کد خبر: ۵۳۹۰۰
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
خانه‌ي «معین‌التجار بوشهری» پدر خلیج فارس و تثبیت‌کننده‌ي نام و مالكیت کشور ایران بر آن، در محدوده‌ي خیابان لاله‌زار(قدیم) تهران شناسایی شد.
ايسنا،روابط عمومی کمیته‌ي پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران، خانه‌ي «معین‌التجار بوشهری» در محدوده‌ي خیابان لاله‌زار و سعدی جنوبی در کوچه‌ي «بوشهری» واقع شده و روزگاری خانه‌ي معین‌التجار بوشهری، مالک دوم باغ لاله‌زار بوده است.


معین‌التجار بوشهری يكي از شخصيت‌هاي پرآوازه‌ي تاريخي، تجاري، سياسي و دريايي ايران است و فعاليت‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي او به‌طور مستقيم موجب احياي موقعيت ايرانيان در خليج فارس شد.

پس از پيروزي انقلاب مشروطه و تشكيل مجلس، او يكي از ۱۰ نماينده‌ي تجار بود كه به مجلس اول (۱۷ مهرماه ۱۲۸۵ هجري شمي) وارد شد و از چهره‌هاي متنفذ و شجاع مجلس به‌شمار مي‌آمد. در دوره‌ي سوم قانونگذاری نیز حاج معین‌التجار از بوشهر به وکالت انتخاب شد و در مجلس جزو هیأت علمیه که رهبری آن با سیدحسن مدرس بود، قرار گرفت.

معين‌التجار در جنگ جهاني اول و قيام مردم جنوب مانند درگيري‌هاي رييس‌علي دلواري با انگليسي‌ها، از آزادي‌خواهان و مبارزان ضداستبداد و استعمار پشتيباني مي‌كرد و در تحولات سياسي اقتصادي حضور فعالي داشت. او به‌دليل قدرت و نفوذ سياسي و اقتصادي بالايي كه پيدا كرده بود، در نهادهاي اقتصادي و سياسي اواخر عهد قاجار، يعني دوره‌ي احمدشاه نقش فعالي داشت. از جمله، او ضامن برافراشته بودن پرچم ملي ايران در نقاط جنوبي محسوب مي‌شد و نخستین كتابی كه درباره‌ي خلیج فارس نوشته شد مربوط به معین‌التجار بوشهری در سال ۱۲۸۵ هجری قمری است و می‌توان گفت معین‌التجار بوشهری پدر خلیج فارس و تثبت‌کننده‌ي نام و مالکیت آن بوده است.

خانه‌ي معين‌التجار

حاج محمد معین‌التجار در تهران نزديك ۳۰هزار مترمربع از باغ لاله‌زار را که امروز بین خیابان‌های سعدی جنوبی و لاله‌زار است، از ناصرالدین‌شاه خرید و در آن چند عمارت باشکوه ساخت، به‌طوری که در تهران هیچ بنايی به شکوه و زیبايی بناهای حاج معین‌التجار در آن تاریخ وجود نداشت. وقتي در کابینه‌ي میرزا نصرالله‌خان مشیرالدوله لایحه‌ي «قرضه از خارجی» در مجلس رد شد و قرار شد بانک ملی با سرمایه‌ي ایرانی تشکیل شود، معین‌التجار به اتفاق امین‌الضرب تلاش زیادی كرد و سرمایه‌ای قابل ملاحظه جمع کردند و حتا از سرمایه‌ي خود معین‌التجار برای راه‌اندازی این بانک استفاده کردند تا بانک ملی با سرمایه‌ي ایرانی در راستای حمایت از تولید و کار داخلی تشكيل شود. به جرأت می‌توان گفت، نخستين شخصیت ایرانی در حمایت از تولیدات داخلی، معین‌التجار بوشهری است که پدر حمایت از کار و سرمایه‌ي ایرانی محسوب می‌شود.

خانه‌ي معين‌التجار بوشهري قرينه‌ي خانه‌ي قوام‌السلطنه (موزه‌ي آبگينه و سفالينه‌هاي ايران) است. با توجه به اين‌كه تابلوهاي نقاشي موجود در اين خانه از اروپا تهيه شده است، اين بنا قابليت تبديل شدن به موزه‌ي بين‌المللي نقاشي رو تابلوهاي گچي را دارد.

اكنون این بناي فاخر که میراث شخصیت فاخر ملی، معین‌التجار بوشهری است، در معرض خطر نابودی و در وضعیت نامناسبی قرار دارد و متأسفانه این اثر فاخر در فهرست آثار ملی نيز ثبت نشده است.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها