باید اجازه بازرسی های مناسب و ضروری آژانس بین المللی انرژی هسته ای را بدهد.

وی در بخش پایانی این گفتگو گفت: ما سالهاست که در راستای خلع سلاحهای اتمی جهانی که در قراردادهای بین المللی هم بر آن تاکید شده کار می کنیم. باید توافقات امنیتی مشترک منطقه ای و فرامنطقه ای جایگزین وحشت کشورها از سلاحهای اتمی طرف مقابل شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها