کد خبر: ۵۴۰۸۱۳
زمان انتشار: ۲۳:۱۵     ۰۱ آبان ۱۴۰۳
استان بوشهر با تجربه چند دهه‌ای در پرورش آبزیان، این بار با پروژه‌ای جدید و گسترده، گامی بزرگ در مسیر اشتغال‌زایی و توسعه اقتصاد دریامحور برداشته است. با کلنگ‌زنی شهرک مولد شیلاتی دلیران به همت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، موسسه جهاد توسعه به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی و حمایت استانداری بوشهر، ظرفیت‌های جدیدی برای تولید و بهره‌برداری از منابع دریایی و پرورش میگو فراهم شده است.

به گزارش ۵۹۸ به نقل از روابط عمومی موسسه جهاد توسعه، مراسم کلنگ‌زنی نخستین شهر مولد شیلاتی در منطقه دلیران بوشهر با حضور مسوولان بلندپایه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موسسه جهاد توسعه، استانداری بوشهر و سایر مقامات محلی برگزار شد. این پروژه که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقدامات در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد دریامحور مقام معظم رهبری شناخته می‌شود، با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های دریایی و اشتغال‌زایی گسترده در سواحل جنوبی کشور آغاز به کار کرده است.

اشتغالزایی، توسعه اقتصادی و حفظ منابع طبیعی

استاندار بوشهر در این مراسم، به تشریح تجرببات استان در پرورش میگو و اهمیت این پروژه برای توسعه اقتصادی و حفظ منابع طبیعی پرداخت و گفت: دولت سیزدهم با روحیه‌ای جهادی و با تکیه بر توصیه‌های مقام معظم رهبری، تلاش کرد تا فرآیندهای تولید در این حوزه را بهینه‌سازی و بهره‌وری را افزایش دهد و در این راستا سپاه پاسداران با ایده‌ای جدید و نوین از شهرهای مولد شیلاتی، توانسته است گام‌های مؤثری در این زمینه بردارد.

احمد محمدی‌زاده افزود: جمعی از کارشناسان قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به ما اعلام کردند که در سطح بین‌المللی روش‌های جدیدی برای پرورش آبزیان وجود دارد که می‌توان با استفاده از فناوری‌های نوین، در زمینی به مساحت دو هزار متر، برداشت محصولی معادل یک حوضچه ده هزار متری داشته باشیم. این ایده در نهایت منجر به ایجاد نخستین شهرک مولد شیلاتی کشور در بوشهر شد.

وی با اشاره به اهداف کلان این پروژه گفت: احداث نخستین شهرک مولد شیلاتی کشور در بوشهر از یک سو اشتغال‌زایی گسترده‌ای در منطقه ایجاد خواهد کرد و از سویی دیگر به حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از فساد منجر خواهد شد.  برآوردهای ما نشان می‌دهد که این پروژه می‌تواند برای هزاران نفر اشتغال‌زایی کند و به ویژه جوانان تحصیل‌کرده در رشته‌های شیلات و کشاورزی را در رشته تخصصی‌شان به کار گیرد.

مدرن‌سازی صنعت شیلات و پرورش میگو

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در این مراسم، با تأکید بر لزوم تحول در شیوه‌های پرورش میگو، پیروی از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده حداکثری از فرصت‌های دریا، گفت: این پروژه یک گام اساسی در جهت مدرن‌سازی صنعت شیلات و ایجاد اشتغال در استان بوشهر است.

مرتضی بحرانی افزود: احداث شهرک مولد شیلاتی دلیران با به‌کارگیری روش‌های نوین و مداربسته پرورش میگو، دقیقاً همان مسیری است که در کشورهای مختلف جهان تجربه شده و به‌عنوان یک روش دانش‌بنیان، نتایج موفقیت‌آمیزی به همراه داشته است. هرچند کارهای نو در ابتدا با مقاومت‌هایی روبرو می‌شوند، اما این پروژه به‌خوبی نشان می‌دهد که می‌توانیم به روش‌های اثبات‌ شده در جهان و توانمندی دانشمندان جوان ایرانی جهت پیاده سازی این تجارب در کشور اعتماد کنیم.

