کد خبر: ۵۳۵۲۲
زمان انتشار: ۰۲:۳۹     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱
در حالي كه 7 خرداد مجلس نهم افتتاح مي شود از هم اكنون رايزني هاي گسترده در درون مجلس و بيرون از آن در جريان است.
مجلس نهم نيز مانند دو دوره قبل، اصولگرايان از اكثريت قاطع برخوردارند و به همين خاطر رايزني ها بين دو طيف اصولگرا يعني جبهه پايداري و جبهه متحد و ميان دو نفر؛ آقايان لاريجاني و حداد عادل صورت مي گيرد.
روز گذشته بسياري از نمايندگان جبهه پايداري ديدارهاي جداگانه اي با حداد عادل انجام دادند كه رسانه ها از آن به عنوان رايزني اعضاي جبهه پايداري با حداد عادل براي رياست مجلس نهم خبر دادند.
در همين حال حداد عادل در ميان اعضاي جبهه متحد نيز داراي محبوبيت ويژه اي است وي از اعضاي موسس جبهه متحد اصولگرايان بوده است.
رسايي نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اين كه جبهه پايداري با قاطعيت از رياست مجلس نهم آقاي حداد عادل دفاع مي كند، گفت: جبهه پايداري تلاش دارد در هيئت رئيسه مجلس نقش آفريني كند.
حجت الاسلام حميد رسايي ابراز اميدواري كرد كه مديريت حداد عادل در اين تغيير و تحول بتواند يك مجلس ولايتمدار و معتدل كه اهل همكاري و تعامل باشد و در عين حال حرمت و جايگاه مجلس را نيز حفظ كند شكل دهد.
وي با اشاره به اهميت و نقش هيئت رئيسه مجلس تصريح كرد: جبهه پايداري تلاش مي كند در هيئت رئيسه مجلس نقش آفريني كند و قرار است در اين باره صحبت شود.
رسايي با بيان اين كه مجلس نهم طليعه خوبي دارد خاطرنشان كرد: وقتي 200 نفر از نمايندگان مجلس هشتم از سوي مردم راي نمي آورند مجلس هشتم و نهم بايد توجه داشته باشند كه در جهت گيري هاي خود دقت كنند، چرا كه مردم به كساني كه به اسم آنها در مجلس دست به لجبازي بزنند روي خوش نشان نمي دهند.
همزمان رايزني هاي گسترده اي نيز به نفع علي لاريجاني جريان دارد.
محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در زمينه گروه هاي سياسي فعال در مجلس نهم معتقد است؛ پيش بيني مي شود كه دو گرايش عمومي جبهه پايداري و جبهه متحد اصولگرايان در مجلس نهم فراكسيون هاي مجزايي داشته باشند و خرده فراكسيون هاي سياسي، كارشناسي يا تخصصي مجزايي هم ذيل آنها تشكيل شود.
نماينده تهران در پاسخ به سؤالي، احتمال تشكيل فراكسيون رهپويان را منوط به نظر اعضاي اين جمعيت در مجلس آتي خواند و افزود: ممكن است آنها هم بخواهند فراكسيون مجزايي داشته باشند اما بايد از خودشان بپرسيد.
نايب رئيس فراكسيون اصولگرايان در پاسخ به سؤالي كه به احتمال رياست توامان مجلس با فراكسيون اكثريت در مجلس بعد، يا لغو اين موضوع اشاره داشت هم گفت: امكان تفاوت رياست فراكسيون با رياست مجلس وجود دارد. البته مجلس نماد خرد جمعي است و از بيرون از مجلس نمي توان براي آن تصميم گرفت. از اين رو خود نمايندگان بايد تلاش كنند و به خرد جمعي متعهد باشند.
به گفته وي، رياست همزمان مجلس و فراكسيون اصولگرايان در مجلس هشتم، مزايايي داشت. چرا كه لاريجاني محبوبترين فرد بين نمايندگان است كه توانمندي لازم را هم براي ايجاد تعامل ميان تمامي نمايندگان داشت. در مجلس هشتم كس ديگري نبود كه همچون وي نظرات جامع و قاطعي در مجلس داشته باشد.
باهنر در عين حال اين ايراد را نيز وارد دانست كه تفكيك ميان شخصيت رياست مجلس با رياست فراكسيون چندان راحت نيست و ممكن است مانع استفاده كامل از ظرفيت هاي فراكسيون شود.
محمدجواد ابطحي عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس در ارزيابي از انتخاب رئيس مجلس نهم گفت: معتقدم مديريت و اداره كردن مجلس بسيار مهمتر از مسائل ديگر است اما بايد در نظر داشت لاريجاني قدرت لابي دارد كه از سوي باهنر انجام مي شود و در چند دوره نشان داده شده باهنر بر روي نمايندگان جديد تاثيرگذاري بيشتري دارد.

کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها