کد خبر: ۵۴۰۲۴۴
زمان انتشار: ۱۲:۴۰     ۰۴ مهر ۱۴۰۳
سعید جلیلی:
حوزه‌ی سیاست خارجی، عرصه‌ی حرف‌های دقیق و سنجیده است. در حوزه‌ی سیاست خارجی، باید مبنای صحیح داشت که بتوان شرایط را به درستی تشخیص داد و به توصیف و تحلیل آن پرداخت تا بتوان تجویز درستی در مقابل آن اتخاذ کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت که یکی از کارهای بزرگ امام خمینی (ره) این بود که اسلام را به زندگی روزمره مردم وارد و امتداد داد. وی در جلسه شصت و نهم از سلسله جلسات خود با اقشار مختلف مردم، با عنوان «به اتّفاق» و با محوریت بررسی مبانی نظری «اتفاق» در اندیشه سیاسی اسلام و قرآن، بیان کرد: «گاهی در جامعه اختلافاتی شکل می‌گیرد که ریشه آن در نگاه‌های اساسی و پایه‌ای است. برخی مواضع نظری خوب هستند اما در زندگی امتداد نمی‌یابند و اینجا کار بزرگ امام خمینی (ره) بود که توانست اسلام را به زندگی روزمره وارد کند.»

عدم امتداد اندیشه‌های اسلامی در سیاست و اجتماع

جلیلی به این نکته اشاره کرد که اندیشه‌های فیلسوفان اسلامی مانند ملاصدرا هرچند جامع هستند، اما در عرصه‌های سیاست و اجتماع امتداد نیافته‌اند، در حالی که در غرب اندیشه‌های دکارت در این حوزه‌ها تأثیرگذار بوده است. وی بر این باور است که باید مبانی اسلامی به‌صورت دقیق در سیاست، اقتصاد و اجتماع فهمیده و امتداد پیدا کند.

اهمیت شناخت صحیح مبانی اسلامی

وی با تأکید بر درک درست مبانی نظری اسلام، گفت: «باید بدانیم که این مبانی در سیاست، اقتصاد و مسائل اجتماعی چگونه باید اعمال شوند. این مبانی در همه عرصه‌ها از جمله سیاست خارجی، اقتصاد و امور مختلف جامعه مصداق دارند و حتی در موضوعات نظیر معادن نیز قابل بررسی هستند.»

تأکید بر حقوق کارگران و ایجاد اشتغال

جلیلی در ادامه به مسائل اجتماعی اشاره کرد و گفت: «باید توجه کنیم که حقوق کارگران چگونه رعایت می‌شود و خانواده‌های آنها چه وضعیتی دارند. به‌طور مثال، چطور می‌توانیم اشتغال و ارزآوری در معادن ایجاد کنیم.»

اشاره به سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی و سیاست خارجی

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی اشاره کرد و اظهار داشت: «فرصت‌هایی در منطقه و در عرصه سیاست خارجی وجود دارد که باید از آنها استفاده کنیم. نقاط قوت سیاست خارجی باید مورد توجه قرار گیرد و ضعف‌ها برطرف شوند.»

امتداد مبانی دینی در زندگی

جلیلی با تأکید بر اینکه مبانی اندیشه دینی که پیامبر اکرم (ص) برای ما به ارمغان آورده است، باید در زندگی امتداد یابد، بیان کرد: «این مبانی مبتنی بر حق هستند و برای سعادت آینده ما لازم است که آنها را در زندگی روزمره پیاده کنیم.»

نقد مفاهیم سیاسی همچون تنش‌زدایی و اعتدال

وی در بخشی از سخنانش به مفاهیمی همچون تنش‌زدایی و اعتدال اشاره کرد و گفت: «تنش‌زدایی مفهوم خوبی است، اما باید پرسید چگونه؟ اگر یک طرف همیشه از مواضع خود کوتاه بیاید، طرف مقابل همواره امتیاز خواهد گرفت. این مسئله در عرصه سیاست نیز صدق می‌کند.»

وحدت و رفاه در چارچوب صراط مستقیم

جلیلی تأکید کرد که وحدت و رفاه باید بر محور صراط مستقیم و حقیقت باشد، همان‌گونه که در قرآن کریم آمده است: «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ» و «و اعتصموا بحبل الله جمیعا». وی افزود: «دوستی‌ها باید حول حقیقت و پاکی باشد، نه بر اساس امیال غیرحق.»

تطبیق اتفاقات روز جامعه با وقایع زمان پیامبر (ص)

در بخش‌های پایانی سخنرانی، جلیلی به تطبیق اتفاقات روز جامعه با وقایع زمان پیامبر (ص) پرداخت و تأکید کرد: «پیامبر هم از مبانی حقیقت کوتاه نیامد و بر مبنای حبل‌الله عمل کرد. حتی در جایی که خانواده‌ها یا نزدیکان کفر را انتخاب می‌کنند، باید حقیقت را برگزید.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها