به گزارش پایگاه خبری 598، محمدرضا انگشتباف در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم، اظهار کرد: خط A متروی قم به طول ۱۴ کیلومتر با ۱۴ ایستگاه در سال ۹۰ طراحی و به مناقصه گذاشته شد.
وی با بیان اینکه فاز نخست پروژه به طول شش کیلومتر با شش ایستگاه توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام شد، افزود: فاز نخست با دو ایستگاه کامل و چهار ایستگاه عبوری با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد به نتیجه رسیده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم خاطرنشان کرد: سازمان قطار شهری سال گذشته تصمیم گرفت ایستگاههای فاز دوم را وارد مدار کند که فاز دوم به طول هشت کیلومتر از جمله هشت ایستگاه از میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران ادامه دارد.
انگشتباف با بیان اینکه طبق برنامهریزی انجام شده طی چهار سال هر هشت ایستگاه وارد مدار میشود، اضافه کرد: سه ایستگاه میرزای قمی، ایستگاه میدان ولیعصر و ایستگاه مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۶ به طور ۱۰۰ درصدی وارد مدار بهرهبرداری و سایر ایستگاهها به صورت عبوری با پیشرفت ۵۰ تا ۶۰ درصد، آماده میشود.
وی اضافه کرد: ۱۰ کیلومتر از تونل مترو به صورت مکانیزه با دستگاه tbm حفاری شده و برای چهار کیلومتر باقیمانده نیز به صورت دستی و اتریشی برنامهریزی برای حفاری انجام شده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تاکید کرد: در حفاری چهار کیلومتر باقیمانده از میدان ولیعصر تا مسجد مقدس جمکران، دو کیلومتر انجام شده و دو کیلومتر باقیمانده است، مناقصه سال گذشته انجام و قرارداد با پیمانکار نیز منعقده شد تا طی دو سال عملیات حفاری دو کیلومتر باقیمانده انجام شود.
انگشتباف عنوان کرد: سه ایستگاه مسافرپذیر وجود دارد که مناقصات آن به ترتیب انجام میشود، نخستین ایستگاه میرزای قمی است که مناقصات آن انجام میشود و طی دو تا سه سال آینده ایستگاه میرزای قمی و میدان ولیعصر و سال ۱۴۰۶ ایستگاه مسجد مقدس جمکران روی مدار میآیند.
وی گفت: در فاز دوم، ایستگاههای فاز اول که سال ۹۰ طراحی آنها آغاز شد و در مواردی با حجم بالا مورد طراحی قرار گرفته بود، مورد بهینه سازی قرار گرفت و یک قرارداد مشاوره نیز برای بازنگری طراحی هشت ایستگاه فاز نخست سال گذشته منعقد شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم افزود: مطالعات مربوط به تهویه ایستگاهها انجام و الزامات رعایت شده است، فضاهای کاربری مورد بهینهسازی قرار گرفته است و ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متر فضای ایستگاهها بهینهسازی شد که با این اقدام، ۲۰ درصد کاهش هزینه در فاز دوم ایستگاهها وجود داشت.