کد خبر: ۵۴۰۲۶۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۰۶ مهر ۱۴۰۳
شب کابوس بار اسرائیل معادله جنگ را کاملا تغییر داد و اگر اسرائیل نخواهد شرایط مقاومت را بپذیرد باید منتظر سناریو های جدید و چالش های داخلی غیر قابل مهار باشد.

به گزارش سرویس طوفان الاقصی سایت خبری ۵۹۸: دیشب جبهه مقاومت حمله هماهنگ و همه جانبه‌ای را از شمال توسط موشک باران حزب الله و از جنوب با موشک‌های بالستیک یمنی و از شرق با پهپادهای عراقی به سرتاسر اسرائیل ترتیب دادند که شهرک‌های شمالی از عصر تا ابتدای شب مانند صفد، کریات، میرون، حیفا و.... توسط حزب الله زیر آتش قرار گرفت و با آغاز نیمه شب نیز ایلات و تل آویو توسط پهپاد ها و موشک های بالستیک یمنی زیر آتش رفت همزمان نیز مقاومت عراق با حمله ای پهپادی مواضع صهیونیست‌ها در جولان اشغالی را مورد حمله قرار داد.

در حمله یمنی ها فرودگاه بن گورین آسیب جدی دید به طوری که هواپیماهایی که قصد فرود در آن را داشتند مجبور به تغییر مقصد شدند این حمله هماهنگ فاز جدیدی از تشدید حملات جبهه مقاومت را نشان داد که اسرائیل را در شرایط بسیار وخیمی قرار می دهد و این پیام را به سران رژیم صهیونیستی مخابره کرد که اگر به جنگ افروزی ادامه دهند باید در جبهه های متعدد وارد جنگ شوند. اما با توجه به تضعیف ارتش صهیونیستی و وضعیت وخیم اقتصادی شکست قطعی خواهد بود ضمن این که درگیری در چند جبهه باعث ایجاد فرصت مناسب برای حماس و مقاومت کرانه باختری جهت بازسازی نیروها و تدارک حمله از مرکز سرزمین های اشغالی خواهد شد.

آمریکا با توجه به انتخابات پیش رو تمام تلاش خود را می‌کند که از تشدید درگیری و و جنگ گسترده جلوگیری کند. حالا توپ در زمین آمریکا و نتانیاهو است که کدام مسیر پیش رو را انتخاب کنند، جنگ جهانی سوم یا عقب نشینی و آتش بس!

تنگ تر شدن حلقه آتش موجب می شود تا نتانیاهو با فشار مضاعف داخلی نیز مواجه گردد چرا که ساکنانی که در پناهگاهها روزگار سپری می کنند به زودی توان تحمل این وضعیت را از دست می دهند همچنین انتخاب فرودگاه بن گورین به عنوان هدف باعث می شود تا آنها و سایر ساکنین سرزمین های اشغالی با ناامنی تمام اسرائیل، تنها راه فرار از حلقه آتش را بسته ببینند و آشوب داخلی در اسرائیل شدت یابد. حال نتانیاهو چاره ای جز پذیرش شروط مقاومت برای آتش بس ندارد زیرا خوب می داند ادامه درگیری باعث سقوط کابینه اش از درون می شود. صبح روز گذشته سنتکام از تحرکات مشکوک یمنی ها خبر داد که حکایت از پیش بینی آنها و تقلای دیپلماتیک برای نجات اسرائیل دارد شاید پیشنهاد آتش بسی که اخیرا توسط فرانسه و آمریکا ارائه شد با پیش بینی این وضعیت و برای رهایی اسرائیل از این وضعیت دشوار طراحی گردیده است.

از شمال تا جنوب اسرائیل زیر آتش مقاومت / آمریکا بر سر دو راهی آتش بس یا شروع جنگ جهانی؟

شب کابوس بار اسرائیل معادله جنگ را کاملا تغییر داد و اگر اسرائیل نخواهد شرایط مقاومت را بپذیرد باید منتظر سناریو های جدید و چالش های داخلی غیر قابل مهار باشد اما نتانیاهو با پایان جنگ شاهد پایان عمر سیاسی خود و ورود اسرائیل در شرایط وخیم سیاسی خواهد بود لذا امکان حماقت بیشتر و ترتیب حمله زمینی به لبنان وجود دارد که در این صورت سوریه و راههای انتقال سلاح به حزب الله نیز مورد حمله قرار می گیرند و متقابلا نیز شاهد گسترش درگیری در منطقه خواهیم بود که نتیجتا اوضاع از کنترل خارج می شود لذا آمریکا با توجه به شرایط داخلی خود و پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این موضوع انجام می دهد ضمن این که تشدید درگیری در منطقه برای روسیه فرصت پیشروی و پیروزی در جبهه اوکراین را فراهم می سازد.

اما اگر ایالات متحده نتواند نتانیاهو را کنترل کند باید شاهد انفجار منطقه و شعله ور شدن آتش جنگ جهانی سوم باشیم علت این که جبهه مقاوت نیز به صورت مرحله ای و متناسب با اقدامات اسرائیلی ها جنگ را تشدید می نمود پرهیز از رسیدن به نقطه جوش است حال توپ در زمین آمریکا و نتانیاهو است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم کدام مسیر پیش گرفته می شود روزهای آینده آبستن حوادث مهمی است که سرنوشت منطقه و جهان را رقم خواهد زد.

* علیرضا جمالی

جدیدترین اخبار پربازدید ها