حمایت جدی دستگاه قضا از اقتصاد دریامحور

رئیس کل دادگستری استان بوشهر نیز در این مراسم گفت: اقتصاد مقاومتی که از سیاست‌های دستوری و محوری مقام معظم رهبری است، وظیفه‌ای مهم بر دوش دستگاه قضایی گذاشته است.

مهدی مهرانگیز به اهمیت تولید و اقتصاد دریامحور اشاره کرد و گفت: اقتصاد دریامحور به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم مقام معظم رهبری شناخته شده است. ما در دستگاه قضایی به ‌طور جدی از این نوع اقتصاد حمایت می‌کنیم و در این زمینه با سایر ارگان‌ها همکاری می‌کنیم.

 

فعالیت بیش از دو هزار واحد تولید آبزیان

مدیر پروژه شهرک مولد شیلاتی دلیران، ضمن ارائه توضیحاتی درباره فرآیند اجرایی پروژه، گفت: این پروژه در ۱۴ فاز اجرا خواهد شد که در هر فاز، چندین واحد تولیدی جدید راه‌اندازی می‌شود. در مجموع، بیش از دو هزار واحد تولید آبزیان در این شهرک فعالیت خواهند کرد که برآورد می‌شود سالانه بیش از ۲۰ هزار تن میگو تولید شود.

امامی افزود: این پروژه از نظر زیست‌محیطی نیز کاملاً امن و هماهنگ با استانداردها است. ما با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، به مصرف بهینه آب و انرژی و همچنین افزایش بهره‌وری دست یافته‌ایم، چرا که واحدهای تولیدی این پروژه، توانایی استفاده مجدد از آب و تولید محصولات با کمترین آسیب به محیط زیست را خواهند داشت.

وی همچنین بر اهمیت همکاری‌های بین‌بخشی تأکید کرد و گفت: تحقق این پروژه بدون حمایت نهادهای دولتی، بخش خصوصی و همکاری سپاه پاسداران امکان‌پذیر نبود. ما به دنبال این هستیم که از این پروژه به عنوان الگویی برای سایر استان‌های کشور در زمینه بهره‌برداری از منابع دریایی استفاده کنیم و با ایجاد اشتغال پایدار، نقش مهمی در بهبود اقتصاد منطقه ایفا کنیم.

 

استفاده بهینه از ظرفیت‌های بومی

فرماندار شهرستان تنگستان نیز در این نشست به نقش کلیدی این پروژه در توسعه اقتصادی منطقه اشاره کرد و گفت: شهر مولد شیلاتی دلیران نه تنها یک پروژه بزرگ اقتصادی است، بلکه یک گام اساسی در بهبود وضعیت اشتغال در شهرستان تنگستان به شمار می‌آید. ما از این فرصت برای ایجاد زیرساخت‌های جدید و استفاده بهینه از ظرفیت‌های بومی بهره خواهیم برد.

لطفی افزود: این پروژه قرار است به ایجاد بیش از دو هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط در حوزه آبزی‌پروری منجر شود و برآورد ما نشان می‌دهد که با تکمیل این پروژه، بیش از پنج هزار شغل مستقیم و چند هزار شغل غیرمستقیم در زنجیره‌های تأمین و خدمات جانبی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: این پروژه سطح جدیدی از بهره‌برداری از منابع را با رویکردی پایدار و نوآورانه ارائه می‌دهد. ما در تنگستان، تمامی تلاش خود را برای حمایت از این پروژه خواهیم کرد تا به سرعت به بهره‌برداری برسد و تأثیرات مثبت آن به زودی در سطح استان احساس شود.

 

گفتنی است؛ پروژه شهر مولد شیلاتی دلیران گامی بزرگ در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد دریا محور مقام معظم رهبری است. این پروژه نه تنها به ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در استان بوشهر کمک خواهد کرد، بلکه به الگویی برای سایر استان‌های کشور در بهره‌برداری از ظرفیت‌های دریایی تبدیل خواهد شد. به گفته مسوولان، این طرح می‌تواند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقدامات برای توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی در کشور شناخته شود

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها