کد خبر: ۵۳۸۰۸۵
زمان انتشار: ۱۴:۵۱     ۰۶ تير ۱۴۰۳
روزنامه زنجیره‌ای به جای این که تیتر بزند دولت سیزدهم موفق شده نرخ تورم را به شکل چشمگیری کاهش دهد، نوشت: تورم در محدوده 31درصدي ماندگار شد.
به گزارش پایگاه خبری 598، اعتماد در گزارشی با همین مضمون نوشت: «اولين تصوير مركز آمار از تورم خرداد 1403 نشان مي‌دهد كه سطح تورم ماهانه نسبت به ارديبهشت‌ماه تغييري نكرده و نزديك به 3درصد باقي مانده است. اين در حالي است كه تورم نقطه به نقطه افزايش يافته است. اين شاخص در حالي كه تا انتهاي سال قبل كاهشي بوده، از ابتداي امسال روند صعودي در پيش گرفته است. تورم سالانه نيز نسبت به ارديبهشت اُفت كرده و به كمتر از 36.5درصد رسيده است.
تورم نقطه به نقطه پس از روند كاهشي در سال ۱۴۰۲، از ابتداي سال جاري در محدوده ۳۱درصد ماندگار شده و بر اساس جديدترين گزارش مركز آمار در خردادماه برابر ۳۱.۹درصد اعلام شد.
تفاوت مهم داده‌هاي تورم خرداد با ماه‌هاي قبل، به تغيير جهت تورم كالاها برمي‌گردد. در حالي كه در ماه‌هاي گذشته روند كاهشي تورم كالاها، منجر به كاهش تورم نقطه به نقطه كل شده بود، اين متغير در خردادماه با افزايش ۲.۲درصدي نسبت به ماه قبل برابر ۲۵.۲درصد اعلام شد. تورم خدمات با كاهش اندك نسبت به ماه‌هاي قبل برابر ۴۱درصد گزارش شده است؛ مهم‌ترين بخش تورم خدمات يعني اجاره هم با كاهش ۰.۵واحد درصدي نسبت به ماه قبل، برابر ۴۲.۵درصد است.
تثبيت تورم ماهانه روي كانال 2.8درصد؛ تورم ماهانه يك نسبت قيمتي است كه نشان مي‌دهد هزينه خريد يك سبد مشخص از كالا و خدمات توسط خانوارها در هر ماه چند درصد نسبت به ماه قبل تغيير كرده است. اگر اين نرخ مثبت باشد، نشان مي‌دهد كه قيمت‌ها نسبت به ماه قبل افزايش يافته و اگر منفي باشد حكايت از كاهش قيمت‌ها دارد. همچنين، زماني كه گفته مي‌شود نرخ تورم كاهشي شده يعني قيمت‌ها با سرعت كمتري نسبت به ماه قبل افزايش يافته در حالي كه تورم افزايشي حاكي از افزايش قيمت‌ها با سرعت بيشتري نسبت به ماه قبل است.
اين نرخ در خرداد امسال مانند ارديبهشت‌ماه براي كل كشور 2.8درصد اعلام شده در حالي كه در فروردين‌ماه 2.6درصد بوده است. 
تورم نقطه به نقطه نیز از 31درصد در ارديبهشت، به 31.9درصد در خرداد رسيده است. در فروردين‌ماه نيز تورم نقطه به نقطه 30.9درصد برآورد شده است. بنابراين از ابتداي امسال، يك روند صعودي در تورم نقطه به نقطه ايجاد شده است. بالاترين تورم نقطه به نقطه در ميان كل اقلام مصرفي سبد خانوار، به گروه «مسكن» تعلق دارد. در مقابل، تورم سالانه كاهش يافته و از 37درصد در ارديبهشت‌ماه به 36.1درصد رسيده است. اين نرخ، كمترين تورم سالانه اعلام شده از سوي مركز آمار از بهمن 99 تاكنون است.
نرخ تورم سالانه كشور در خردادماه ۱۴۰۳ برابر ۳۶.۱درصد است كه دامنه تغييرات آن براي دهك‌هاي مختلف هزينه‌اي از ۳۲.۰درصد براي دهك اول، تا ۳۷.۲درصد براي دهك دهم است. بر اين اساس فاصله تورمي دهك‌ها در اين ماه به ۵.۲ واحد درصد رسيد كه نسبت به ماه قبل (۵.۶ واحد درصد) ۰.۴ واحد درصد كاهش داشته است.»
مانور روزنامه اعتماد درباره ماندن نرخ تورم در کانال 30درصد در حالی است که این روزنامه به دو واقعیت مهم اشاره نمی‌کند. نخست این که نرخ تورم در پایان دولت روحانی تا حوالی 60درصد هم صعود کرد و یک رکورد منفی را به ثبت رساند. نکته دوم این که تیتر اول روزنامه اعتماد خرداد 1401 «ایران در آستانه سه‌رقمی» بود. روزنامه زنجیره‌ای چند ماه پس از پایان دولت روحانی و مبتنی بر میراث تورمی بر جا مانده، از قول 61 کارشناس اقصادی که در انتخابات 92 و 96 حامی روحانی بودند، پیش‌بینی کرده بود که تورم به زودی به بالای 100درصد صعود کند.
بدین ترتیب گزارش اخیر روزنامه اعتماد، با زبان بی‌زبانی می‌گوید دولت شهید رئیسی موفق شده نرخ تورمی را که 60درصد بود و پیش‌بینی می‌شد به بالای 100درصد صعود کند، به یک‌دوم سال 1400 و یک‌سوم پیش‌بینی سال 1401 کاهش دهد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها