کد خبر: ۵۳۵۲۳
زمان انتشار: ۰۲:۴۰     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱
ارزيابي ها حاكي از ناكامي وزير خارجه آمريكا در همراه كردن هند با سياست هاي ضدايراني كاخ سفيد است.
روز گذشته هيلاري كلينتون پس از سفر به چين و بنگلادش، راهي هند شد و پس از آنكه وارد شهر كلكته در شرق اين كشور شود در جمع خبرنگاران، روابط دو كشور را آميزه اي از بيم و اميد توصيف كرد. وزير امور خارجه آمريكا در جمع خبرنگاران گفت: «فكر مي كنم اين روابط همچون هر نوع رابطه ديگري است. در برخي حوزه ها، پيشرفت بوده است كه ما از آن دلگرم شده ايم ولي كارهاي بيشتري بايد انجام شود». آمريكا و هند كه روابط متشنجي در دوران جنگ سرد داشتند، در اواخر دهه نود ميلادي در دولت بيل كلينتون رئيس جمهور اسبق آمريكا شروع به بهبود روابط كردند و در دوران رياست جمهوري جرج دبليو بوش به توافقي تاريخي دست يافتند كه به چندين دهه انزواي هند به علت برنامه هسته اي اين كشور پايان داد. با اينحال، روابط دهلي نو و واشنگتن با موانعي مواجه شده است به طوري كه بازرگانان آمريكايي ناراحت هستند كه پارلمان هند، قانوني را كه به آنها اجازه مي دهد وارد بخش هاي هسته اي و خرده فروشي اين كشور شوند، تصويب نكرده است. هند نيز از تصويب قانوني در آمريكا ناخرسند است كه تحريم هايي بر ضد بانك كشورهايي كه نفت از ايران بخرند، اعمال مي كند. كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و ژاپن تاكنون از اين قانون معاف شده اند. هند به شدت به منابع انرژي خارجي وابسته است و به طور تاريخي روابط دوستانه اي با ايران داشته است.
خبرگزاري فرانسه از كلكته درباره اين سفر و اهداف آن گزارش داد؛ «هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا روز يكشنبه به اميد احياي روابط اين كشور با هند، وارد اين كشور شد. به رغم تلاش ها براي نزديك تر شدن هند و آمريكا، روابط اين دو دموكراسي بزرگ در جهان ظاهراً در حال از دست دادن گرماي سابق خود است. كلينتون در شرايطي وارد هند شده است كه به رغم تهديد آمريكا به اعمال تحريم هايي برضد كشورهايي كه نفت ايران را بخرند، تهران قصد دارد اين هفته يك هيئت بازرگاني به دهلي نو بفرستد.
آسوشيتدپرس نيز در گزارشي اعلام كرد، درخواست كاهش خريد نفت از ايران، از جمله اهداف اصلي سفر كلينتون به هند است كه به نظر مي رسد دهلي نو آمادگي پذيرش آن را ندارد.
يكي از موانع هند در راستاي پذيرش درخواست احتمالي وزير خارجه آمريكا مي تواند مخالفت هايي باشد كه در درون و داخل اين كشور مي تواند در پي داشته باشد.
پراكاش كارات، رهبر حزب سوسياليست و از مخالفان اصلي سلطه آمريكا بر تصميم گيري هاي دهلي نو در مطلبي در اين باره مي نويسد: ارزيابي من در اين باره كه چرا هند، با كاهش 12 درصد واردات نفت مورد نياز خود از ايران، به طور كامل و فعالانه درصدد مشاركت و همراهي با آمريكا براي فشار بر ايران مي باشد اين است كه مي خواهد آمريكا را از خود راضي كند.
وي مي نويسد: ايران پس از عربستان سعودي دومين تأمين كننده نفت هند است. واردات نفت و گاز از اين كشور به نفع دهلي نو است اما اين منافع فداي اهداف آمريكا مي شود كه خواهان انزواي ايران و توسعه هژموني خود بر غرب آسيا است.
كارات مي نويسد: اين براي هند شوك آور است كه پروژه آمريكايي عليه منافع ملي خود را اجرا مي كند.
اين اظهارات و انتقادات از سوي يكي از قدرتمندترين جناح هاي پارلمان هند در حالي است كه هند بطور كامل شروع به قطع روابط نفتي خود با ايران نكرده و بيم آن مي رود تا در صورتي كه اين كشور پا در اين مسير قرار دهد به لحاظ جناح بندي سياسي و صف بنديهاي گروه هاي پارلماني كه تشكيل دهنده دولت ائتلافي در اين كشور هستند با مشكلاتي روبرو شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها