کد خبر: ۵۳۹۷۳
زمان انتشار: ۱۹:۵۱     ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
طی روزهای گذشته و به دور از چشم رسانه های خبری، یک شخصیت عربی حامل پیامی از قطر وارد فرودگاه دمشق شد و خواستار دیداری فوری با مقام های بلندپایه سوریه شد تا از ابتکار عملی قطری درباره بحران سوریه خبر دهد.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری 598 به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، قطر طی روزهای گذشته کوشیده است تا راهی به دروازه های دمشق گشوده و بخشی از روابط به تیرگی گراییده میان دوحه و دمشق را در چارچوب ابتکار عملی برای پایان دادن به بحران جاری در سوریه، بازسازی کند.
ابتکار عمل قطر بنا به پیام تسلیم شده به مقام های دمشق مرکب از چند بند بوده که نخستین آنها آشتی میان دو کشور و به کنار نهادن تیرگی و بحران روابط دو طرف و گشودن مرحله ای تازه از همکاری است که در چارچوب آن دوحه اقدام به تلاش و پیش دستی برای پایان بخشیدن به بحران جاری در سوریه خواهد کرد.
بند دوم این ابتکار عمل، نقشه راهی مرکب از چند بند را شامل می شود که براساس آن نخست وزیر از اهل سنت و از اخوان المسلمین، رییس پارلمان از اکراد و رییس جمهور از شیعیان علوی خواهد بود و قطر در این میان، مخالفان را به برگزاری کنفرانسی در دوحه دعوت خواهد کرد. در این میان، قطر متعهد می شود که در جریان این کنفرانس مخالفان را به پذیرش گفت وگو با نظام حاکم در سوریه وادار کند. در بندهای دیگر این ابتکار عمل از نظام حاکم در سوریه خواسته شده تا تضمین هایی به مخالفان بدهد تا از مرحله رویارویی با نظام به شرایط گفت وگو و همکاری مثبت با نظام منتقل شوند.
اما واکنش سوریه به این میانجیگر و مقام عربی حامل پیام قطر، بسیار مختصر و کوتاه بوده و در یک جمله مختصر شده است: این ابتکار عمل مردود است.
مقام های سوریه تاکید کرده اند که دمشق از دوحه نه انتظار میانجیگری برای حل بحران بلکه انتظار اعلام صریح عقب نشستن از مسلح کردن مخالفان و دسیسه چینی با همکاری طرفهای خارجی و بین المللی برای متزلزل کردن ثبات سوریه را دارد و خارج ازاین چارچوب، دمشق آمادگی شنیدن هیچ موضع دیگری از قطر را ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها