به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری 598؛ حسن کریمی سنجری با اشاره به امضای چند توافقنامه برای جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی، گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده از سوی وزارت صمت و مذاکراتی که با شرکت تاکسیرانی تهران انجام شده در نظر داریم بین 8 تا 10 هزار خودروبرقی در قالب توافقنامه واگذاری از طریق شرکت خودروساز به متقاضیان واگذار کنیم.
مدیرطرح خودروهای برقی وزارت صمت بیان داشت: تاکنون چند شرکت توافقنامه مذکور را امضا و چند شرکت نیز به زودی آن را امضا می کنند.
وی افزود: پيش بيني مي شود تا دو - سه ماه آينده تعداد خودروهاي برقي ترخيص شده از گمرك به ٨ تا ١٠ هزار دستگاه برسد كه تقريبا همه اين خودروها برای بخش تاکسیرانی کشور در نظر گرفته شده است.
یارانه 500 میلیونی برای جایگزینی خودروهای برقی با تاکسی
مدیر طرح توسعه خودروي برقي وزارت صمت اظهار داشت: در صورتی که وجه یارانه ای که دولت برای این خودروها در نظر گرفته تامین شود و به متقاضیان خرید این خودروها پرداخت شود بزودی شاهد فعال شدن حدود 10 هزار دستگاه خودروی برقی در ناوگان تاکسیرانی خواهیم بود.
وی بیان داشت: مبلغ این یارانه حدود 500 میلیون تومان است که براساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر که بخشی از این ماده مربوط به بهینه سازی مصرف سوخت از محل صرفه جویی است، پرداخت می شود. طبيعتا پرداخت مبلغ یارانه از طريق بانك عامل به خریدار خودرو برقی صورت مي پذيرد كه در حال مذاكره با چند بانك هستيم.
هر تاکسی سالانه حدود 10 هزار لیتر بنزین مصرف می کند
کریمی سنجی بیان داشت: تاكسي هاي بنزینی در تهران بطور متوسط حدود 80 هزار کیلومتر در سال پیمایش دارند که با توجه به فرسودگی اين تاکسی ها اغلب آنها مصرف بالايي دارند. بررسي ها نشان مي دهد بعضي از اين تاكسي ها تا ١٥ ليتر در هر 100 کیلومتر هم مصرف مي كنند اما با در نظر گرفتن مصرف در حدود 10 تا 12 لیتر ، هر تاکسی، سالانه حدود 8 تا 10 هزار لیتر بنزین مصرف می کند که با احتساب هر لیتر بنزین وارداتی به قیمت 50 سنت پيداست سالانه بین 4 تا 5 هزار دلار هزينه مصرف بنزین يك دستگاه تاكسي است كه تنها ٥ درصد آن توسط راننده پرداخت مي شود و مابقي در قالب يارانه بنزين توسط دولت پرداخت مي شود.
در واقع با جایگزین شدن خودروي برقي سالانه بین 8 تا 10 هزار لیتر بنزین به ارزش 4 تا 5 هزار دلار صرفه جویی می شود که بايد بخشي از اين صرفه جويي به صورت یارانه به خریدار تاکسی برقی پرداخت شود.
وی با بیان اینکه منابع صرفه جویی در طول زمان احصا می شود، بیان داشت: براساس قانون ، عائدي حاصل از صرفه جویی باید بعد از احصاء صرفه جویی پرداخت شود، بنابراین نقش بانک عامل واسطه شدن بين متقاضیان خرید تاکسی های برقی و دولت براي پرداخت اين يارانه است.
این مقام مسئول در وزارت صمت، بیان داشت: اگر قیمت تاکسی برقی را حدود یک میلیارد تا يك ميليارد و دويست ميليون تومان در نظر بگيريم، رانندگان تاکسی بدون دريافت یارانه قدرت خريد آن را ندارند. ضمن اینکه راه اندازی اين خودروها مشروط به ایجاد ایستگاه های شارژ خودرو برقی است که براساس مذاکراتی که با وزارت نیرو انجام شده تامين برق ایستگاه هاي منتخب برای تاکسی های برقی تهران در حال انجام است.