کد خبر: ۵۳۹۲۱۸
زمان انتشار: ۰۸:۵۷     ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
در زمان رقابت‌های انتخاباتی، بر این باور بودیم که حامیان رئیس جمهور، ائتلاف‌هایی ناپایدار هستند که با گذشت زمان از هم خواهند گسست. زیرا حمایت آنها صرفاً بر پایه منافع قدرت و سیاست بوده و هرگاه فرد مورد حمایتشان در مسیری که برایش ترسیم کرده‌اند نباشد، حمایتشان به سرعت کاهش خواهد یافت.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598-رضا احمدزاده/ در زمان رقابت‌های انتخاباتی و مشخصاً از زمان تایید صلاحیت پزشکیان توسط شورای نگهبان، بر این باور بودیم که حامیان رئیس جمهور، ائتلاف‌هایی ناپایدار هستند که با گذشت زمان از هم خواهند گسست. زیرا حمایت آنها صرفاً بر پایه منافع قدرت، سیاست و اقتصاد بوده و هرگاه فرد مورد حمایتشان در مسیری که برایش ترسیم کرده‌اند نباشد، حمایتشان به سرعت کاهش خواهد یافت. این امر در حالی است که هنوز رئیس جمهور ساختار اصلی دولت خود را نشناخته است و این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

انتخاب معاون اول رئیس جمهور: جریان تندروی اصلاحات همچنان سکوت را بهترین راهکار می‌داند. اما به زودی ممکن است تندروهای اصلاحات برای اعمال فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا، به مخالفت با رئیس دولت و معاون اولش بپردازند.

تناقض دیدگاه‌ها و بینش‌ها: نگرانی دیگر تفاوت دیدگاه‌های اعلام شده دکتر پزشکیان و اعضای شورای راهبری است که برای ارزیابی و معرفی اعضای کابینه انتخاب شده‌اند. برخی از این افراد دارای سابقه محکومیت امنیتی و شرکت در فتنه و براندازی هستند و ممکن است با معرفی افراد نادرست برای کابینه، مشروعیت و مقبولیت رئیس دولت و معاون اولش را به خطر بیندازند.

تاثیرات انتخاب معاون اول: انتخاب معاون اول با صبغه سیاسی بیشتر تا اقتصادی، نشان می‌دهد که کابینه بیشتر متشکل از سیاستمداران خواهد بود. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که دولت جدید بیشتر به مسائل سیاسی خواهد پرداخت تا مسائل معیشتی و اقتصادی.

دیدارهای معاون اول: در خبرها آمده بود که محمدرضا عارف در اولین روزهای پس از انتصاب به عنوان معاون اول رئیس جمهور با اعضای هیئت رئیسه ادوار فراکسیون امید دیدار کرد. این دیدارها قابل پیش‌بینی بود، اما توجه به کسانی که در دوران حضورشان در مجلس کارنامه قابل قبولی نداشته‌اند، می‌تواند ناکارآمدی آن دوران را به دولت چهاردهم منتقل کند.

علاوه بر این، دولت چهاردهم با مدیران ارشد مسنی طرف است که ممکن است آن چابکی و قدرت تحرک لازم را نداشته باشند و وضعیت مشابه و شاید بدتری از دولت اعتدال برای معیشت و اقتصاد کشور به وجود آورند.

اظهارات مهدی آیتی: مهدی آیتی، فعال اصلاح‌طلب، در اظهار نظری گفت: «از انتصاب آقای عارف به عنوان معاون اول شوکه شدم. او در دولت آقای خاتمی چهار مسئولیت داشت و در هر چهار مسئولیت کارنامه خوبی نداشت. او انسانی خوب اما مدیری ضعیف است و اقتدار مدیریت بر وزرا را ندارد.» آیتی همچنین بیان کرد: «مغز متفکر دولت دکتر پزشکیان، آقای ظریف است و او سعی می‌کند دولت را بر ریل دولت آقای روحانی بیندازد. این دولت در واقع دولت سوم آقای روحانی است و نمی‌توانم امیدوار باشم که مشکلات دیپلماتیک، تحریم‌ها و مشکلات اساسی اقتصاد را حل کند.»

برای درک صحت و سقم این اظهارات نیاز به گذر زمان داریم که به نظر می‌رسد زیاد هم دور نیست، زیرا حامیان دکتر پزشکیان بیشتر خود را صاحب این دولت می‌دانند تا اینکه او را یک شخصیت کاریزماتیک و توانمند برای جذب آرای مردم بدانند. لذا چالش‌های درونی دولت دور از انتظار نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها