به گزارش پایگاه خبری ۵۹۸: برنامه امروز دومین رویداد ملی «آرمان ما» شامل برگزاری جلسات آموزشی پیرامون مبحث تولیدات رسانهای بود. تولیدات رسانهای در این رویداد طی سه سرفصل شامل تدوین موبایلی و فتوشاپ موبایلی، آشنایی با دوربین و دکوپاژ و میزانسن و نوع روایت در سینما مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و آموزشهای تخصصی در هر حیطه به شرکتکنندگان ارائه شد.
محسن اردستانی، مسئول پنل تخصصی تولیدات رسانهای در این رویداد، به گفتوگو با خبرنگار سراج24 نشست و ضمن تشریح مقدمات جلسات مرتبط با این پنل گفت: تولیدات رسانهای شامل انواع محتوا میشود که در پنل ما عمدتا تولیدات ویدئویی مورد بررسی قرار گرفته است. تولید ویدئو، کلیپ، فیلم و هرنوع تولید بصری متحرک امروز در اختیار همهی افراد قرار گرفته است و دیگر مانند گذشته منحصر به استفاده از سوی عدهای محدود نیست.
وی در ادامه اضافه کرد: با گسترش فناوریهای ارتباطی و دسترسی همگان به ابزارهای آن از جمله تلفن همراه، حالا تولید ویدیو و کلیپ مورد توجه افراد به خصوص اهالی کسبوکار و فعالان رسانهای قرار گرفته است. ما درا ین پنل تخصصی که با عنوان «تولیدات رسانهای» ارائه شده است، با نیازسنجی از شرایط روز، سعی کردیم دورههایی در دسترس افراد قرار دهیم که در مرحلهی اول برای آنها کاربردی باشد تا بتوانند به طور عملی از آن بهرهمند شوند و سعی کردیم از ارائهی صرف نظری مباحث خودداری کنیم.
مباحثی که در دوره «تولیدات رسانهای» مطرح شد؛ سرفصلها و اساتید
مسئول پنل تخصصی تولیدات رسانهای در دومین رویداد ملی آرمان ما دربارهی مباحث مطرحشده در این دوره عنوان کرد: در پنل تخصصی تولیدات رسانهای ما دربارهی سه مبحث آموزش ارائه میدهیم. در یکی از سرفصلها افرادی که میخواهند در حوزه فضای مجازی و زمینههای مرتبط کار کنند و قصد دارند از یک سطح ابتدایی کار خود را شروع کنند، از دوره تدوین و فتوشاپ موبایلی بهرهمند شدند. امروز بسیاری از تولیدات در فضای مجازی از طریق موبایل هم تصویربرداری و ضبط میشود، هم تدوین روی آن صورت میگیرد و در نهایت هم با همین موبایل منتشر میشود. ما در تاریخ سینما هم داریم که در سال ۲۰۰۷ یک کارگردان مشهور با تلفن همراه یک فیلم سینمایی ساخت. این آموزش فقط یکی از سرفصلهای پنل تخصصی تولیدات رسانهای در دومین رویداد ملی آرمان ما است تا طی آن افراد بتوانند با حداقل امکانات بهترین خروجی از آثار ویدئویی داشته باشند و آن را در زمینههای فعالیتی خود به کار گیرند.
این کارشناس حوزه تولیدات رسانهای به دیگر مبحث ارائهشده طی این دوره اشاره و تصریح کرد: در سرفصل دیگر به آموزش آشنایی با دوربین پرداختهایم. هرکس که میخواهد وارد سینما شود، چه بخواهد تصویربرداری کند و چه نه، باید از دوربین و تدوین سردربیاورد و بر مباحث آن مسلط باشد. شاید فردی یک روز کارگردان شود و هیچوقت هم دست به دوربین نزند اما امکان ندارد که از دوربین، تجهیزات، لنزها و ادبیات مختص هرکدام اطلاع نداشته باشد. درست است که هریک از این موارد تخصصی است و در واقع هریک در عرصه سینما به شکل حرفهای نیز دنبال میشود، اما یک کارگردان برای تسلط بر فرایند تولید خود باید از این مباحث اطلاع کافی داشته باشد تا در فرایند همکاری با متخصصان دچار ابهام و سردرگمی نشود.
وی سومین سرفصل ارائهشده را معرفی و بیان کرد: در سرفصل سوم به مهمترین اقدام کارگردان یعنی دکوپاژ و میزانسن پرداختهایم. ما بعضی کارگردانها را داریم که صرفا از استوریبورد استفاده میکنند. در این دوره دکوپاژ آموزش داده شد که در واقع هنر اصلی کارگردان است و شامل قاببستن و ادبیات مرتبط با آن میشود. شرکتکنندگان در رویداد امسال در سه سرفصل اشارهشده حاضر شدند و اطلاعاتی نسبت به تولیدات رسانهای کسب کردند. آموزشهای این دوره پایه و اساسی برای یادگیری حرفهایتر شرکتکنندگان در دورههای تخصصی آینده خواهد بود.
اردستانی در معرفی اساتید هریک از سرفصلهای این دوره توضیح داد: اساتید این دوره آموزشی در سرفصل «تدوین موبایلی و فتوشاپ موبایلی» آقای سید تراب و در سرفصل «آموزش و آشنایی با دوربین» آقای محمد مرادیان، که تجربه زیادی در ساخت و تصویربرداری در برنامههای صداوسیما را دارند، هستند. در سرفصل «دکوپاژ و میزانسن» نیز بنده خود، تجربیات سالهای گذشته را در اختیار علاقهمندان قرار دادم.
آیا با این دوره میتوانیم یک کارگردان شویم؟
مسئول پنل تخصصی تولیدات رسانهای در دومین رویداد ملی آرمان ما یادآور شد: شاید این سوال پیش آید که آیا این پنل همهی مباحث در حوزه تولید رسانهای را تحت پوشش قرار داده است؟ پاسخ روشن است؛ حتما خیر. حتی زمانی که از من سوال میکنند چه کلاسی را شرکت کنیم، من توصیه میکنم که علاقهمندان همهی کلاسهای این حوزه را شرکت کنند؛ چراکه اگر هرکلاسی یک اصطلاح و یک مبحث به شما یاد بدهد، میتواند پایهای برای ورود به فضاهای دیگر شود. به عنوان مثال کلاسهای دکوپاژ و میزانسن جذابیتهای جالبی دارد و نهانها و نمادهایی که تاکنون در فیلمها به آن دقت نشده، ارائه میدهد. این آموزش، چینش ذهن را به شکلی ایجاد میکند که برای یادگیری ادبیات آماده شود تا در نهایت ادبیات سخن گفتن به سبک کارگردانها در بحث دکوپاژ را به فرد میآموزد.