کد خبر: ۵۳۹۹۲۶
زمان انتشار: ۱۲:۳۳     ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
اعلام آمار حضور ۲۱ میلیون مسافر به مازندران در هفت روز به قدری باور نکردنی و دور ذهن است که در نگاه اول می‌شود به اشتباه این مقام مسئول در اعلام آمار و یا به اشتباه رسانه‌ها در تنظیم خبر و انتخاب صحیح کلمات پی‌برد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از خبرگزاری دانشجو، سید اسحاق موسوی؛ «ورود ۲۱ میلیون مسافر طی هفت روز»، «حضور ۲۱ میلیون مسافر در مازندران» و «ورود ۲۱ میلیون مسافر به مازندران طی تعطیلات اخیر» تعدادی از تیترهای عجیبی است که برخی از رسانه‌ها به نقل از یوسف نوری استاندار مازندران در نشست بررسی مشکلات شهرستان‌های تنکابن و رامسر که در فرمانداری ویژه تنکابن برگزار شده بود، منتشر کردند.

استان‌های شمالی کشور همیشه یکی از مقصدهای اصلی گردشگران بوده است و با آغاز ایام تعطیل از تعداد زیادی مسافر میزبانی می‌کند، شهریور ماه امسال هم با ۳ روز تعطیلی رسمی از این قاعده مستثنی نبوده و جزو ایام اوج مسافرتی محسوب می‌شود؛ اما آمار حضور ۲۱ میلیون مسافر به قدری باور نکردنی و دور ذهن است که در نگاه اول می‌شود به اشتباه استاندار مازندران در اعلام آمار و یا به اشتباه خبرنگاران در تنظیم خبر و انتخاب صحیح کلمات پی برد.

بیان دقیق و صحیح آمار حضور مسافران که همیشه مورد توجه بوده از این جهت قابل اهمیت است که می‌تواند به عنوان یک ملاک برنامه‌ریزی برای مسئولان کشوری و استانی مورد استفاده قرار بگیرد تا از بروز مشکلات متعدد مانند تامین خوراک، اسکان، امنیت، سوخت، ترافیک و... جلوگیری کند.

آیا آمار ۲۱ میلیونی مسافر در مازندران صحیح است؟

مطالب منتشر شده در هر خبر که حاکی از حضور ۲۱ میلیون مسافر در مازندران است، هر کدام از کلماتی استفاده کرده‌اند که بار معنایی خاص خودش را دارد و نتیجه متفاوتی را در پی خواهد داشت؛ به طور مثال بیان این مطلب یعنی «حدود ۲۱ میلیون مسافر از ۸ تا ۱۱ شهریور در مازندران تردد کردند» دقیق نیست، چرا که لفظ تردد از مازندران شامل تمام وسایل نقلیه اعم از مسافران، اهالی استان‌های مجاور و ساکنان محلی است و نمی‌تواند بیانگر دقیق آمار مسافران باشد، از طرفی این لفظ آمار ورود و خروج وسایل نقلیه را در برمی‌گیرد، حال به فرض پذیرفتن این ادعا محورهای مواصلاتی مازندران در ۴ روز گنجایش و ظرفیت عبور و مرور ۲۱ میلیون یعنی میانگین روزانه ۵ میلیون و ۲ هزار و پانصد تردد را نخواهد داشت.

یکی دیگر از اخبار به جای استفاده از کلمه تردد از لفظ سفر استفاده کرده و به نقل از استاندار نوشته است «۲۱ میلیون گردشگر طی یک هفته اخیر به استان سفر کردند»، این ادعا هم توسط استاندار از این مطلب که آمار ۲۱ میلیونی را بیان می‌کند نمی‌تواند صحیح باشد، چرا که در وهله اول با خبر قبلی یعنی تردد متغایر است و لفظ سفر ۲۱ میلیونی به استان آن هم در هفت روز با آمارهای متشابه مقامات مسئول هم‌خوانی ندارد، به طور مثال مدیر کل میراث فرهنگی مازندران در خصوص تعداد حضور مسافران آن هم در ایام اوج یعنی عید نوروز اعلام کرده بود «طی ۲۳ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۲) تا هشتم فروردین ماه (۱۴۰۳) تعداد مسافران ورودی به استان از ۹ میلیون و ۷۳۴هزار و ۱۳۶ نفر گذشت».

مطلب سوم هم که توسط استاندار نقل شده نوشته است ترکیبی از تردد و سفر است و دقیقا در ۴ روز آمار ۲۱ میلیونی را اعلام می‌کند که باتوجه به دلایل ذکر شده در بندهای بالایی نمی‌تواند صحیح باشد: «از ۸ تا ۱۱ شهریورماه ۲۱ میلیون مسافر وارد استان شدند حضور مسافران و گردشگران در این ایام بی‌سابقه بوده است لذا مشکلاتی از قبیل تامین بنزین داشتیم که با پیگیری‌های مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی این مشکل در حال رفع شدن است».

آمار دقیق و صحیح مقدمه‌ی ارائه راه‌حل؛ ۳ میلیون و ۱۰۰ نفر شب اقامت در تعطیلات شهریور ماه

نکته مهم‌‍‌تر آنجا است که آمار اعلامی توسط حسین ایزدی مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری مازندران که از حضور بی سابقه گردشگران در تعطیلات شهریور ماهه امسال خبر داد اختلافی ۱۷ میلیونی با آمار استاندار مازندران دارد، وی در بخشی از مصاحبه خود بیان کرده است «از هفتم شهریور تاکنون (۱۶ شهریور ماه) ۳ میلیون و ۱۰۰ نفر شب اقامت را در مازندران شاهد بودیم».

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری مازندران در همین مصاحبه آمار نزدیک به ۲۱ میلیون نفر را مربوط به کل ایام تابستان می‌داند «تابستان امسال شاهد ۱۹ میلیون و ۸۰۰ نفر شب اقامت در استان مازندران بودیم»، این عدد به این معنا است که یا استاندار مازندران در تعداد آمار اعلامی اشتباه کرده و یا ۳ رسانه‌ای که به نقل از ایشان مطلب را بیان کرده‌اند هر ۳ دچار خطا شده‌اند و آمار دقیق حضور مسافران در ایام تعطیل سال بین ۱ تا ۵ میلیون متغییر است.

وی با اعلام اینکه این استان حدود ۴ هزار واحد اقامتی، شامل هتل، متل و هتل‌آپارتمان دارد که در تعطیلات شهریور امسال این اقامتگاه‌ها ۱۰۰ درصد اشباع شد، تصریح کرد «حجم بالای مسافر موجب شد تا شهرهای مازندران اشباع و قفل شود حتی در تفرجگاه‌ها چادر خوابی شکل بگیرد».

در پایان نیز باید به این نکته توجه کرد که استان‌های شمالی در ایام تعطیل با حضور میلیونی مسافران از نقاط مختلف کشور در ایام مختلف سال توانسته‌اند به بهترین شکل ممکن میزبانی و از این فرصت گردشگری استفاده کنند؛ اما ظرفیت محدود و نبود زیرساخت‌های مطلوب این استان‌ها در ایام پیک مانند تعطیلات شهریورماه باعث می‌شود مشکلات مختلف از جمله تامین سوخت، ترافیک سنگین در محورهای مواصلاتی، اسکان، خوراک و... به وجود آید که نیاز است مسئولان استان با توجه به آمار واقعی حضور گردشگر بتوانند مشکلات را بررسی و راهکارهای خود را به مسئولان کشوری اعلام کنند تا بشود هر چه بهتر از این فرصت اقتصادی بهره‌برد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها