کد خبر: ۵۳۸۸۵۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۲     ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
در حاشیه اقدامات شورای راهبری دولت چهاردهم برای انتخاب کابینه؛
موضوع بروز تنش‌های سیاسی زیر جلدی دولت چهاردهم از زمانی دیده و احساس شد که حلقه اصلی ستاد دکتر پزشکیان که بیشتر عناصر میانه رو بودند و در ستاد انتخاباتی وی جولان می‌دادند با پر رنگ شدن احتمال پیروزی وی با عناصر اصلاح طلبی که امتحان خود را پس داده و سابقه چندان خوشی در امر مدیرت سیاسی – اجتماعی نداشته و در اذهان مردم خاطرات خوبی از دوران وزارت و صدارتشان وجود نداشت روبرو شدند.

حامیان رئیس جمهور منتخب به جان هم خواهند افتاد؟!سرویس سیاسی پایگاه تحلیلی خبری ۵۹۸-رضا احمدزاده: این روز‌ها از اردوگاه سیاسیون پیروز انتخابات ریاست جمهوری صدای شکست‌های گسلی و فریاد‌های سهم خواهی بگوش می‌رسد. جدا از تمام نتایج بدست آمده قطعا:

۱- تا زمان معرفی کابینه چهاردهم این سهم خواهی‌ها و تذکرات مستقیم و غیر مستقیم به رئیس دولت برای یادآوری زحمات! خود در جذب آرای مردمی بیشتر و بیشتر خواهد شد.

۲- مواضعی که این روز‌ها از حلقه اول و بعضا دوم اطرافیان رئیس‌جمهور صادر می‌شود موید این نکته است که این تنش‌های زیر پوستی میان جریان اصلاح طلبان آزموده شده و مردود دوره دولت‌های قبل که به محاق فراموشی رفته اند از یک سو و جریان نیرو‌های سفید و تازه نفس اصلاح طلب که تاکنون توسط ژنرال‌های اصلاح طلب به بازی گرفته نشده اند و برای دیده شدن تلاش می‌کنند با نزدیک شدن به زمان معرفی کابینه از سوی دیگر دیده و شنیده خواهد شد.

۳- موضوع بروز تنش‌های سیاسی زیر جلدی دولت چهاردهم از زمانی دیده و احساس شد که حلقه اصلی ستاد دکتر پزشکیان که بیشتر عناصر میانه رو بودند و در ستاد انتخاباتی وی جولان می‌دادند با پر رنگ شدن احتمال پیروزی وی با عناصر اصلاح طلبی که امتحان خود را پس داده و سابقه چندان خوشی در امر مدیرت سیاسی – اجتماعی نداشته و در اذهان مردم خاطرات خوبی از دوران وزارت و صدارتشان وجود نداشت در کنار برخی عناصر به زعم خود میانه رو اصولگرایی که زبان مشترکی با ستاد و مواضع دکتر پزشکیان دیده بودند در ستاد فعال شدند و جریان اول را عملا از دور رقابت‌ها و مسئولیت‌ها خارج کردند.

۴- کسانی مانند: محمد فاضلی مشاور فرهنگی پزشکیان یا همان قهرمان پرتاب میکروفون در مناظرات انتخاباتی با واژه مجاهدین شنبه اولین هشدار را به پزشکیان داد که  این نفرات که فردای پیروزی در انتخابات آمده اند و بیشتر سهم خوار هستند تا همراه، دولتش را بر زمین خواهند زد و پزشکیان باید از این افراد تاریخ مصرف گذشته پرهیز کند.

احمد زیدآبادی دیگر اصلاح طلب حامی پزشکیان حضور وی را وارد شدن به میدان مینی تشبیه می‌کرد که نقشه آنرا دیگران در اختیار داشتند (شما بخوانید اصلاح طلبان) نیز به رئیس جمهور هشدار داد که از بکار گیری مجاهدین شنبه که بعضا تخصصی هم ندارند و بیشتر قدرت طلبند (تا خدمتگزار) خودداری کرده و آنان را از کابینه خود حذف نماید.

سعید لیلاز اصلاح طلب دیگر نیر با تندترین لفظ مجاهدین شنبه را سهم خواهان و رانت خوارانی نامید که در کمین پزشکیان و دولت او نشسته اند.

اما تندترین نظر را علی نظری، عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس ششم داشته است، وی در تحلیلی با عنوان «هجوم بی‌محابای مجاهدان شنبه به پزشکیان»، برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب را «مگسان دور شیرینی» نوشت: این مگسان بزرگ‌ترین خصیصه‌شان فرصت‌طلبی و جاه‌طلبی است منتظر فرصت ماندند تا در صورت پیروزی پزشکیان به جلوی صف بیایند و سهم خود را دریافت کنند. وی در پایان مطلب خود ناخواسته به تنش‌های احتمالی جناح‌های درونی حامی رئیس جمهور اشاره کرده و می‌گوید: یادآور شوم که نخستین مشکل قبل از شروع کار دولت، وجود اصلاح‌طلبان قدرت‌محور است که قطعاً با سهم‌خواهی و جست‌وجوی رانت، مانع‌تراشی بسیاری خواهند کرد.

حامیان رئیس جمهور منتخب به جان هم خواهند افتاد؟!

نکته آخر و مجموعه موارد یاد شده نشان می‌دهد که با گذشت زمان اختلافات سهم خواهی و شاید تنش‌های درونی دولت چهاردهم حتی با در نظر گرفتن اینکه تمامی وزرای معرفی شده بتوانند رای اعتماد مجلس را بگیرند به درون دولت نیز کشیده خواهد شد که می‌تواند در گذر زمان ابتدا مقبولیت و سپس مشروعیت دولت را بدلیل فقدان مدیریت کارآمد آن زیر سئوال ببرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها